Önemli olan yolculuğa çıkmaya hazır olmak

Önemli olan yolculuğa çıkmaya hazır olmak
Önemli olan yolculuğa çıkmaya hazır olmak
Mehmet Güreli'nin 19. kişisel sergisi İkinci Soluk, Pierre Melville'in 1966 yapımı aynı adlı filminden ilham alıyor. Güreli'nin işleri bu kez sinema dünyasına ve film afişlerine bir yolculuk.
Haber: BESTE SEZEN ATEŞPARE - bestesezen@gmail.com / Arşivi

“Yolculuğa fikir olarak çıkmayı seviyorum. Benim için önemli ve güzel olan fikirlerin yer değiştirmesidir” diyor Mehmet Güreli ve ardından ekliyor, “insan her gittiği yere kendini götürmemeli.”
Güreli’nin ‘İkinci Soluk’ sergisinde otuz beş çalışması var ve her bir çalışması bize farklılıklara, yeniliklere açık olmamız gerektiğini anımsatıyor. Güreli’nin bu yeni işleri bir davet niteliğinde âdeta. Kabuğunu kırmaya, yeni insanlarla tanışmaya, yeni yerler görmeye bir davet…
“Önemli olan o yolculuğa çıkmaya hazır olmak” diyor Güreli. “Bu labirentten korkmamak gerek.”
‘İkinci Soluk’a giderken o yolculuğa hazır olarak gitmeli. Tuvallerdeki kadın ve erkeklerin bakışlarındaki gitme arzusuyla karşılaşmayı beklemeli. Hiçbir şeyin aynı kalmadığı bir yolculuk bu; bildiğimiz anlamda seyahatten çok öte. Renklerin ve boyaların yer değiştirdiği, hepsinin bir devinim içinde olduğu, hatta sinema dünyasına doğru gerçekleşecek bir seyahat.


Sanatçı da “Sinema dünyasına bir seyahat” olarak tanımlıyor sergisini. “Bazı başlıklar alıp götürür beni; bende paylaşma arzusu yaratır.” ‘İkinci Soluk’ filmi de bu arzuyu yaratmış onda. Pierre Melville’in 1966 yapımı filmi onu epey etkilemiş. “Ama beni asıl etkileyen afişleriydi. Sinema dünyasını heyecanlandıran afişler önemlidir benim için” diye açıklıyor filmin onda bıraktığı etkiyi. Bu filme dair birkaç farklı afişe de sahipmiş zaten. Fakat onu harekete geçiren, ona ilham veren bu afişler değil. “Ben bu film için diğerlerine benzemeyen bir afiş tasarladım ve bu yaptığım afişten de çok etkilendim. Bu yüzden onu bu sergime başlık yaptım” diye anlatıyor.
Bu sıralarda daha eskiye dönük şeylerle, film afişleriyle ilgilendiğini anlatıyor Güreli. “O dönem hayatımda ilgilendiğim ne varsa onu resimliyorum. Mesela bir dönem bir arabam olmuştu. Bütün hayatım arabalardı o zamanlar. Sonra bir baktım sadece araba resimliyorum. Ya da eski resimlerime bakıyorum, şaşırıyorum. Dünya kadar kuş varmış.” Bu sergisinde ise kuşlara rastlamıyoruz. Kuşlar yerlerini, gitmeye hazır kadınlara ve erkeklere bırakmış İkinci Soluk’ta.
Mehmet Güreli için bu sergi diğerlerinden hem farklı hem de onlarla ilintili; eski çalışmalarıyla bir bağlantısı mutlaka var. Ne değişti peki, özel bir yeri var mı diye sorguluyor yine de. Yok belki de ama yine de eklemeden edemiyor: “Başlığında değil belki ama içinde var bir ‘özel’lik. Yıllar içinde, kullandığım fırça değişti, bileğimi kullanış biçimim, tekniğim değişti, farklılaştı. Öyle hissediyorum.”
Mehmet Güreli’nin 19. kişisel sergisi İkinci Soluk, renkleriyle Güreli’nin sanat hayatına, sinema dünyasına, onun film afişlerine bir gezintiye çıkarıyor. Nişantaşı Doku Sanat Galerisi’ndeki sergi 19 Mart’a kadar ziyaret edilebilir.


    ETİKETLER:

    Sinema

    ,

    Dünya

    ,

    sanat

    ,

    Kadın

    ,

    Nişantaşı

    ,

    Araba

    ,

    sergi

    ,

    film

    ,

    seyahat

    ,

    kuş