'Kuzu'm olmadan asla...

'Kuzu'm olmadan asla...
'Kuzu'm olmadan asla...
Kutluğ Ataman imzalı 'Kuzu', köy filmlerine 'özel' bir ek yapıyor ve 'katı gerçekçilik' yerine absürdü sahaya sürüyor. Ortaya Erzincan kırsalında geçen 'ataerkil' topluma karşı 'anaerkil' isyanlarla donanmış bir köy tasviri çıkıyor. Medine'de Nesrin Cavadzade'nin performansı, minik Vicdan'da Sıla Lara Cantürk'ün büyüklerden rol çalan oyunculuğu filme önemli katkılarda bulunuyor.
Haber: UĞUR VARDAN - ugur.vardan@radikal.com.tr / Arşivi

KUZU (Not: 3/5)
Yönetmen: Kutluğ Ataman
Oyuncular: Nesrin Cavadzade, Cahit Gök, Mert Taştan, Sıla Lara Cantürk, Güven Kıraç, Nalan Kuruçim
Yapım: 2014, Türkiye
Süre: 87 dakika

Erkek kardeşi Mert’i, Hz. İbrahim’den mülhem ‘Kurban’ öyküsündeki İshak’ın yerine koyarak korkutan hınzır bir abla (Vicdan). Mert’in sünneti için didinirken küçük çaplı bir şölen vermek için didinen bir anne (Medine). Ve bu şölenin ana unsuru olan kuzuyu alacak parayı denkleştiremeyen, denkleştirse de pavyondaki kadına yediren baba (İsmail). Kutluğ Ataman imzalı ‘Kuzu’ öyküsünü bu ana çatı üzerinde yükseltirken, sinemamızın bir zamanlar gözde türü olan ‘Köy filmleri’ kategorisine bir nevi ‘özel’ bir ek yapıyor ve aynı formüller üzerinden ‘Katı gerçekçilik’ yerine absürdü sahaya sürüyor.


Geçen yıl önce Berlin’de, sonra da Antalya’da gösterilen ‘Kuzu’, bize aslında ‘dirayetli kadınlar geçidi’ sunma derdinde. Medine bu topluluğun ana arteri. Vicdan, babaanne Şefkat, pavyon kadını Safiye, hatta roman kadını Leyla da, bütün bu genişleyen dairenin parçaları... Hepsi birleşince ortaya Erzincan kırsalında geçen ‘ataerkil’ topluma karşı ‘anaerkil’ isyanlarla donanmış bir köy tasviri çıkıyor. ‘Kuzu’, zaman zaman dağılsa, -tamam film absürdle flört ediyor ama- zaman zaman kendi içindeki inandırıcılığını yitirse -mesela baba karakteri sorunlu- de belli bir kıvama ulaşıyor. Bu kıvamda kuşkusuz Medine’de Nesrin Cavadzade’nin performansı, minik Vicdan’da Sıla Lara Cantürk’ün büyüklerden rol çalan oyunculuğu, alkolik sünnetçide Taner Birsel’in kısa ve derin izi, pavyon kadını Safiye’de Nursel Köse; her biri önemli katkılarda bulunuyor.


İlginçtir Kutluğ Ataman’ın her daim desteklediği -öyle bir destek ki bu; hatırlanacağı gibi Ataman geçen yıl Antalya’daki festivalde yarışmaya katılıp da malum tartışmalar sırasında sansüre karşı bildiriye imzasını koymayan tek yönetmen olarak dikkat çekmişti-, siyasi iktidarın 13 yıllık süresi boyunca kadına karşı şiddet tavan yaptı, önlemler son derece yetersizdi, erkek egemen ideoloji çok sayıda can aldı, almayı sürdürüyor. Ataman, ‘Kuzu’da filminin mesajı açısından genel olarak bence doğru yerde duruyor. Bu ‘çelişki’yi hatırlatıp “Buyurun salona” diyoruz...

Nesrin Cavadzade: O kadar da cesur değilim