İçimdeki David Lynch aşkı bambaşka

İçimdeki David Lynch aşkı bambaşka
İçimdeki David Lynch aşkı bambaşka
Oyuncu Ryan Gosling, ilk yönetmenlik çalışması 'Kayıp Nehir'de göndermelerle dolu ilginç bir çıkışsızlık hikâyesi anlatmış. Filmin çok sayıda referansı var ama asıl adres David Lynch sineması...
Haber: UĞUR VARDAN - ugur.vardan@radikal.com.tr / Arşivi

KAYIP NEHİR (Not: 3.5/5)
LOST RIVER
Yönetmen: Ryan Gosling
Oyuncular: Christina Hendricks, Saoirse Ronan, Iain De Caestecker, Matt Smith, Barbara Steele, Ben Mendelsohn, Eva Mendes
Yapım: 2014, ABD
Süre: 95 dakika

Amerikan sinemasının aynı kuşağa ait iki Kanadalı Ryan’ından Gosling, Reynolds’tan farklı olarak kamera önünden arkasına geçti ve ilk yönetmenlik çalışması ‘Kayıp Nehir’le (‘Lost River’), geçen yıl Cannes’a katıldı. Film, genelde kötü eleştiriler aldı. Lakin geçen haftaki basın gösterimi sonrası gördük ki, ‘Kayıp Nehir’e haksızlık yapılmış; en azından benim için...

Bu haftanın mönüsü içinde yer alan yapım Detroit’te, ranta kurban edilmiş mekânların yavaş yavaş yıkıma doğru yer aldığı bir bölgede (aslında görüntü ‘Kıyamet sonrası’nı andırmaktadır), ayakta durmaya çalışan genç bir kadın ve delikanlılık çağındaki oğlunun öyküsüne odaklanıyor. Billy adlı bu kadın evi geçindirmek ve emlâk borçlarını ödemek için tuhaf bir gece kulübünde çalışmaya başlıyor. Oğlu Bones da yakın çevredeki terk edilmiş evlerden başta bakır olmak üzere kimi metalleri çalarak satıyor. Lakin aynı işe talip iki kişilik çeteyle de başı belaya giriyor.

Yönetmen Ryan Gosling, ‘Kayıp Nehir’de sanki oyuncu Ryan Gosling’in rol aldığı son yapımlardan ‘Sürücü’ (‘Drive’) ve ‘Sadece Tanrı Affeder’in (‘Only God Forgives’) izinde ilerliyor gibi. Yani başka bir söyleyişle Gosling, bu iki filmin yönetmeni Nicolas Winding Refn benzeri bir atmosfer yaratıyor. Ama ‘Kayıp Nehir’in asıl referansı David Lynch, özellikle de bu büyük yönetmenin iki filmi ‘Wild at Heart’ ve ‘Blue Velvet’.
Elbette bu tür durumlarda öykünmenin ötesine gidememeden ilham alarak özgün bir eser çıkarmaya uzanan geniş bir skala vardır. Gosling bence ortaya özgün bir yapıt koymuş ve bir ilk film için sınavı alnının akıyla geçmiş. Kadrajlar, performanslar, atmosfer, müzik; hepsi bir ilk adım için çizgi üstü ve etkileyici.

Barbara Steele’e saygı duruşu

Performanslar demişken; Billy’de Christina Hendricks gayet iyi. Daha önce kimi ara rollerde izlediğimiz ama asıl çıkışını ‘Mad Men’le yapan Hendricks, karakterine özellikle hüznü ve endişeyi katmada çok başarılı. Keza Bones’ta da Iain De Caestecker parlak bir oyunculuk gösterisine soyunuyor; genç İskoç biraz da çıkışsızlıktan kaynaklanan öfkeyi yansıtmada etkileyici. Bones’un sırdaşı Rat’te ise artık genç kız rolleriyle karşımıza gelmeye başlayan Saoirse Ronan’ı, kulüp sahibi banka müdürü Dave’de de Avustralyalı aktör Ben Mendelsohn’u izliyoruz. Eva Mendes de kulübün kraliçesi rolünde kısa ve öz takılıyor. Rat’in büyükannesi rolünde ise bir zamanların -özellikle 60’ların İtalyan korku filmlerinin değişilmez ismiydi- efsanevi oyuncusu Barbara Steele karşımıza geliyor; bu da Gosling’in yönetmenlik serüvenindeki ilk adımındaki ince ve zarif hareketlerinden biri olmuş.

Sonuç? ‘Kayıp Nehir’ cesur bir deneme; Ryan Gosling de aldığı riskin altından kalkmayı başarmış. Umarım yönetmenliğe bu sağlam girişin devamı gelir…



    ETİKETLER:

    ABD

    ,

    Kayıp

    ,

    Müzik

    ,

    Kız

    ,

    Kadın

    ,

    Banka

    ,

    Gece

    ,

    Kurban

    ,

    Mad Men

    ,

    aktör

    ,

    film

    ,

    genç

    ,

    Kulüp

    ,

    deneme

    ,

    lost