Nuri Bilge: Kendi isteğim dışında bir karem yok!

Nuri Bilge: Kendi isteğim dışında bir karem yok!
Nuri Bilge: Kendi isteğim dışında bir karem yok!
Ünlü yönetmen, dünyanın en önemli modern sanatlar müzelerinden MoMA'nın, 29 Ekim-5 Kasım tarihleri arasında düzenlenen 'Yönetmen Nuri Bilge Ceylan Toplu Film Gösterimi etkinliği dolayısıyla New York'a geldi.

RADİKAL- Moma’daki Toplu Gösterimin ilk filmi olan Kış Uykusu Amerikalı seyircilerden büyük ilgi gördü, tüm biletlerin satıldığı gösterim öncesinde Ceylan filmleri retrospektifini MoMA’da organize eden müzenin Film Küratörlerinden Jytte Jensen bir tanıtım konuşması yaptı.

Jensen konuşmasında, yönetmen Nuri Bilge Ceylan’ın filmlerini MoMA’da göstermekten büyük memnuniyet duyduklarını, çağdaş uluslararası sinemanın ustalarından biri olan Ceylan’ın filmlerinin dünyanın en prestijli film festivallerinde önemli ödüller, harika yorum ve eleştiriler aldığını, her yeni filminin büyük bir heyecanla beklendiğini söyledi.

Nuri Bilge Ceylan da Jensen’in ardından Amerikalı seyircilere hitaben bir konuşma yaptı. Salonu dolu görmekten memnun olduğunu söyleyen Ceylan, ilk filmlerini çekerken bu günleri görmenin o zaman için kendisi için bir hayal olduğunu belirtti. Kış Uykusu’nun senaryosunu eşiyle birlikte 6 ayda yazdıklarını ve bunu yaparken zaman zaman tartıştıklarını anlatan Ceylan, senaryonun başlangıç noktasını Rus yazar Anton Çehov’un bazı kısa öykülerinin oluşturduğunu, ama bu temele çok şey katıp çok şey de çıkarttıklarını söyledi. Ceylan, ’Sonuçta kendi çevremizde çok iyi tanıdığımız insanların hik?yesini anlattık diye konuştu.

Filmin uzun olduğunu bildiğini söyleyen Ceylan, seyircilere Umarım bu gece uykunuz yoktur deyince salonda gülüşmeler oldu, seyirciler Ceylan’ın konuşmasını uzun süre alkışladı.

KIŞ UYKUSU AMERİKA PRÖMİYERİNİ MOMA’DA YAPTI, 19 ARALIK’TA DA VİZYONA GİRECEK

MoMA’da Doğan Haber Ajansı’na özel röportaj veren Ceylan, MoMA’da bir retrospektif düşüncesinin epey uzun bir zamandır akıllarında olduğunu, MoMA’nın Film Küratörü Jytte Jensen ile 3 yıldır bu projeyle ilgili temasta olduklarını söyledi. Ceylan, Fakat kısmet, (retrospektif) Altın Palmiye’nin arkasına denk geldi. İyi de oldu, film ilk kez Amerika prömiyerini de MoMA’da yapmış oldu. Kış Uykusu biliyorsunuz 19 Aralık’ta da ABD’de vizyona çıkacak, bu da ön bir gösterim olmuş oldu dedi.

Amerikalı seyircilerin ticari filmlere daha yakın olmasına rağmen kendi filmlerine büyük ilgi göstermelerini nasıl değerlendirdiğinin sorulması üzerine ise Ceylan şunları söyledi Tüm dünyada durum aynı. Yani Hollywood burada diye Amerikan seyircisi dünya seyircisinden o kadar da farklı değil. Özellikle New York’ta, ki entellektüel seyirci, farklı sinemalara ilgi duyan seyirci genellikle başkentlerde olur. Nasıl İstanbul’da bu tip filmler ilgi görüyorsa burada da (ABD) New York’ta ilgi görüyor. Amerika’nın da farklı bir sinemaya ilgi duyan kesimi var, burada da yine sanat filmi diyebileceğimiz filmler üreten sinemacılar var, hep var oldu. Bu tip bir ayırım bir bakıma eşyanın tabiatı.

