Festivalde dün ne oldu?

Festivalde dün ne oldu?
Festivalde dün ne oldu?
Çağdaş sanatın önemli ismi Canan'ın videolarının da gösterildiği 'Video Art ve Türk Sineması' panelinden Aylin Aslım'ın Neil Young söylediği partiye 33. İstanbul Film Festivali'nin 9 Nisan günlüğü...

SANAT VE SİNEMANIN KESİŞTİĞİ YERDE
“Türk Sinemasında Neler Oluyor” panel dizisinde “Video Art ve Türk Sineması” başlığıyla gerçekleşen dünkü sohbet, video sanatçıları Zeyno Pekünlü ve CANAN’ın Yeşilçam filmlerinden sahnelerle son dönemde ürettikleri video art örnekleri üzerinden başladı. Menekşe Gözler ve Dönüş’ün bazı sahnelerini kullanarak iyi adam ve kötü adam portresini farklı bir anlatım diliyle aktardığı “Hezeyan” videosunun yanısıra CANAN “Yalvarırım Bana Aşktan Söz Etme” projesini de salondakilerle paylaştı. Farklı sebeplerden ölen Yeşilçam oyuncuları Feri Cansel, Mine Mutlu ve Seher Serez’e “Kadersizler Triosu” yakıştırmasının yapılması üzerine bu kadınların böyle aşağılanmasına karşı bu projeyi ürettiğini dile getirdi.
Zeyno Pekünlü ise ilk başta sanatsal bir araştırma iken sonradan video art projelerine evrilen, 1950-80 arası Yeşilçam melodramlarından buluntu malzemelerle ürettiği “Erkek Erkeğe” ve “Sus, Kimseler Duymasın!” videolarının ortaya çıkış sürecinden bahsetti. Pekünlü, 150’ye yakın Türk filmi taramasından sonra bu filmleri izlerken, tüm hikâyelerin genelde kadınlar üzerinden anlatıldığını gözlemlediğini; erkek ve kadınların meslekleri sayıldığında sayının kadınlar lehine ancak 1980’lerde yükselebildiğini ve bu filmlerde kadınlar olmadığında erkeklerin ne yaptığını sorgulayarak böyle bir proje ürettiğini belirtti. Pekünlü ayrıca filmlerde kırılma noktalarının kadınları olduğunu, erkek ısrarcılığını/tacizini, erkek dostluğuna karşın kadınlarla kardeşliği örnekleriyle anlattı.
Panelde ayrıca, video art eserlerin üretimi, teknolojik gelişmelerle birlikte artık herkesin video yapma araçlarına ulaştığı ve üretebildiği bir ortamda video art’ın yeri ve Gezi sürecinde bu durumun nasıl işlediği de tartışıldı. Türkiye ’de sinema ve video art’ın birbirini nasıl beslediği konusundaki sorular neticesinde, son zamanlarda video art’a “hikâye anlatımı”nın bir şekilde geri dönüşü sonucu video sanatının alternatif sinemaya kaydığı; sanat sinemasının da biçimsel olarak video art’tan beslendiği sonucuna varıldı. Bunun dışında video eserlerin dağıtımı, satın alma süreçleri ve telif hakları konularından da bahsedildi.

AŞKIN VE SAMİMİYETİN PEŞİNDE
Ester Martin Bergsmark ve Eli Levén ikilisi İnceldiği Yerden Kopsun filminin gösterim sonrası yine tüm enerjileriyle salondaydılar. Bergsmark filmiyle ilgili şunları söyledi: “Aşkın içinde kendini bulabilmek, kendiyle tanışabilmeyi anlatıyor film. Biz kalbimizden gelen bir şey yapmak istedik ve gerçekten de mutluyum ki filmi de seviyorum.”

ZAMAN , KARARLILIK VE TUTKU
Humus’a Dönüş filminin yönetmeni Talal Derki, dünkü gösterimde “zaman, kararlık ve tutku bu filmi yapmamızı sağladı” diye sözlerine başladı. “Filme başlarken önümüzdeki yol çok belirsizdi, önümüzdeki yol daralınca biz de o yolu takip ettik” diyerek kısaca yapım sürecinden bahsederken, izleyicilerden gelen “Filminizi dün izledim ve çok etkilendim. Bugün işten izin alıp, ikinci kez izledim, çünkü bu hissin ne olduğunu anlamam lazımdı.” yorumu üzerine duygulandı. Humus’a Dönüş Suriye’deki savaşa dair önemli bir tanıklık sunuyor. Film, bugün 11.00’de Atlas’ta yönetmenin katılımıyla son kez gösterilecek.

NEIL YOUNG ISTANBUL’DA
Festival kapsamındaki Neil Young’ın Bavulundan Şarkılar filminin gösterimi sonrası Hard Rock Cafe İstanbul ’da Yekta Kopan, Aylin Aslım ve Görgün Taner’in DJ’liğini yaptığı geceye ilgi büyüktü. Neil Young & Crazy Horse’un 15 Temmuz’da İstanbul’da vereceği Vodafone Red sponsorluğundaki ilk konser öncesindeki bu buluşmada, sanatçının en ilginç hitleri kadar, Radiohead’ten Soundgarden’a, Pearl Jam’den Duman’a birçok grubun parçaları geceyi renklendirirken Sessizlerin Sesi filmiyle festivalin konuğu olan Maximon Monihan, müzisyen Nejat Yavaşoğulları, müzik yazarı Alper Bahçekapılı gibi isimler geceye katıldı.