Nâzım şehrine kavuştu

2002 tüm dünyada doğumunun 100. yılında 'Nâzım Hikmet Yılı' olarak kutlanacak. Bu kutlamaya sayılı günler kala ozanın mısraları piyanonun dâhi çocuğu Fazıl Say'ın notalarıyla buluştu.

İSTANBUL - 2002 tüm dünyada doğumunun 100. yılında 'Nâzım Hikmet Yılı' olarak kutlanacak. Bu kutlamaya sayılı günler kala ozanın mısraları piyanonun dâhi çocuğu Fazıl Say'ın notalarıyla buluştu. Kültür Bakanlığı'nın 'Türk Bestecilerinin Eser Üretimlerini Teşvik Projesi' kapsamında gerçekleştirilen Fazıl Say'ın 'Nâzım' eseri Ankara'daki dünya prömiyerinin ardından
İstanbul turnesinde de iki temsil boyunca izleyicilere unutulmaz anlar yaşattı.
Büyük bir koro ve orkestranın ifade olanaklarıyla, lirik aynı zamanda da etkileyici bir atmosferin hâkim olduğu eserde; Nâzım Hikmet şiirinin usta yorumcusu Genco Erkal ozanın mısralarını okudu, Sertab Erener de üç şanson seslendirdi.
Şef Naci Özgüç yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı
Senfoni Orkestrası (CSO), Kültür Bakanlığı Devlet Çoksesli Korosu, TRT Ankara Radyosu Çoksesli Korosu tarafından seslendirilen
'Nâzım'da, Devlet Opera ve Balesi'nden bariton Tuncer Tercan'ın yanı sıra çocuk yorumcular da görev aldı.
Nâzım Hikmet'in biyografisine sadık kalınarak kurgulanan ancak ağırlıkla şairin düşün hayatı ve siyasal mücadelesini yansıtan şiirleri üzerine temellendirilen
'Nâzım', 'Gençlikte', 'Hapishanede', 'İnsan Üzre', 'Memleket Üzre' ve 'Yaşamaya Dair' adlı birbirine bağlı beş bölümden oluşuyor.
Nâzım Hikmet'in toplam 16 şiirinin yer aldığı eserde; şairin inanç ve vurgu gücü yüksek mısralarının yansıtılmasına vurmalı çalgıların kuvveti eşlik ederken, Say'ın özellikle yer yer yerel motiflerden de yararlandığı gözlemleniyor. Fazıl Say'ın piyanosundan çıkan tınılar ile Genco Erkal'ın ağzından dökülen mısraların zaman zaman inanılmaz keyifli düetler yaptığı
'Nâzım', şiirlere müziğin başarıyla birleştiği etkileyici bir senfonik eser. Fazıl Say, Nâzım Hikmet şiirini notaya dökme zorluğunun üstesinden, çoksesli müziğin tüm olanaklarını kullanarak, 'prozodi' tuzağına da düşmeden, başarıyla gelmiş. Besteci, yine şiirdeki ifade derinliklerini müzik diliyle anlatma konusunda büyük bir ustalık göstermiş.
Erkal bedeniyle şiir okudu!
Genco Erkal'ın yalnız sesini değil bedenini de kullanarak teatral bir tat kattığı konserde Tuncer Tercan'ın duru ve rahat, Sertab Erener'in ölçülü ve doğal, koronun ve CSO'nun ise güçlü ve donanımlı yorumu dikkat çekti. 'Nâzım', sanatçıları dakikalarca ayakta alkışlayan İstanbullu sanatseverlerin beğeni hanesinde uzun süre
unutamayacakları bir iz bıraktı.
Şiiri ve müziği seven herkesi etkileyip, duygulandıracak bir yalınlığa da sahip eser, bundan sonra daha geniş kitleler tarafından da izlenebilmeli diye düşünüyoruz. Altı aya kadar CD'si de piyasaya sunulacak olan 'Nâzım', Genco Erkal'ın dediği gibi "Devletin kendi ozanıyla barışması". (Kültür Sanat)