Sınıflar çarpıştığında

Sınıflar çarpıştığında
Sınıflar çarpıştığında
İlk iki filmiyle 'komedi yönetmeni' olacağı izlenimi veren Ozan Açıktan, 'Silsile'yle zor bir tür olan 'psikolojik gerilim'e el atıyor ve alnının akıyla çıkıyor bu sınavdan.
Haber: MURAT ÖZER - cinemozer@gmail.com / Arşivi

SİLSİLE (3 yıldız)
Yönetmen: Ozan Açıktan
Oyuncular: Nehir Erdoğan, Tardu Flordun, İlker Kaleli, Esra Bezen Bilgin, Serkan Keskin
Süre: 105 dk.

Ozan Açıktan’ın adı ‘Çok Filim Hareketler Bunlar’ ve ‘Sen Kimsin?’den sonra ‘komedi yönetmeni’ne çıkmışken, üçüncü filmi ‘Silsile’ tam bir sürpriz oldu bizim için. Kendisinin de içinde olduğu üç kişilik senaryo ekibinin elinden çıkan rehber metin, sinemamızın pek de alışık olmadığı bir tür olan ‘psikolojik gerilim’e yaslanırken, türün zorluğundan kaynaklanan defoları da en aza indirmeyi başarıyor. Belki mükemmel diyebileceğimiz bir sonuç çıkmıyor ortaya, hatta ‘çok iyi’ bile denemez ama vasat suları epeyce aştığı da bir gerçek.
Hikâyede, üst sınıftan üç karakterin ‘yasak aşk üçgeni’ içinde kalan bir ‘gerginlik’le baş başa kalacağımızı sanıyoruz önce. Ama işin içine ‘aç sınıfın laneti’ girdiğinde başlangıçtaki yargılarımız da taca çıkıyor. Gerilim, bu noktadan sonra Serdar Akar’ın ‘Barda’sının daha alçak tondaki bir izdüşümüne dönüşüyor. İki tarafın ‘güçleri’ (ve aynı zamanda güçsüz yanları) çatışmaya başladığındaysa, bir yandan sosyolojik bazı saptamalar kendini gösteriyor, öte yandan da sinema sanatının ‘gergin yüzü’ne doğru bir yolculuğa çıkıyoruz. ‘Nüfuz’ gücünü her fırsatta kullanan üst sınıfa karşılık, ‘çaresizlik’in ona sağladığı “Kaybedecek hiçbir şeyim yok” hamlesini öne sürüyor alt sınıf. Bu iki taban tabana zıt gücün çarpışmasıysa her iki taraftan da yumurtaların kırılmasına neden oluyor; geri dönüşü olmayan noktayı ezip geçiyor karakterler ve kaçınılmaz biçimde iç içe geçiyor sınıflar...
‘Silsile’nin bir yönetmen filmi olduğunu söylemek mümkün. Ozan Açıktan, elindeki ‘doğru’ senaryoyu beyazperdeye yansıtırken popülist hamlelerden kaçınıyor, ‘sinema yapma’ iştahını bu projeye sakladığını kanıtlayan bir performansa ulaşıyor ama onun sinemacılığını şahlandıran çalışması olacağına da kuşku yok. Burada yarattığı atmosferin kolay altından kalkılabilecek bir şey olmadığını da belirtelim.
Hem üst sınıfı hem de alt sınıfı ete kemiğe büründüren oyuncuların inanmışlığı da gözden kaçmıyor bu filmde. Özellikle Tardu Flordun ve Serkan Keskin’in öne çıktığı bu resimde, her bir karakterin ‘tahmin edilemezlik’ örtüsüyle kaplandığını, dolayısıyla da oyuncu performanslarının en az yönetmen kadar ‘belirleyici’ olduğunu da söyleyebiliriz.

VİZYONU DEVAM EDEN YERLİLER
Gulyabani (1 yıldız)
Sürgün İnek (2 yıldız)
Recep İvedik 4 (1 yıldız)
Şarkı Söyleyen Kadınlar (3 yıldız)
Bi Küçük Eylül Meselesi (2 yıldız)
Eyyvah Eyvah 3 (2 yıldız)
Düğün Dernek (1 yıldız)