'Hesaplaşma' zamanı şimdi

'Hesaplaşma' zamanı şimdi
'Hesaplaşma' zamanı şimdi

Adel Abidin in 2008 tarihli işi Yeşil Fare.

Haber: TUBA PARLAK / Arşivi

Akbank Sanat ’ta 17 Mayıs’a kadar devam edcek olan ‘Hesaplaşma’ başlıklı sergi farklı türdeki şiddet ve suç görüntüsü, o esnada o ana şahit olanların arasındaki ilişkiye dair teksinsiz bir okuma sunuyor. Başak Şenova’nın küratörlüğünde gerçekleşen sergi, görüntü kavramını da içinde barındırdığı çeşitlilikle işliyor ve onun en somuttan en soyuta giden farklı formlarını bir araya topluyor. Görüntü birebir şahit olunan bir şiddet anına ait olabildiği gibi, şiddetin, hafızanın gelgitli sularında bir yanıp bir sönen hatırası formunu da alabiliyor.
Serginin amacında kendi nihayi anlamını izleyicide oluşturmak gayesi yatıyor. İzleyici her bir işin arasındaki noktaları birleştirip anlama ulaşmaya çalışırken gözünün önündekiyle yüzleşmek zorunda bırakılıyor. Temsil edilen şiddet vakası karşısında kendi konumu, hafızası ya da unutkanlığını sorgulamak durumunda kalan seyirci hesaplaşmanın öznesi oluyor.
Seçkide eski işler kadar yeni sipariş edilmiş ve ilk defa sergilenen işler de var. Küratör Şenova uzun süredir, çalıştığı projelerin anahatlarından birinin bellek ve belleğin yeniden oluşumunu etkileyen olay örgülerinin ortak paydaları olduğunu söylüyor: “Serginin başlığı İngilizceye birebir çevrilmedi, ‘Hesaplaşma’ kelimesine karşılık kötü sonuç, geriye kalan, yan etki anlamlarını taşıyan ‘Aftermath’ sözcüğünü kullanmayı seçtim. Bu sözcük oyunuyla amaçladığım, gerçekliklerin ve algıların hiç bir zaman birebir aynı olamayacağına dair gösterişsiz, sessiz bir gönderme yapmaktı.”
Şenova, serginin mekânsal tasarımını kurgularken sadece işleri ayıran duvarlar örmekten ziyade, sanatçıların işleriyle yaratmak istediği ortamların gerektirdikleri üzerinden sanatçılarla birlikte işler için ayrı ayrı mekânlar tasarladıklarını söylüyor.
Kısa bir süre önce süresi nisandan mayısa uzatılan sergide Adel Abidin, Almagul Menlibaeva, Ayman Yossri Daydban, Bahar Behbahani, Ceren Oykut, Constantinos Taliotis, İpek Duben, Özgül Ezgin, Rheim Alkadhi ve Yane Calovski’nin işleri bulunuyor.
Adel Abidin’in 2008 tarihli işi ‘Yeşil Fare’ şiddete duyarsızlaşmanın temsilindeki uç noktaya işaret ederken, İpek Duben’in 2012 tarihli ‘Hafıza Kartı’, anımsattığı sorgu odası atmosferiyle fiziksel şiddet yoluyla ulaşılan hafıza bilgisi ve şiddet anının hafızasını bir arada ve etkileşim içinde somutluyor.
Yane Calovski’nin ‘Tommy Rot: Gerçeğin Muhteşem Şiddeti’ isimli işi serginin öne çıkan işleri arasında başı çekiyor. 10 senelik bir çalışmanın ürünü olan çalışma, ilk defa İstanbul ’da bütünlüğüyle sergileniyor.
(HÜRİYET/ HDN)