Pop külliyatının çifte anlamları

Pop külliyatının çifte anlamları
Pop külliyatının çifte anlamları
Carlos Aires'in pop göndermeli, çifte anlamlı işleri Cda-Projects'te. İspanyol sanatçı, "Diğer sanatlarda elitizm sezersiniz. Pop müzikte ise herkesin buluştuğu bir nokta vardır" diyor
Haber: ERMAN ATA UNCU / Arşivi

İspanyol sanatçı Carlos Aires’in Mısır Apartmanı’ndaki Cda-Projects’te açılan sergisi ‘Havada Aşk Kokusu Var’ (Remiks) sonu beklenmedik yerlere çıkan zikzakı bol bir yolculuk gibi. Siyah çerçeveler içindeki puslu orman fotoğrafları, ilk bakışta Grimm Masalları’ndan fırlamış gravürleri çağrıştırıyor. Ancak Aires’in açıklaması duruma başka bir boyut katan cinsten: “Buralar aslında eşcinsellerin rastgele seks yapmak için buluştuğu ormanlık alanlar. Bu fotoğraflar da tam bekleme, buluşma noktalarından çekildi.” Odanın diğer köşesinde ‘Kurt-Adam’ sendromundan (bkz.: Steven Shainberg filmi ‘Fur’) dolayı suratları tüyle kaplı Meksikalı ‘freak-show’ çalışanı baba - oğlun ayrı ayrı portre-fotoğrafları, duvarları siyaha boyanmış galeri bölmesindeki masalsı havayı pekiştirir nitelikte. Bir gazeteci grubuna sergiyi gezdiren Aires, “Normalde bu insanlar ucube olarak görülür ama ben onlarda bir güzellik görüyorum” diyor. 

‘Havada Aşk Kokusu Var (Remiks)’ 1974 doğumlu Carlos Aires’in Türkiye ’deki ilk kişisel sergisi. Serginin başlığındaki ‘Remiks’ ibaresi, hem sanatçının DJ’lik geçmişine gönderme hem de dini sembollerin, Katolik manzaraların, vinillerin, pornografik çağrışımlı imgelerin ve pop şarkılarının biraraya getirildiği seçkiye tam da karşılık gelecek bir kavram. Aires’in İstanbul için hazırladığı seçki (belki de playlist demek daha doğru olacak) geçmiş-şimdiki zaman , pop-ciddi meseleler, kutsal-porno arasındaki karşıtlıklardan, çatışmalardan yoğun ritimli bir manzara çıkartıyor. Bir İspanyol gazetesinin arşivinden alınan polis araması fotoğrafına altın harflerle Madonna’nın “Like a virgin, touched for the very first time” sözleri yazılıyor. Başka bir seride Olivia Newton John’un ‘Let’s Get Physical’ single’ının altın plaklarından kesilen kurukafalarla İspanyol barokuna gönderme yapan bir kompozisyon oluşturuluyor. Pop şarkılarının kelime oyunlarına elverişli yapısı, Aires’in sık sık başvurduğu bir maden. Sanatçı, “müziğin evrensel boyutu ilgimi çok çekiyor” diyor. “Diğer sanatlarda hep bir elitizm sezersiniz. Ama pop müzikte illaki herkesin buluştuğu bir nokta vardır. Ve çok alçakgönüllüdür. Otobiyografik bir niteliği de var. Burada kullandığım şarkılar benim yedi sene süren bir ilişkimle de bağlantılı”. 

Yine plaklardan kesilmiş kalıplarla oluşturulan bir diğer serideki pop müzik göndermeleri ise ‘kara’sı daha yoğun bir mizaha yol veriyor. İran’da idam edilen gay’lerin fotoğraflarından çıkartılan kalıpların yanına kabare kızı şablonları yerleştirilmiş. Kompozisyonun tepesindeki karga figürünün yapıldığı plak ise gayet manidar. Karganın üstünde 1980’lerden Mr. Mister’ın şarkısı ‘Welcome to the Real World’ün ismi bariz bir şekilde okunuyor. Zaten Aires’in enstalasyonları için kullandığı plakların hiçbiri tesadüfi değil. Sanatçı DJ’lik geçmişinden kaynaklı pop tarihi bilgisini, hedeflediği ironiye zemin sağlamak için kullanıyor. Ve maruz kalınan bilgi kirliliğine itirazını dillendiriyor. “ Haberler gündelik eğlence gibi artık. Burada durum nedir bilmiyorum ama İspanyol televizyonlarında haberler yemek saatinde yayımlanıyor. Bir ailenin bir taraftan yemek yerken diğer taraftan savaş, cinayet görüntüleri seyredebilmesi bana çok tuhaf geliyor. İnternet sayesinde kötü haberleri sanki film izlermiş gibi tüketiyoruz.” Sanat hayatını İspanya ve Belçika’da sürdüren Carlos Aires’in işleri 16 Haziran’a kadar Cda-Projects’te.