Hollywood kemerleri sıkıyor

Hollywood hüzünlü bir yaz geçirdi. Büyük umutlar bağlanan filmlerin gişede yarattığı hüsran, gerçek hayata dair...

LOS ANGELES - Hollywood hüzünlü bir yaz geçirdi. Büyük umutlar bağlanan filmlerin gişede yarattığı hüsran, gerçek hayata dair senaryolar üretirken fazla hayalperest olunmaması gerektiğini kanıtladı. Özellikle de 'Pearl Harbor'un büyük başarısızlığının ardından Hollywood da bir nevi kriz uygulaması başlattı 140 milyon dolarlık bütçelerin devri bitti. Kemerler sıkılıyor, filmlerin bütçeleri ve oyunculara ödenen ücretler azalıyor.
'Pearl Harbor'un yarattığı sancılar halen dinmedi. Yeni bir 'Titanic' olarak görülen film, neredeyse 140 milyon dolarlık bütçesi ve bir o kadar da reklama ayrılan parayla Hollywood'dan şu güne kadar çıkan en görkemli yapımlardan.
Doğrusu, film açılışı da inanılmaz bir rekorla yapıldı. İlk hafta sonunda, kuşkusuz yapılan reklamların da etkisiyle 75 milyon dolarlık hasılat yaptı. Bu da 'Pearl Harbor'u sinema tarihinde ilk hafta sonunda en iyi gişe getiren ikinci film yaptı. Ancak gösterime girişinin üzerinden iki hafta geçince 'Pearl Harbor'un bütçesinin yarısına bile sahip olmayan birçok filmden çok daha başarısız olduğu ortaya çıktı. Bununla da kalmayarak, yabancı basın filmi beğenmediğini her fırsatta dile getirdi.
Hollywood'un bir diğer hayal kırıklığı ise 'Yapay Zekâ'ydı (Artificial Inteligence).
Stanley Kubrick'in ani ölümü nedeniyle çekemediği, yerine Steven Spielberg'in beyazperdeye taşıdığı filmin, 250 milyon dolarlık bir hasılat getirmesi bekleniyordu. Ancak seyircinin ve basının bir türlü ısınamadığı film, şu anki gidişine bakılırsa, 90 milyon çıkarabilirse bile şanslı sayılacak.
Durum yine büyük umutlar bağlanan 'Lara Croft-Tomb Raider' ve bu hafta Türkiye'de de gösterime giren 'Evrim'de de farklı değil. Bütçeye ve reklam payına ayrılan onca paraya rağmen, iki film de gişenin ilk sıralarına bile yükselmeyi başaramadı. Durum öyleki bu yazın gerçekten başarılı tek filmi, ironik bir şekilde animasyon ürünü olduğu için fazla önemsenmeyen ve hatta Cannes Film Festivali'ndeki gösterimine kadar basının bile fazla yer vermediği 'Şrek'. 'Şrek'in bütçesi ise 60 milyon dolardı.
Bir yazısında Variety dergisinin editörü Peter Bart 1998 yazına, 'Hollywood'u yiyen yaz' demişti. Çünkü 'Armageddon' ve 'Godzilla' gibi büyük yapımlar gişede sükûtu hayale uğrarken, 'Ah Mary, Vah Mary' ve 'Truman Show' gibi daha 'ucuzları' yapımcılarının yüzünü güldürdü. Bu yazın da 1998'den farklı olmaması nedeniyle Hollywood yeni bir strateji deniyor.
Bu kemer sıkma politikası, filmlere ayrılan bütçelerin düşürülmesiyle başladı. Şimdi de oyunculara ödenen inanılmaz rakamları olabildiğince azaltılıyor. Bakalım, mütevazı davranmak, Hollywood'un ihtişamı için bir fayda sağlayacak mı? (The Independent)