'Efsane aşk' anlatma zorluğu

'Efsane aşk' anlatma zorluğu
'Efsane aşk' anlatma zorluğu
Türk gençle Rum kızının aşkı klişesini tarihsel gerçekler eşliğinde anlatma derdindeki 'Sürgün', bir türlü derinleşemeyen yapısıyla etkisini hissettiremiyor.
Haber: MURAT ÖZER - cinemozer@gmail.com / Arşivi

SÜRGÜN *
Yönetmen: Erol Özlevi
Oyuncular: Saadet Aksoy, Tolgahan Sayışman, Mahir Günşiray, Ruhsar Öcal
Süre: 124 dk.

Yakın tarihimizin ‘kritik kararlar’ından birinin özel yansımalarının ne şekilde cereyan ettiğini gösterme niyetinde bir film ‘Sürgün’. Kıbrıs sorunu nedeniyle gerilen Türkiye - Yunanistan ilişkilerinin sonucunda, 1964’te kabine tarafından alınan Yunan vatandaşlarının ‘sürgün’ edilmesi kararını altyapıya yerleştiren hikâye, zengin çıkış noktasının talep ettiği derinliğe ulaşamıyor ne yazık ki.
İki saatlik filmin ilk yarım saatinin ‘umut verici’ olduğunu söyleyebiiriz, özellikle hazırlık aşamalarının. Oysa, işler kızışıp hikâyenin karmaşıklaştığı noktada ihtiyacı olanlara pek kucak açmıyor film. Türk genciyle Rum kızının ilişkisini anlatırken, bu ‘olanaksız’ aşkın etrafında dolanıp sadede gelemiyor bir türlü. Her şeyi aynı anda anlatma derdi, giderek zedeliyor hikâyeyi ve belli bir ‘toplanma noktası’ vermiyor bize. Tarihsel gerçekliğin sunduklarını klişeler eşliğinde karşılamayı tercih ediyor, özellikle ‘baba’ karakterinin tepkileri ve yolculuğu ekseninde.
İnandırıcılık sorununun da derinden hissedildiği ‘Sürgün’, Ruhsar Öcal dışındaki oyuncuları da layıkıyla değerlendiremiyor. Bu noktada ‘en zayıf halka’nın Tolgahan Sayışman olduğunu da belirtelim. Aktör, ‘efsane aşk’ın Türk ayağını netleştirecek ayrıntılardan nasiplenmemiş karakterinin tekdüzeliğine teslim oluyor.