Modern caz adına ilk önemli konser

Modern caz adına ilk önemli konser
Modern caz adına ilk önemli konser
21. İstanbul Caz Festivali, bu akşam CRR'deki Polonyalı Mozdzer-Danielsson-Fresco Trio ve Tomasz Stanko Quartet konseriyle davam ediyor. TRT Radyo 3'ün efsane programcılarından, usta müzik yazarı Hülya Tunçağ, bu iki konseri "Festivalin modern caz adına ilk önemli konserleri" olarak nitelendiriyor. Tunçağ'ın Caz Festivali dergisine yazdığı yazıyı sunuyoruz.
Haber: HÜLYA TUNÇAĞ / Arşivi

21. İstanbul Caz Festivali’nin modern caz adına ilk önemli konserleri 3 Temmuz Perşembe akşamı Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nda gerçekleşecek. Bu konserlerin bir başka özelliği de Polonya- Türkiye arasındaki politik ilişkilerin 600. yılı çerçevesinde kültürel alışverişin ilk caz müzik olayı olması. Sahneye önce, ayrı ülke ve kültürlerden müzisyenlerin oluşturduğu Mozdzer-Danielsson-Fresco Trio çıkacak.
Polonyalı piyanist, prodüktör ve film müziği bestecisi Leszek Mozdzer,1971 Gdansk doğumlu. Beş yaşında piyanoya başlayan sanatçı, Gdansk Müzik Akademisi mezunu. 1990’ların başından beri caz sahnesinde. İçlerinde ortak projeler de bulunan otuzun üzerinde albüm çıkardı. Aldığı ödüller arasında Ad Astra, Jazz Oscars, Jazz Forum, Jazz Melomani başta geliyor.
İsveçli basçı Lars Danielsson, hiç de yabancımız değil. O da birçok ünlü caz yorumcusu gibi İstanbul’un müdavimlerinden. 1958 Gothenburg doğumlu Danielsson, çok yönlü ve oldukça üretken bir sanatçı. Gothenburg Konservatuarı’nda viyolonsel, bas ve kompozisyon öğrenimi gördü. 1995 yılında, saksofoncu Davıd Liebman, piyanist Bobo Stensson ve Davulcu Jon Christensen ile kurduğu dörtlüsüyle ilk kez adından söz ettirmeye başladı. Bunu, Alex Acuna, John Abercrombie, Bill Evans, Kenny Wheeler, Rick Margitza ve Nils Lan Doky ile oluşturduğu dörtlüler izledi. 1990’lardan sonra başta eşi şarkıcı Caecilie Norby olmak üzere birçok ünlü sanatçının albümünde yorumcu, besteci ve prodüktör olarak görüyoruz. Ayrıca Danimarka Radyosu Orkestrası’nın da prodüktörü ve aranjörü. Piyanist Leszek Mozdzer ile Pasadoble (2007), Tarantella (2009) ve Act Jubilee Concert (2012) projelerinde bir araya gelmişti.
İsrailli vurmalı çalgılar yorumcusu Zohar Fresco’ya gelince, 1969 doğumlu. 1991-2003 yılları arasında Bustan Abraham orkestrasının üyesiydi. Bu toplulukla sekiz albüm çıkardı. Danielsson ve Mozdzer ile The Time (2005), Between Us And The Light (2006), Live With Lars Danielsson and Leszek Mozdzer (2007) ve son olarak da Polska (2013) projelerinde yer aldı.
3 Temmuz’da ( bugün ) CRR sahnesinde bu müthiş üçlüyü dinlemek heyecan verici olacak.
Mozdzer Danielsson Fresco Trio, 3 Temmuz Perşembe 21.00, CRR Konser Salonu


Polonya cazının avangard yansıması
3 Temmuz’da (bugün) CRR’deki modern caz şöleni, Polonyalı usta trompetçi Tomasz Stanko ve dörtlüsüyle devam edecek. 72 yaşındaki sanatçı, 1960’lardan bu yana Polonya cazının avangard yansıması. İlk yıllarında ülkesinde modern cazı tanıtırken yanında usta piyanistler vardı, Adam Makowicz ve 1969 yılında 37 yaşında yaşamını yitiren Krzysztof Komeda gibi. Aynı zamanda önemli bir film müziği bestecisiydi. Özellikle Andrzej Wajda ve Roman Polanski ile çalışmıştı. 1980’lerden sonra dünyaya açılan Stanko, free cazda lirizmi eriten ilk yorumcu olarak biliniyor. Bazı eleştirmenler de onun trompet çalışını, Miles Davis’in “cool” lirizmiyle karşılaştırıyor. Kemancı Zbigniew Seifert ile kurduğu beşlisiyle 1970 yılında çıkardığı ilk plak, Komeda’ya adanmıştı ve Music For K adını taşıyordu. Ardından gelen Jazz Message From Poland, gerçek bir free jazz mesajıydı Avrupa’ya. Bunu Polonyalı ve kuzeyli müzisyenlerle yaptığı birinci sınıf albümler izledi. 1990’ların sonundan itibaren keşfettiği genç yeteneklerle başarılı projelere imza attı. Özellikle bu yeteneklerden piyanist Marcin Wasilewski, basçı Slawomir Kurkiewicz ve davulcu Michal Miskiewicz günümüz cazının ustaları arasında. Tomasz Stanko, CRR sahnesine yeni dörtlüsüyle çıkacak. Piyanoda David Virelles, basta Thomas Morgan ve davulda Gerald Cleaver ile.
Tomasz Stanko Quartet, 3 Temmuz Perşembe 22.30, CRR Konser Salonu