Mutfakta Sagopa Kajmer...

Sagopa Kajmer nam-ı diğer Silahsız Kuvvet, Mic Check, gerçek ismi ise Yunus Özyavuz. Kendisi görüldüğü üzere her rap'çi gibi 'aka' ('also known as'/olarak da bilir) çılgını.
Haber: MÜJDE YAZICI / Arşivi

İSTANBUL - Sagopa Kajmer nam-ı diğer Silahsız Kuvvet, Mic Check, gerçek ismi ise Yunus Özyavuz. Kendisi görüldüğü üzere her rap'çi gibi 'aka' ('also known as'/olarak da bilir) çılgını. Sagopa sekiz yıldır Türkçe rap'in mutfağında. Kendisinin iki albümü var, ancak geniş kitle onu 'G.O.R.A.' filmi için yaptığı şarkılarla tanıdı. Aslında tanıyan tanıyordu da Cem Yılmaz'la çektiği kliple televizyonlarda sıkça görünmeye başlayınca ünü de arttı.
Sagopa Kajmer; ilk albümü 'Sözlerim Silahım'ı beş yıl önce, ikinci albümü 'Bir Pesimistin Gözyaşları'nı ise geçen şubatta Hammer Müzik'ten yayımladı. Sekiz yıldır Türkiye'de rap yapan birçok ismin altyapılarını yapıyor. Ceza'nın, Dr. Fuchs' un ve Fuat'ın albümlerindeki birçok şarkı Sagopa'nın elinden geçmiş. Kendisi Samsun'lu ve 27 yaşında. 'G.O.R.A.' için 'Al 1 de Burdan Yak', 'Marifetname', 'İhtiva Reçetesi', 'g.o.r.a.d.r.a.m.a.t.u.r.n.z.' isimli parçaları yaptı. Şarkılardan biri filmin final jeneriğinde çaldığı için birçoğumuz makinist gazabına uğradık, dinleyemedik. 'Romantizma' adlı üçüncü albümünü 2005'te yayımlayacak Sagopa Kajmer'le 'G.O.R.A.' ve Türkçe rap'i konuştuk. Unutmadan, Sagopa Kajmer 31 Aralık gecesi Parkorman'da sahneye çıkacak.
Rap konseri geleneğidir, sağa sola eleştirel laflar edilir. Siz Yeni Melek'teki konserinizde 'G.O.R.A.' filmini sahiplenen sözler söylediniz...
Tabii sahipleniyorum. Son 10 senenin en iyi komedi filmi. Yapılan işe bakınca çok fazla emek olduğunu görüyoruz. 'G.O.R.A.' için bir tema şarkısı yapmamı istediler. Sonra ekiple çalışmaya başladık. Dört şarkı yaptım. 'G.O.R.A.' sayesinde daha fazla kitleye ulaşabildim.
Şarkılardan biri final jeneriğinde çalıyor, dinleyemedik.
Türkiye'de her şeyde olduğu gibi bu da emeğe saygısızlık. Neyse ki klibi dönüyor televizyonda.
Türkçe rap'e ilgi sizce nasıl?
Benim dinlediğim underground hip hop'a olan ilgi pek fazla artmadı. Ama piyasadaki tanınan isimlere olan ilgi arttı. Underground hip hop'la popüler olan hip hop çok farklı. İnsanlar tanınmış isimleri dinliyor ve seviyor. Beni de yeni yeni tanıyorlar. Türkiye'de Cartel'le bir patlama yaşanmıştı. Daha sonra club kültürü geldi. Rap kültürü kendi çapında ilerledi ama club kültürü daha derine indi ve büyüdü. Bence şimdi club kültürü bitti. Hip hop yükselişte.
Bir rap parçası nasıl ortaya çıkıyor? Süreci anlatır mısınız?
Önce müzik belirleniyor. Altyapı haline geliyor. Üzerine okunabilecek bir enstrümantal haline geliyor. Sonra o müzik bana ne hissettiriyorsa ona göre söz yazıyorum. Herhangi bir konu hakkında yazacağım diye bir takıntım yok.
Türkiye'de DJ plakları basılabiliyor mu?
Özel DJ plaklarının içinde efektler var. Bunları 'skrecth' yapıyoruz. Ama herhangi bir plaktaki sevdiğin yeri de 'skrecth' yapabilirsin. Bir sözle ya da müzikle oynayabilirsin. DJ'sen ve üretmek istiyorsan plak satın almak zorundasın. Türkiye'de bulabilirsin bu plakları ama eski plakçılarda eski plakları bulabiliyoruz. Bir cihazı var ve maliyeti 10 bin dolar. Onu alınca istediğin gibi kayıt da yapalabilirsin.
Silahsız Kuvvet, Sagopa Kajmer, Mic Check. Bu 'aka' (olarak da bilinir) çılgınlığı nedir?
Hepsi benim, ancak tarz farklı. Silahsız Kuvvet de daha çok Anadolu ezgileri, türküler kullanıyorum. Silahsız Kuvvet yedi senelik bir proje ve söz ve müzik anlamında sertti. Sagopa Kajmer olarak devam edip kendi müzikal anlayışımda devam etmek istiyorum. Silahsız Kuvvet'i sürdürmeyeceğim. İşimi şansa bırakamam. Beni Sagopa olarak sevdiler. Eğer Silahsız Kuvvet'e dönersem başka bir müzik yapmam gerekir ve ben de bunu istemiyorum. Hindistan, Doğu ezgileri kullanıyorum. Sagopa ikisinin ortasında daha melankolik, daha şiire dönük. Sagopa Kajmer olarak devam etmek istiyorum.
Vokalin biraz 'arabesk' gibi.
Ne güzel. Ben de onu istiyorum. Müziği belli kalıplar şeklinde ayırmamak gerekir. Club müziğinden de etkileniyorum. Ön planda olan sözlerim. Ben böyle olsun diye düşünmemiştim. Sagopa Kajmer'de herkes sözlerin arkasından geliyor.
Ancak sözlerinizde ve müziğinizde epey hüzün var.
Her mutlu insan aslında üzüntülüdür. Arkadaşlarımdan kendimden ne gördüysem yazıyorum. Büyük şairlere bakın. Aslında mutludurlar ama yazdıkları zaman karamsardırlar. Cahit Sıtkı Tarancı, Orhan Kemal de böyledir. Doğu şairleri de böyledir. Edebiyat okuyunca doğal olarak yazıyorsunuz. Yazdığınız orada kalıyor ama yaşamınıza yansımıyor. 'Her şey kötü gidiyor ne yapacağım ben' diyen bir adam değilim. Sadece parçanın temasını belirlemek önemli. Konu bütünlüğünün dışına çıkarsan sırıtır. Biz de genelde konudan konuya atlarlar. Daldan dala konuyorlar ve kalıcılıkları yok.
Birçok Türk rap'çinin altyapılarını siz yaptınız değil mi?
Ceza'nın 'Med Cezir'ini ve Dr. Fuchs'un albümünü ben yaptım. 'Rapstar'ın beş şarkısı da benim. Fuat'ın albümünde de çalıştım. Hatta ben unuttum çalıştığım kişileri.
Yeni projeler?
'Romantizma' diye yeni bir albüm hazırlıyorum. Biraz aşktan bahsettim. Bu sefer gençliği hedef alıyorum. Tamamıyla 14 yaşından 30 yaşına kadar dinlenebilecek bir albüm yapıyorum. Double olmayacak. Askere gideceğim. Dönünce yine double albüm yapacağım. Benim hiçbir sıkıntım yok. Benim için her şey aynı devam ediyor.