Estetiğin dokunuşu

Ömrünü ve gönlünü tekstil tasarım sanatına vermiş bir akademisyen ve sanatçı olan Prof. Reyhan Kaya'nın 40 yıllık sanat yaşamından kesitleri özetleyen retrospektifi, emekli olduğu halde öğretim görevini sürdürdüğü Marmara Güzel Sanatlar Fakültesi'nin Acıbadem'deki binasında devam ediyor
Haber: EVRİM ALTUĞ / Arşivi

İSTANBUL - Ömrünü ve gönlünü tekstil tasarım sanatına vermiş bir akademisyen ve sanatçı olan Prof. Reyhan Kaya'nın 40 yıllık sanat yaşamından kesitleri özetleyen retrospektifi, emekli olduğu halde öğretim görevini sürdürdüğü Marmara Güzel Sanatlar Fakültesi'nin Acıbadem'deki binasında devam ediyor.
Sergi sanatçıya ait ahşap baskı kalıplar, dekoratif batikler, kumaş tekstil tasarımlar, endüstride uygulanmış tekstil çalışmalar, doğadan etütler ve Prof. Kaya'ya
ait fotoğraflardan oluşuyor. Prof. Reyhan Kaya, tekstil sektörünün genç sanatçılara sahip çıkması gerektiğinin altını çiziyor.
Geleneksel kökleri Türkiye'de epeyce sağlam olan bu sanatın 'akademik'leştirilmesi sürecinde nasıl bir yöntem izlediniz?
Türkiye'de yaşamak, sanatçılar için çok değerli. Sanatçı ister istemez, çevresinde gördüğü ve yaşadığını yapıtlarına aktarır. Yurtdışındaki öğrencilik sürecimde bunun büyük faydasını tecrübelerimle gördüm. Kendi renklerimiz ve formlarımızla oradakilerin ilgisi ve hayranlığını kazandım. Köy halılarımıza bakın; Büyük bir renk armonisi ve cümbüş görürsünüz. Onları yapanlar kendi geleneksel zevklerinin sonuçlarını aktarır. Biz bunu, bu ürünleri, zamanında görerek ders programımıza aldık. Dolayısıyla tekstil sanatı, en çok geleneksel kültüre yaslanıyor.
Tekstilde yaşanan sorunlar neler?
İlerleyen teknik, el sanatlarını geriletti. Eskiden yurtdışına ihraç edilen birçok
ürünümüze artık nadiren rastlanıyor. Buna üzülüyor ve devletin sahip çıkmasını bekliyoruz. Örneğin, Tokat'ta bulunan Gazioğlu Yazmacılar Hanı. Burası, eskiden beri sahip olduğu eski kalıp baskı tekniğini bırakmış, bugün film baskı ile sürüme dayalı bir üretim sergiliyor. Yine Kastamonu'daki birçok atölye bugün kapanmış durumda. Bunların her biri bir kültür değeridir. Mesela tahta kalıpla kumaş baskı tekniğini anlatan, konusundaki tek 'Türk Yazmacılık Sanatı' kitabıma en çok ilgi gösterenlerin yabancılar olması üzücü bir örnek.
Oluşturduğunuz çizgiyle bu sanatın bilindik 'desen klişeleri'ni de soyut ve yenilikçi bir yaklaşımla aşıyorsunuz.
Bu doğru bir tespit. Çünkü tekstil sanatında geleneği aynen kullanmanın bize bir şey getirmeyeceğine inanıyorum. Sanatçıların yorumlarıyla, sanatları çerçevesinde bu sanata yenilik getirmeleri lazım.
Sektörün bu sanatın genç temsilcilerine yönelik tavrı nedir?
Sektör yeni yeni sahip çıkmaya başladı. Bunun savaşını 40 yıl verdik. Artık meyvelerini toplayacağız. Türk Tekstil Sanatı dışarıya açılıyor. Bir gün gelecek dışarıdan aldığını, dışarıya satma olanağı kalmayacak. Özgün tasarımlar yapılması lazım, yaratıcılık çok önemli. Öğrencilerimize sektör sahip çıkmalıdır. Üstelik elimizdeki büyük arşivi de ilgili kurumlarla paylaşmaya hazırız.
Prof. Reyhan Kaya'nın Retrospektif Tekstil Sergisi 4 Mayıs'ta sona eriyor. Bilgi için Tel: 0216 326 26 67


    ETİKETLER:

    Türkiye

    ,

    İstanbul

    ,

    tasarım