Mangal gibi yürek var

Soğuk İngiltere'nin sıcak sanat ortamı, yaşanan 'sansasyonel' tartışmalarla uluslararası sanat gündemini belirlemeye devam ediyor.

LONDRA - Soğuk İngiltere'nin sıcak sanat ortamı, yaşanan 'sansasyonel' tartışmalarla uluslararası sanat gündemini belirlemeye devam ediyor. 'Genç İngiliz sanatçılar' olarak tanınan grubun en ünlü isimlerinden ikisi ünlenmelerine katkıda bulunan kişilere yaylım ateşi açtı.
İngiliz sanatının 'yaramaz kızı' Tracey Emin, katıldığı bir söyleşide sanat anlayışını savunurken Turner Ödülü'nün politik bir ödül olduğunu söyledi. Damien Hirst ise yaşamı ve sanatı üzerine ekim ayında satışa çıkacak bir kitapta daha geçen yıl bir çalışmasına bir milyon dolar veren İngiliz sanat 'patronu' ve reklam devi Charles Saatchi'nin 'sanatı yalnızca cüzdanı vasıtasıyla tanıdığı' iddia etti.
Bu iş o kadar basit değil
Radio Times'ın kendisiyle yaptığı söyleşide Emin, yapıtlarını üretebilmek için gösterdiği çabanın sanat eleştirmenleri ve sanatseverlerce de gösterilmesi gerektiğini belirtti. 'Yaptığının kimsenin düşündüğü kadar basit olmadığını' söyleyen Emin konuşmasında şunları söyledi:
"Önce inanılmaz bir ilham alıyorsun. Sonra bu ilhamın kesinliğini ortaya koymak için çaba sarfediyorsun. Ardından ötekilerin bunun ne olduğunu anlaması için bir kez daha çabalıyorsun ve bu çok uzun bir süre alıyor. O vakit ben de, bunun bir şaka ya da aldatmaca olabileceğini iddia eden insanların sanatla yeterince ilgilenmediğini düşünüyorum. Örneğin 'Yatağım' ile Turner'ı benim almam gerekiyordu. Ama bunun olmadı çünkü Turner, politik bir ödülden ibaret."
Ben maymun muyum?
Damien Hirst ise İngiliz Reklamcı ve sanat eseri koleksiyoneri Charles Saatchi'yi topa tutuyor. Gordon Burns'ün sanatçının yaşamı ve sanatı üzerine biyografik bir yaklaşımla hazırladığı 'Çalışma Yolunda' adlı kitapta düşüncelerini açıklayan Hirst, eserde
'Charles Saatchi'nin, sanat eserlerinin değerini alım gücüyle belirleyebileceğine inandığını' anlatıyor.
'Hâlâ bu inanca sahip' diyerek kendi çalışmalarının en büyük alıcısını topa tutan Hirst, Tate Modern'in direktörü Nicholas Serota'yı da ihmal etmiyor. Sanatçı kitapta Serota'yla ilişkisini 'Ben Nick Serota'nın laterna maymunu değilim' sözleriyle açıklamayı tercih ediyor.
Damien Hirst'ün çabalarıyla 80'lerin ikinci yarısında dikkatleri çeken Genç İngiliz Sanatçılar'ın neredeyse tüm işlerini satın alan Charles Saatchi, sahibi olduğu galeride de bu grubun yapıtlarını sergiliyor.