'Kuşatma' 2.1 milyon liraya satıldı

'Kuşatma' 2.1 milyon liraya satıldı
'Kuşatma' 2.1 milyon liraya satıldı
Çağdaş Türk sanatı piyasasındaki yükseliş sürüyor. Erol Akyavaş'ın 1.5 milyon lira rekor açılış fiyatıyla satışa sunulan 'Kuşatma' adlı yapıtı, Antik A.Ş.'nin dün Swissotel'de düzenlediği müzayedede 2 milyon 100 bin liraya satılarak çağdaş Türk resminin en pahalı ikinci eseri oldu. Rekor, yine Antik A.Ş.'nin 2009 aralık ayında düzenlediği müzayedede 2.2 milyon liraya satılan Burhan Doğançay'ın 'Mavi Senfoni' adlı tablosunda.


1999 yılında ölen Akyavaş’ın 1982 tarihli dev boyutlardaki (266x385 cm.) yapıtı ‘Kuşatma’, müzayedeye telefonla katılan bir koleksiyoner tarafından satın alındı. Koleksiyonerin adı açıklanmazken ‘Kuşatma’nın fiyatı vergilerle birlikte 2 milyon 650 bin lirayı buluyor.
Müzayedeyi yöneten Olgaç Artam, daha önce Radikal’e yaptığı açıklamada ‘Kuşatma’yı ‘görkemli bir başyapıt’ olarak nitelendirerek “Bu eserin bir benzeri daha yok. Nasıl ki şu anda Osman Hamdi Bey’in ‘Kaplumbağa Terbiyecisi’ klasik Türk resminin başyapıtları arasındaysa ‘Kuşatma’ da gelecekte 1950 sonrası Türk resminin başyapıtları arasında yerini alacaktır” demişti.
Sanat uzmanı Haldun Dostoğlu’nun ‘1950 sonrası Türk sanatının en önemli ilk 5 resmi arasında’ gösterdiği ‘Kuşatma’, daha önce 1982’de Bremen Überse Museum’da, 1988’de Londra’daki Instutute of Contemporary Art’ta, 1995’te Danimarka’daki ‘Türk Sanatçılar Sergisi’ sergisinde ve 2000 yılında Dolmabahçe Sarayı’nda açılan Erol Akyavaş retrospektif sergisinde yer almıştı.
Sanat tarihi profesörü Jale Erzen, ise ‘Kuşatma’yla ilgili şu yorumu yapıyor: “Tarihi bir anıyı ince bir el işçiliği ve göz kamaştıran renklerle dile getirdiği bir resim. Akla, Barok ressamlarının, örneğin Rubens’in Mediciler için yaptığı görkemli Louvre tabloları geliyor. Ve bu resim beni, kuşbakışı, Çanakkale boğazında Fatih Boğazkesen’in karşı karşıya iki kalesini görmeye kışkırtıyor. Çanakkale’deki Kilitbahir ve Yassı Bahir’leri görenler bu resimde Kilitbahir’in çiçeğe benzeyen üçlü kurgusunu, Yassı Bahir’in kat kat yapısını hemen göreceklerdir. Resmin bir diğer özgünlüğü de perspektifin kuşbakışı
kullanılışı. Kalelerin üstünden diplerini görüyoruz; yaklaştıkça bakış açımız farklılaşıyor, duvarlara, beden parçalarına farklı yönlerden bakıyoruz. Tarihe, geçmişe derinlemesine bakar gibi, Akyavaş’ın resmi zamanı ve mekânı tek bir anlatımda bütünleştiriyor.”
Müzayedede ayrıca Ömer Uluç’un ‘Nü’ tablosu 350 bin, Abdurrahman Öztoprak’ın ‘Soyut Kompozisyon’u 300 bin, Mübin Orhon’un soyut ‘Kırmızı’sı 240 bin, Burhan Doğançay’ın ‘Telefon Kutuları’ ise 210 bin liraya satıldı. (Kültür Sanat)