Fatih Akın'ın çöplüğü

Fatih Akın'ın çöplüğü
Fatih Akın'ın çöplüğü
19. Adana Altın Koza Film Festivali'nde çevre açılımı gerçekleştiren Fatih Akın, 'Cennetteki Çöplük'le saygıdeğer bir çaba ortaya koyarken kimi soru işaretlerini kafamıza yerleştirmeyi de ihmal etmiyor
Haber: MURAT ÖZER - cinemozer@gmail.com / Arşivi

ADANA - 19. Adana Altın Koza Film Festivali’nin açılışını ‘resmi tören’den önce Fatih Akın yaptı, ilk güne tam anlamıyla damgasını vurdu desek yanlış olmaz sanırız. Salonu kapasitesi üzerinde dolduran, merdivenleri de koltuk haline getiren ve küçük çaplı bir kaos da yaşanmasına vesile olan ‘iştahlı’ seyirci, Akın’ın Türkiye’de ilk gösterimi yapılan son filmi ‘Cennetteki Çöplük’ü (Der Müll im Garten Eden) büyük bir heyecanla izledi önceki gün. Biletli seyircilerin yerine biz festival konuklarının oturtulması gibi aksaklıklar yaşandı, ufak tartışmalar da oldu bu süreçte, ama film bittiğinde herkes halinden memnun gibiydi. En azından bizim vizörümüzden görünen buydu.
Karadeniz’in ‘cennet’ beldelerinden, Fatih Akın’ın ‘dede memleketi’ Çamburnu ve bölge halkı vardı bu belgeselin odağında, tabii bir de o devasa ‘cennetteki çöplük’. Neresinden bakılsa ‘insanlık suçu’ gibi duran bir uygulamanın 2007’den 2012’ye kadar uzanan serüvenini anlatıyordu Akın’ın filmi. Çamburnu halkının gözü kimliğiyle süreci bize taşıyansa, belde sakinlerinden Bünyamin Seyrekbasan’dı. Seyrekbasan, kamerasıyla ilk günden itibaren tanıklık ettiği ‘günah’ı yansıtırken doğal olarak nesnellikten uzak, çöple birlikte yaşamak zorunda bırakılan halkın bakışını temsil eden bir yaklaşım sergiliyordu.
Çamburnu Belediye Başkanı’nın adalet mücadelesi de bu resim içinde önemli bir yer tutarken, otoritenin onun üzerindeki bütün kademeleri de bir tür ‘uyutma’ taktiğiyle duruma yaklaşıyor, zaten belli bir ömrü olan çöplük işlevini tamamlayana kadar halkı oyalamak, bir adım ötesinde ‘kandırmak’ üzerine bir politikanın izlerini sürüyordu. Çöplükle birlikte hayatları altüst olan, direnişlerinin karşılığını alamayan Çamburnu sakinlerinin kazanım hanesine yazılabilecek tek şeyse ‘çevre bilinci’ydi. Hiçbir zaman Türkiye insanının öncelikli refleksleri arasında olmayan bu durum, en azından onların hayatında bir yer edinmişti bu süreçte. Bu bilinci geleceğe taşıma konusunda nasıl bir yol izleyecekleriyse şimdilik bir muamma. Umudumuz, diğer doğa katliamlarına da aynı refleksle karşılık vermeleri...
‘Cennetteki Çöplük’ün ardından, yanına Bünyamin Seyrekbasan’ı da alarak bir basın toplantısı düzenleyen Fatih Akın, burada filmi zihnimizde daha da açacak şeyler söylemedi pek. Toplantıdan aklımızda kalan en önemli kavramsa ‘romantizm’ oldu. Akın, bu filme romantik bir bakışla yaklaştığını, konsantrasyonunu halk üzerinde yoğunlaştırdığını dile getirdi. Eksik de olsa bu bir tercihti ve biz de buna eyvallah dedik. Ancak, Fatih Akın’ın bir adım ötesinde ne söyleyeceğine dair soru işaretleri belirdi kafamızda, tıpkı Çamburnu halkının sonraki aşamalarda öne çıkaracaklarını merak ettiğimiz gibi. Sadece ‘ata yurdu’na borcunu mu ödemişti Akın, yoksa çevreye dair bir eylem planı var mıydı gerçekten, işte bütün mesele buydu bizim için...

Savaş: Artık anneler ağlamasın
19. Adana Altın Koza Film Festivali’nin önceki akşam gerçekleştirilen açılış töreninde oyuncular Ediz Hun, Perihan Savaş ve yapımcı Abdurrahman Keskiner’e yaşam boyu onur ödülleri de sunuldu. Merkez Park Amfi Tiyatro’da düzenlenen törende ödülünü Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Abdurrahman Arıcı’nın elinden alan Perihan Savaş, “Çok heyecanlı, çok mutluyum, çok sevinçliyim ama bir o kadar da üzgünüm. Ben sanatçıyım ama bir anneyim. Artık anneler ağlamasın. Ne olur artık annelerin yüreklerini ağlatmayalım” diye konuştu. Ediz Hun ise Adana Belediye Başkanvekili Zihni Aldırmaz’dan aldığı ödülünü hayatını kaybeden sinema emektarları Ayhan Işık, Yılmaz Güney, Neriman Köksal, Orhan Günşiray, Ekrem Bora, Sadri Alışık’la paylaştı.
21 Eylül’e kadar sürecek festivalde ulusal yarışma filmlerinin gösterimi Zeki Demirkubuz’un ‘Yeraltı’sıyla dün başladı. Ardından Belmin Söylemez’in ‘Şimdiki Zaman’ filminin Adana, Filiz Alpgezmen’in yönettiği ‘Yabancı’nın ise Türkiye prömiyeri gerçekleştirildi.