Londra'da 'Orijinal' sahteler sergisi

Londra'da 'Orijinal' sahteler sergisi
Londra'da 'Orijinal' sahteler sergisi

National Gallery nin 1874 te satın aldığı iki Sandro Boticelli tablosundan Bir Alegori nin sahte olduğu yıllar sonra anlaşıldı. Neyse ki Venüs ve Mars (altta) orijinal çıktı.

National Gallery, yıllarca sahte sanılan Rafael tablosunun orijinal olduğunu, orijinal diye sergilediği Holbein'in sahte olduğunu sonradan fark etti. Şimdi 'Sahteler, Yanlışlar ve Keşifler' adlı sergide bu tablolar hep birlikte sergileniyor

LONDRA-  Londra Ulusal Galerisi’nde (The National Gallery of London) yer alan ‘Close Examination: Fakes, Mistakes and Discoveries (Detaylı İnceleme: Sahteler, Yanlışlar ve Keşifler) sergisi, farklı içeriğiyle dikkat çekiyor. Gerçek olduğu düşünülen sahte eserler, yanlış kişiye mal edilen ünlü tablolar, ya da yıllarca gerçek değeri anlaşılmamış sürpriz keşifler serginin içeriğini oluşturuyor.
1824’te kurulan galeri mizahi bir uslupla geçmişinde yaptığı hataların bir telafisine gidiyor.Yıllarca orjinal olarak sergilendikten sonra taklit olduğu anlaşılan, Hans Holbein’in ‘A Man with a Skull’  tablosu ve taklit olduğu düşünülüp orjinal olduğu keşfedilen Raphael’in ‘The Madonna of the Pinks’i serginin ilginç ve zıt karakterinden örnekler.
Galerinin direktörü Nicholas Penny, sergideki sahte tabloların, sahteciliğin anlanması ve önlenmesi için çok önemli olduğunu belirtiyor ve Londra Ulusal Galerisi’nin başyapıtların görülebildiği bir yer olmak dışında sanat tarihi öğrenilen bir yer olduğunu da söyleyerek, serginin öneminin altını çiziyor. Bu yüzden galeri, geçmişte yapılan hataların paylaşılmasının galerinin sanat dünyasındaki yerine ve duruşuna zarar vermeyeceğini, aksine onların bu şekilde sanat tarihine katkıda bulunduğuna inanıyor.
Sergi, Galerinin Bilimsel Araştırmalar Bölümü’nün bünyesindeki teknikleri tanıtmayı ve iddiasını ortaya koymasına da aracılık ediyor. 1934’te kurulan bölüm, dünyanın en donanımlı sanat laboratuvarlarından biri kabul ediliyor. Sahte tablolar sergisi olarak da adlandırabileceğimiz bu sergi için içinde tartışmalı gördükleri tabloları sıkı incelemeye almışlar. Bu şekilde taklitçilikte gelinen noktayı anlama şansınız olurken, aynı zamanda sanat eserlerinin bilimsel olarak nasıl sıkı bir kontrol sürecinden geçtiğine tanıklık etme şansını elde ediyorsunuz. 30 Haziran’da başlayan sergi kırktan fazla eseri altı farklı bölümde inceliyor; ‘hile ve düzenbazlık’, ‘değişim ve dönüşümler’, ‘hatalar’, ‘sırlar ve muammalar’, ‘kefaret ve geri alma’ ve ‘Boticelli’ bölümlerinden oluşan sergide Raphael, Dürer, Gossaert, Rembrandt gibi sanatçıların eserleri ya da eserlerinin taklitleri görülebilir. 
Bunun yanında Rönesans ressamlarından Francesco Francia’nın ‘Virgin and Child with an Angel’ (Bakire ve Çocuk ile Melek) ve Velazquez’in başyapıtı olarak kabul edelin ‘Ölü Asker’ tablosunun yapılan incelemeler sonucu bulunan anakronik detaylarla bilinmeyen bir ressama ait olduklarının anlaşılması, sergide sanatseverlerle paylaşılanlar arasında.
12 Eylül ’e kadar görülebilecek sergi, sanat ve sanatçıya karşı samimi yaklaşımıyla dikkat çekiyor olsa da, sanatseverlerde şüpheciliği de artırıyor. Ama serginin bu ironik karakteri, onun aynı zamanda en dikkat çekici özelliklerinden biri olarak öne çıkıyor. (Kültür Sanat)


    ETİKETLER:

    12 Eylül