Gecelerde ışıksızım...

Gecelerde ışıksızım...
Gecelerde ışıksızım...
34. İstanbul Film Festivali'nde seyirciyle buluşan Hırvat yönetmen Zvonimir Juric'in 'Azrail'i (Kosac), karanlıkta yolunu arayanları anlatıyor. Öykü bir gece boyunca geçiyor ve üç ayrı cephede ilerliyor. Öyküsü ve atmosferiyle ilgiye değer bir çaba. Sinemada farklı liman ve soluk arayanlara...
Haber: UĞUR VARDAN - ugur.vardan@radikal.com.tr / Arşivi

AZRAİL/ KOSAC/ THE REAPER (Not: 3/5)

Yönetmen: Zvonimir Juric/ Oyuncular: İvo Gregurevic, Mirjana Karanovic, İgor Kovac, Nikola Ristanovski, Zlatko Buric, Lana Baric/ Hırvatistan, Slovenya/ 2014/ 98 dk.
7 Nisan Salı 16:00 Atlas/ 11 Nisan Cumartesi 11:00 Feriye/ 12 Nisan 16:00 Rexx 2

Bir gece , kaç ağır yükü taşıyabilir ki? Hırvat yönetmen Zvonimir Juric’in imzasını taşıdığı ‘Azrail’ (‘Kosac’), bir anlamda karanlıkta yolunu arayanları anlatıyor. Öykü bir gece boyunca geçiyor ve üç ayrı cephede ilerliyor. Doğuda, ıssız bir taşra yöresi... Önce karanlıkta arabası bozulan bir kadın (Mirjana) ve yoldan geçerken yardım için duran bir adamla (Ivo) tanışıyoruz. Tekinsiz bir ortam, peşi sıra karşılıklı güvenle güvensizlik arasında gidip gelen duygular...
Benzin almak için gidilen benzin istasyonunda öykünün ikinci ayağındaki Josip beliriyor. Kasaya bakan genç adamın, Mirjana’ya aktardıkları, psikolojik gerilimi ve tekinsizliğin boyutlarına daha da artırıyor. Öte yandan merkeze gidip hukuk okuduktan sonra tekrar taşraya dönen Josip de, bir kutlama dolayısıyla uğradığı barda kalabalık içinde kendi ‘öteki’liğiyle yüzlemek zorunda kalıyor. Ve nihayetinde olayların akışı bizi genç polis Kreso’nun yanına taşıyor. Onun dahliyle birlikte çember tamamlanıyor ve ortaya gayet hüzünlü bir büyük tablo çıkıyor.

Juric, Jelena Paljan’la birlikte kaleme aldığı senaryoda çatıyı ve açılıp kapanan öykünün matematiğini gayet iyi kurmuş. Filmin yaydığı temel hissiyat ise hüzün oluyor. Bu hüznün üzerinde yükseldiği arka planda ise ait olunan coğrafyada yaşanan büyük bir savaş geç travmalarını ve psikolojik reflekslerini görüyoruz. Hikâyenin başında perdeden yayılan gerilim daha sonra farklı bir atmosferin unsurları arasına karışıyor.

Oyuncu perormanslarına gelince: Ivo’yu canlandıran ve hafiften Philip Seymour-Hoffman’ı andıran Bosna doğumlu Hırvat oyuncu Ivo Gregurevic’le Josip rolündeki Igor Kovac, öyküyü sırtlayan öncelikli iki isim. Ki ikili, kendi ülkelerinin önemli film festivallerinden Pula’da ‘En İyi Erkek Oyuncu’ ödülünü paylaşmışlardı. Aynı festivalde filmin görüntü yönetmeni Branko Linta’nın başarılı çalışması da ödüllendirilmişti.
Sonuçta ‘Azrail’, öyküsü ve atmosferiyle ilgiye değer bir çaba. Juric’in filmi, sinemada farklı liman ve soluk arayanlara mütevazı bir seçenek sunuyor.


    ETİKETLER:

    Benzin

    ,

    Hırvatistan

    ,

    Erkek

    ,

    Kadın

    ,

    Gece

    ,

    hukuk

    ,

    film

    ,

    bakan

    ,

    gerilim

    ,

    genç

    ,

    Liman