'Müzik endüstrisi zaten öldü'

'Müzik endüstrisi zaten öldü'
'Müzik endüstrisi zaten öldü'

Electroclash müziğin büyük ismi Fischerspooner, saat 20.00?de sahneye çıkacak.

Bu akşam Efes Pilsen One Love kapsamında Santralistanbul'da sahneye çıkacak Fischerspooner'ın Casey'si, müziğin sanıldığı kadar para kazandırmadığını belirtip ekliyor, 'Artık kimse albüm almıyor. Müzik firmaları da yatırımdan kaçıyor'
Haber: ÖMÜR ŞAHİN / Arşivi

İSTANBUL - Electroclash’ın patlamasının hemen öncesinde elektro pop ritmler, çarpıcı şarkı sözleri ve etkileyici sahne şovlarıyla 90’lar sonu 2000’ler başına damgalarını vurdular. Casey Spooner ve Warren Fischer’dan oluşan Fischerspooner, Kraftwerk, Gary Numan ve Pet Shop Boys gibi isimlerden etkilenerek çıktıkları yola ‘Emerge’,’The 15th’, ‘Never Win’, ‘A Kick In The Teeth’, ‘We Are Electric’ ve ‘Just Let Go’ gibi parçalarının isimlerini kazıdılar. Görselliği haddinden fazla önemseyen grup zaman zaman ‘eğlence mi yoksa sanat mı üretiyorsunuz?’ sorularına maruz kaldı. Oysa grubun Spooner’i Casey görsel sanatlar temelliydi ve bu temelini sahnesine de yansıtıyordu.
Fischerspooner bu akşam saatler 20.00’i gösterdiğinde Efes Pilsen One Love sahnesinde... Şu ‘eğlence mi, sanat mı?’ meselesi için birkaç gün evvel “Bazen kendimi sanat ve eğlence arasında mükemmel şekilde konumlandırmış gibi hissediyorum. Hiçbir yerdeymişim gibi. Uzayda kaybolmuş. Dünyalar arasında.” tweet buyurmuş olan Casey’le konserden önce ‘tweet’lediklerinden fazlasını konuştuk... 

Fischerspooner’ın da temsilcisi olarak işaret edildiği elektroclash, müzik tarihi içinde bir devrim olarak nitelendirilmişti. Oysa ki bu müziği yapan gruplar yavaş yavaş house’a kaydı. Sizce neden ömrü çok uzun olmadı elektroclash’ın?
Ben de kendimi bu türün bir temsilcisi olarak görmüyorum. Biz neredeyse bütün önemli parçalarımızı 1998-2001 arasında yazdık. Bu dönemde sahne çalışmalarımızı tasarladık, fotoğraflarımızı çektirdik. Elektroclash denilen tür 2001’in ekim ayından sonra anılmaya başladı. Bizse zaten çok uzun zamandır çalışmalarımızı ne yapmakta olduğumuzu gayet açık şekilde bilerek sürdürüyorduk. Ancak evet bu müzik türünün şimdilerde house’a kaydığını söylemek mümkün.

Kendi solo albümünü yayımlamak üzeresiniz. Hatta bir şarkısı internet sitenden dinlenebiliyor şu anda. Neden bu albüme gerek duydunuz? Fischerspooner’ın alışılageldik tarzından başka bir şey mi bekliyor bizi?
Aslında o albüm fikri kazara oluştu diyebiliriz. Warren’la (Fischer) farklı farklı şarkılar yaparken bu şarkılara senin şarkın benim şarkın demeye başladık. Ben de Fischerspooner’ın tarzından daha farklı olan ‘benim’ şarkılarımı bir albümde toplamak istedim. Merak etmeyin Fischerspooner’ın dağıldığı falan yok. Şu anda web sitemden Faye Dunaway isimli şarkı dinlenebiliyor. Çok yakında çıkacak albümün kayıtlarını ‘Entertainment’ albümününden hemen sonra yaptık. Albümün tarzı çok daha farklı. Belki biraz pop rock diyebiliriz.

Şarkıları yazarken sahne şovunu da hesaba kattığınızı söylüyorsunuz. Bu müzik terazisinin neresinde duruyor tam olarak? Eğlence mi, yaratıcılık mı yoksa sadece bir beste yapma şekli mi?
İşimiz bizim için hiçbir zaman sadece müzik yapmak olmadı. Müzik, sanat, görüntü, performans ve eğlencenin bir birleşimi oldu. Bunların birleşimi müziğin kendisine eşitti. Müzik endüstrisi için çalışan pek çok insan önce müziği yapar ve az önce saydığım tüm o diğer şeyleri bir pazarlama tekniği olarak sonradan inşa eder. Bizim için bütün bunlar bir bütün. Bu bütün içinde müziğimizi adlandırmakla ilgili zaten pek de derdimiz yok. İçimizden geleni yapıyoruz. Hem eğlence, hem yaratıcılık hem de şarkı yapma şekli...

Siz albümünü kendi yapan ilk gruplardan birisiniz. Sizce kendi albümünü yapmak müzik endüstrisini öldürecek mi?
Müzik endüstrisi zaten öldü. Artık kimse albümlerden para kazanamıyor. Kimse albümleri satın almıyor. Bu nedenle büyük müzik firmaları yatırım yapmaktan kaçıyor. Ya bağımsız firmalara gideceksin ya da kendi albümünü kendin yapacaksın.

Sizce konsept albümler tarihe mi karışıyor?
Şimdiki gençlerin neredeyse hepsi müzik dinlemek için interneti kullanmak istiyor. Kimsenin almayacağı bir ürün için çok fazla uğraşmak istemiyor artık müzisyenler.

‘Money Can’t Dance’ şarkını kişisel mali kriziniz sırasında yazmışsınız. O dönemde verdiğiniz röportajlarda bu işten çok para kazanamadığınızı söylüyordunuz. Şimdi durumlar nasıl?
Evet, o dönemde ciddi bir mali kriz yaşamıştım. Her ne kadar pek çok yerde konserler versek de, bizim işimizden çok para kazanılmıyor. Üstelik sahne şovlarımız için akılalmaz paralar harcıyoruz. İnsanlar müzik yapanları zengin sanıyor, ama her zaman öyle değil.