Ghetto'da bir hip-hop efsanesi

Ghetto'da bir hip-hop efsanesi
Ghetto'da bir hip-hop efsanesi

Grandmaster Flash, hip-hop?un şu anda en popüler müzik olduğunu söylüyor.

Hip-hop kültürünün doğması, yayılması ve müzik dünyasının en popüler akımı olmasında büyük rolü olan, scratch tekniğinin dünyada tanınmasını sağlayan Grandmaster Flash, bu gece Ghetto sahnesinde
Haber: GÜLAY ACAR / Arşivi

İSTANBUL - 1980’li yıllarda Furious Five grubuyla fırtına gibi esen Grandmaster Flash, 90’lı yıllarda hip-hop’ın yön değiştirmesiyle geriye çekildi. Son yıllarda hayatımıza geri gelen usta DJ, şimdilerde ‘DJ Hero’ oyunun yaratıcısı olarak da adından sıkça söz ettiriyor. Hip-hop, funk ve house müziğin kitleselleşmesinde büyük role sahip olan Grandmaster Flash, Rock’n Hall Of Fame’e giren ilk hip-hop’çı ve bu özelliğini ise hâlâ koruyor. Hip-hop kültürünün doğması, yayılması ve müzik dünyasının en popüler akımı olmasında Afrika Bambaataa ile birlikte en büyük rolü üstlenen, scratch tekniğinin dünyada tanınmasını sağlayan Grandmaster Flash, bu gece Ghetto sahnesinde olacak. Grandmaster Flash’la mail üzerinden konuştuk.

Müziğe nasıl başladınız? Turntable size nasıl etkiledi?
Müziğe olan sevgim ve babam Babam en büyük ilham kaynağımdı. İnanılmaz bir müzik seti ve turntable’ı vardı ve bunlara dokunmam yasaktı. Ama bu yasağa aldırmaz ve DJ setiyle oynardım.  Henüz çocukken DJ setine karşı bir hayranlık ve saygı beslemeye başlamıştım. 

Sürekli turne yapmanın iyi ve kötü yanları nedir?
İyi yanı, insanları eğlendirmeyi gerçekten çok seviyorum. Sürekli farklı otellerde kalmak ise hiç hoşuma gitmiyor, bir kutudan diğerine gitmek gibi. Oteller asla evinize benzemez. Turneler boyunca ailemden de uzak kalıyorum. Ama bunun haricinde yol boyunca bir sürü kitap okuyorum. 

Sizce hip hop küresel bir müzik mi? Yoksa yalnızca belli ülkelere veya ırklara mı hitap ediyor?
Hip hop şu anda dünyadaki en popüler müzik. Daha önce etnik müzikler modaydı ama şimdi listelerin bir numaralarında hep hip hop şarkıları var. Bir çok eleştirmen hip-hop’ın küresel olduğunu söylüyor. Ama bence dünyanın neresinde olursanız olun, radyoyu açtığınızda eğer karşınıza hip-hop ya da benzer ilham kaynakları duymuyorsanız, o müzik küresel değildir. Tabi bu henüz gerçekleşmedi. Umarım bir gün hip hop dünyanın her yerinde sevilen bir müzik türü olur. 

Sizce mesajınızı hip-hop’la doğru bir şekilde verebiliyor musunuz?
Düşündüğüm son şey politika yapmak. Ben bir DJ’im, müzik yapıyorum, insanların sorunlarını bırakıp, eğlenmesini istiyorum. Müzikte politik görüşümle öne çıkmak istesem, bu kadar çeşitliliği bir arada barındıran, özgür bir müzik yapamazdım. 

Hip-hop’ın doğuşundan bugüne kadar ne gibi değişimler oldu? Bu değişimlerden hangisi sizi memnun etmedi?
Hip-hop’ın en sevdiğim özelliği, bir başka türden müziği alıp, formunu değiştirip, yeni bir şeyler yaratabilirsin, hatta üstüne yeni sözler yazıp daha da renklendirebilirsiniz. Hip-hop böyle bir şeydir. Ama hip-hop’da hoşlanmadığım bir şey var, dikkatlice anlatmaya çalışacağım... Hip-hop, Bambaataa’ın, Kool Herc’in ve benim birlikte tohumlarını attığımız bir ağaç. Hepimizin bağlı olduğu bir gövde var, bu gövdeye ait dalları ve yaprakları var. Hepimiz farklı konuları sembol eden birer yaprağız. Bir dönemin hip-hop şarkılarına bakarsanız, sosyal konulardan, ayakkabı gibi basit bir konuya kadar her şey anlatılabiliyordu. Tabi bu kadar çeşitlilik varken, bu ağacın dengesini korumak zorlaşıyor. Çünkü yapraklardan biri her türlü konu hakkında bir sürü şarkı söylüyor.

Peki bu neden oldu?
Çünkü işin içinde para var. Müzik şirketleri para kazanıp, ayakta durmaya çalışırlar. Eğer bir müzik türü çok tutarsa, yapımcılar bunun benzerlerinin arayışı içine girerler. Ortaya farklı bir tür atmak neredeyse zorlaşır. Piyasada her şey birbirinin benzer olur, sanatçıların yaratıcılığı kısıtlanır. Prodüktör yaratıcı ve özgün sanatçılar bulmak için, ön yargılarını kaldırıp, sağ duyularını dinlemeliler.

Grandmaster Flash, bu akşam saat 22.30 Ghetto’da. Tel: 0212 251 75 01


    ETİKETLER:

    Afrika