FİLMİ KISALTMADIM, SİNEMA HAYATIMDA EN ÖZENLE KORUMAYA ÇALIŞTIĞIM ÖZGÜRLÜĞÜM OLDU

Ceylan, Kış Uykusu filminin süresini kısaltıp kısaltmadığıyla ilgili bir soru üzerine ise filmi kısaltmadığını vurguladı ve şunları kaydetti Hiçbir kısıtlama hissetmeden ben direk montajı yaptım ve böyle çıktı, muhakkak ki kaba montaj daha uzundu, ama her zaman öyledir. Yani filmi başka bir sebeple kısaltmış değilim. Filmi toparlarsınız daha uzun çıkar, sonra ince montaja girersiniz, film biraz daha kısalır. Film montaj bittiğinde hep bu süreydi (196 dakika) ve onu hiçbir sebeple kısaltmadım, çünkü böyle bir film yaptığınız zaman- bu uzunlukta- bir baskı oluyor tabii üzerinizde, filmin kısaltılmasını isteyenler oluyor. Film endüstrisi onu bekliyor sizden, istiyorlar açıkça da. Ama kısaltmadım hiçbir şekilde, çünkü en özenle korumaya çalıştığım şey özgürlüğüm oldu genellikle sinema hayatında. Ve bugüne kadar da hiçbir zaman tek bir kare bile kendi isteğim dışında yapmış değilim.


ALTIN PALMİYE’NİN BİRAZ KATKISI OLACAKTIR, ANCAK FİLMİN FAZLA UZUN OLMASI DEZAVANTAJ

2015 Oscar Ödüllerinde yabancı film kategorisinde Türkiye’nin aday gösterdiği Kış Uykusu’nun ödülü alması konusunda ümitli olup olmadığının sorulması üzerine ise Ceylan, İrademin dışındaki bir şey için fazla fikir yürütecek değilim, başkasının iradesine bağlı bir şey bu muhakkak. Ama Altın Palmiye’nin tabii ki böyle bir durumda biraz katkısı olacaktır, öte yandan filmin fazla uzun oluşu da Oscar için bir dezavantaj, göreceğiz diye konuştu.

ABD’de ilk kez açacağı fotoğraf sergisinin neden babasını konu aldığına yönelik soru üzerine Ceylan, Moma’da tüm filmleri gösterileceği için fotoğraf sergisinin de bununla ilintili olmasını istediklerini anlattı.

Ceylan Benim ilk filmlerimde babam genellikle başrolde, önemli oyunculardan biri olarak yer aldığı için onunla ilgili olan sergiyi açalım istedik dedi.

MoMA’da 29 Ekim-5 Kasım tarihleri arasında Nuri Bilge Ceylan Toplu Gösterimi kapsamında Kış Uykusunun yanı sıra yönetmenin diğer filmleri Bir Zamanlar Anadolu’da, İklimler, Üç Maymun, Uzak, Kasaba, Koza, Mayıs Sıkıntısı da gösterilecek.

CEYLAN’IN ABD’DEKİ İLK FOTOGRAF SERGİSİ DE AÇILDI

Nuri Bilge Ceylan’ın ABD’deki ilk fotoğraf sergisi olan The World of My Father- Babam İçin, New York’un Chelsea semtindeki Tina Kim Galerisinde açıldı. New York merkezli Amerikan-Türk Cemiyeti, Tina Kim Galeri ve İstanbul merkezli Dirimart Galerinin işbirliğiyle düzenlenen sergide yönetmenin iki yıl önce kaybettiği ve filmlerinde önemli roller alan babası Mehmet Emin Ceylan’ı çektiği yedi fotoğraf yeraldı.

30 Ekim-13 Aralık tarihleri arasında Tina Kim Galeri’de görülebilecek serginin açılışı dolayısıyla bir resepsiyon düzenlendi. New Yorkluların büyük ilgi gösterdikleri ve Nuri Bilge Ceylan’ın sergiye gelen konuklarla samimi bir havada sohbet ettiği serginin açılışına Türkiye’nin BM Daimi Temsilcisi Büyükelçi Halit Çelik, eşi Nihal Çelik ve New York Başkonsolosu Ertan Yalçın da katıldı. Nafiz ALBAYRAK - NEW YORK (DHA)