Kare kare Safranbolu

Tanınmasını büyük ölçüde belgesel filmlere ve fotoğrafa borçlu olan, ilçe halkının deyişiyle 'Korumanın Başkenti'...
Haber: OLKAN ÖZYURT / Arşivi

SAFRANBOLU - Tanınmasını büyük ölçüde belgesel filmlere ve fotoğrafa borçlu olan, ilçe halkının deyişiyle 'Korumanın Başkenti' Safranbolu, bu yıl ikincisi düzenlenen Altın Safran Belgesel Film Festivali'yle sanki vefa borcunu ödüyor.
Suha Arın'ın 'Safranbolu'da Zaman' belgeselinin Avrupa kanallarında gösterilmesi ilçenin UNESCO tarafından keşfedilmesini ve koruma altına alınmasını sağlamıştı. Bunun yanında National Geographic gibi uluslararası bir dergi de zamanında sayfalarını Safranbolu'ya ayırmıştı. Çünkü Safranbolu özellikle evleriyle Türk kent kültürünün yaşayan en
önemli yapıtaşını oluşturuyor. Safranbolu da vefa borcunu belgesel filmlere ve fotoğrafa sahip çıkarak ödemeye çalışıyor.
Valiliğin ve ilçe belediyesinin destek olduğu 20-23 Eylül tarihleri arasında gerçekleşen Altın Safran Belgesel Film Festivali, belgesel film gösterimleri, paneller ve fotoğraf sergileri çerçevesinde doğanın ve kültürün önemini bir kez daha vurguladı. Sadece belgesel filmlerin gösterildiği festivalde seyirci biyografik, gezi, kültür belgesellerinin son dönem örneklerini izleme imkânı buldu.
Heyecanlı yarışmalar
Heyecan dozu yüksek olan yarışmalı bölümde profesyonel kategoride 33, amatör kategoride 31 film yarıştı. Profesyonel kategoride Tülin Sertöz'ün günümüzde fazla rağbet görmeyen ama bir zamanlar sarayların ve köşklerin en temel ısınma aracı olan sobanın geçirdiği evreleri anlatan 'Sobanın Öyküsü' adlı belgeseli birinciliğe değer görüldü. Amatör kategoride ise ödülü Mahmut Ulus'un 'Ben Mardin'i aldı. 'Belgesel Film Proje' bölümünde jüri 25 aday arasından
İsmet Arasan'ın 'Adakale Kayıp Yurdun Ağrısı' adlı projesini ödüllendirdi.
Nihat Özcan'ın 'İnönü', Nebil Özgentürk'ün
'Bir Yudum İnsan-Ara Güler' ve Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema ve Televizyon Bölümü'nün hazırladığı 'Alim Şerif Onaran' adlı belgeseli, biyografik belgeselin; Ahmet Utlu'nun 'Doğanın Çocukları: Avusturalya Yerlileri', Coşkun Aral'ın 'Haberci: Kâfiristan' ve 'Keşifler Atlası: Başkırdistan' adlı çalışmaları gezi belgeselinin; 'Erenlerin İzinden', 'Cumadan Pazara İstanbul', 'Şavşat' ve 'Barış Adına Bir Kuş' ise kültür belgeselinin örnekleri olarak seyircinin huzuruna çıktı. Bu türlerle ilgili düzenlenen paneller sayesinde ise ister fotoğraf isterse film olsun belgesel bir çalışmanın 'önemi'nin altı bir kere daha çizilmiş oldu.
Krize rağmen festival
'Kültürel Miras ve Korumacılık' temasıyla düzenlenen fotoğraf yarışmasında ise renkli baskıda Metin Bul'un 'Bekleyiş' adlı eseri ve siyah-beyaz dalında Kazım Zaim'in
'Taşatarlar Evi' birinciliğe değer görüldü.
Safranbolulular krize rağmen festivaline sahip çıkıyor. Bizden de küçük bir
uyarı: Belgesel fotoğrafın da proje olarak değerlendirme zamanı gelmiş. Umarız organizasyon komitesi tarafından gelecek yıl bu uyarı değerlendirmeye alınır.