Shakespeare ve Meksika 86!

Shakespeare ve Meksika 86!
Shakespeare ve Meksika 86!
Shakespeare'in dilinin müziğini ve lezzetini çok iyi İngiliz aktörlerden dinlemenin tadı başka. 19. İstanbul Tiyatro Festivali'nde sahnelenen 'Yanlışlıklar Komedyası'nda Propeller Theatre'ın oyuncuları parmak ısırtıyor. Edward Hall, 'Yanlışlıklar Komedyası'nı 80'lere, dünya kupasının oynandığı 1986 Meksika'sına taşımış. Bugün son kez...
Haber: ZEYNEP AKSOY / Arşivi

Önce şunu söylemek lazım galiba. Shakespeare’in dilinin müziğini ve lezzetini çok iyi İngiliz aktörlerden dinlemenin tadı bir başka ve özleniyor. Bu bakımdan festivalde bir İngiliz kumpanyasından, Propeller Theatre’dan iki Shakespeare oyunu sahnelenmesi çok değerli.
Shakespeare’ın en iyi komedilerinden ‘Yanlışlıklar Komedyası’, bir gemi kazası yüzünden doğumlarında birbirinden ayrılmış bir değil iki ikizin, Siraküzalı tüccar Egeon’un oğlu Antipholus ve uşağı Dromio’nun, ikizlerin diğer yarısıyla aynı şehre düşmesinin ardından yaşanan karışıklıklar, tuhaflıklar, yanlışlıklar ve olabilecek her türlü saçmalık üzerine, mükemmel bir matematikle kurgulanmış bir durumlar komedyası.
Bu tip oyunlar, yaratıcı yönetmenlerin hayalidir. Özellikle de yazarları hayatta değilse, yönetmene ve oyunculara müthiş avantajlar sunarlar. Yazıldığı dönemden bağımsız olarak, sırf dili ve dramaturjisinin sağlamlığıyla öyle iyi işler ki oyun , onu boş bir tuval gibi kullanarak istediğinizi yapabilir, uçtukça uçabilirsiniz. Edward Hall, ‘Yanlışlıklar Komedyası’nı 80’lere, dünya kupasının oynandığı 1986 Meksika’sına taşımış. 80’lerin pop kültürünün o rengarenk, kötü müzikli, eğlenceli ve yüzeysel abuk sabukluğundan besleniyor reji, kostümüyle ve karakterleri büründürdüğü biçimlerle bütün bu unsurları çok iyi kullanarak seyirciyi kalabalık, karmakarışık, hareketli ve çok eğlenceli bir disko partisinin (ama Meksika’da geçen bir disko partisi!) içine atıyor.
Shakespeare zamanındaki kumpanya anlayışına çok yakın bir anlayışla çalıştıkları belli olan oyuncuların yetenekleri ve zenaatlarını kullanmaktaki yetkinlikleri parmak ısırtıcı nitelikte. Sahnede yaratılan bütün kakafoniye rağmen mizansenlerde öykünün ilerletici unsurlarından bazı anlar detaylandırılarak ön plana çıkarılmış ve ince ince işlenmiş. Komedinin en iyi olduğu zamanlarda başarması gerektiği gibi, kafanız dağılmış ve hafiflemiş olarak çıkıyorsunuz oyundan. Bir de güncelleştirmenin ancak geleneğin olmazsa olmazları korunarak ve doğru şekilde uyarlanarak yapılırsa ikna edici olduğunu bir kez daha hatırlayarak. Çünkü Propeller’in ‘Yanlışlıklar Komedyası’, Shakespeare’in kendi döneminde komedilerde yapılandan çok da farklı bir şey yapmıyor aslında. Bedenini çok iyi kullanan eğlendirici ve şaklaban aktörler, basit illüzyonlar, bol kargaşa, kakafoni, müzik ve dansla tamamen yapay ve çok keyifli bir dünya yaratıyor. Bir noktada yapaylığın ve abartının biraz fazla kaçtığı, insanın kafasının şiştiği ve ortaya çıkan işin, kostümünden oyunculuğuna ve koro kullanımına son kertede oldukça yorucu olduğu da bir gerçek. Ama aşırılık da iyi yapıldığında büyük bir zevkle izleniyor sonuçta.
Propeller Theatre’ın ‘Yanlışlıklar Komedyası’ bugün (24 Mayıs Cumartesi) saat 15.00’te, ‘Bir Yaz Gecesi Rüyası’ ise saat 20.30’da Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi’nde.