Fas, giz, poligami ve kamera!

Müziği, dünya kültürünü ve sinemayı kariyerine belli dozlarda aşılayan genç yönetmen Mehmet Mestçi, yeni filmi 'Poligam'ın mekan arayışlarına ve prodüksiyon hazırlıklarına Fas'ın Rabat kentinde devam ediyor.
Haber: EVRİM ALTUĞ / Arşivi

İSTANBUL - Müziği, dünya kültürünü ve sinemayı kariyerine belli dozlarda aşılayan genç yönetmen Mehmet Mestçi, yeni filmi 'Poligam'ın mekan arayışlarına ve prodüksiyon hazırlıklarına Fas'ın Rabat kentinde devam ediyor.
Mestçi, 1987 yılında Macaristan Franz Lizst Akademisi'nden Flüt Eğitimi almış; 1993 yılında Edinburgh Üniversitesi'nde yaptığı Müzikoloji Yüksek Lisansı'nın ardından tekrar Macaristan'a dönmüş.
Özellikle Ophuls, Rossellini, Wajda, Truffaut ve Pasolini'nin filmlerine ilgi duyan sanatçı, ilk filmini 1997 yılında gerçekleştirmiş. 'Eljen a Magyar' (Yaşasın Macar) adındaki bu ilk film, belgesel özelliği taşıyor. Genç yönetmen,
'İskenderiye Tütünü' adındaki ikinci filmini ise 1999 yılında tamamlamış. Orijinal adı 'Alexandriai Dohanybol' olan bu film, Mestçi'nin ilk konulu kısa filmi olmuş ve Budapeşte sinemalarında birkaç ay boyunca gösterime dahi girmiş. Film 32. Macar Film Festivali'nde yarışmış.
Yirmi-yirmi beşer dakikalık dört bölümden oluşacak 'Poligam' filmi, süre olarak eşit parçalara ayrılıyor. Hem kendi içlerinde bir bütün, hem de bölümler arasında birbirini takip eden bir nitelik taşıyan filmin öyküsü ise kısaca şöyle:
'İlk bölümde, Fas'a gelen bir yabancının hikâyesi anlatılıyor. Adı Memedes olan bu kişi, çekici bildiği, düzenli olarak kafelerde buluştuğu üç kıza birden aşık olup olamayacağına dair kendisiyle bahse giriyor.
Filmin 'nişan' başlıklı ikinci kısmı ise adı Mansur olan bir başka erkek, Sahra'nın gizemli atmosferinde karşılaştığı üç kıza, Sumeyya, Halima ve Meryem'e 'vuruluyor'. Adı Mansur olan yabancı bu bölümün finalinde her üç kızla birden nişanlanıyor. Filminin bu kısmı için Mestçi'nin düşündüğü mekânlar ise Sahra Çöl'ünden önceki son yerleşim noktası
olan Rissami, çöl kasabası M'hamid ve palmiyelerle kaplı Skoura bölgesi olmuş.
Aynı olaylar zinciri, filmin 'düğün' adlı üçüncü kısmını da kapsıyor. Tümüyle iç mekânda geçmesi düşünülen bu kısımda çokeşlilik, ciddi bir adam olan Ömer'in bakış açısından izleyiciye sunuluyor. Mehmet Mestçi, 'Düğün'e mekân olarak, Fas'taki Dar Si Said Köşkü'nü seçmiş..
'Poligam'ın 16. yüzyıl Venedik mimarisi etkisindeki Essaouira'da çekilmesi planlanan 'Çokeşli Zamanlar' adlı son bölümünde ise, sert görünüşlü, enerjik ama uyuşuk yapısıyla baş karakter Mustafa'nın hikâyesi aktarılıyor. Son hikâye, yine poligamik bir yaşam biçimini tercih eden Mustafa'nın eşleriyle arasındaki duygu mozaiğini yansıtıyor.
Mestçi'nin deyimiyle yapım, 'Poligamik bir evliliğin yüzeyindeki renklerden beslenen düşsel kurguyu' film kareleri aracılığıyla dünyaya sunuyor. Mestçi, sponsorluk için halen çeşitli yapımcılarla masaya oturmayı sürdürüyor.