Woody Allen görünümlü Al Pacino

Woody Allen görünümlü Al Pacino
Woody Allen görünümlü Al Pacino
Yaşlılığın kapısını çaldığı bir aktörün, kendisine âşık olan lezbiyen bir kadınla hayata tutunma çabası... 'Dönüm Noktası', Al Pacino'nun başrolünde oynadığı bir Woody Allen filmi sanki.
Haber: UĞUR VARDAN - ugur.vardan@radikal.com.tr / Arşivi

DÖNÜM NOKTASI (Not: 3.5/5)
THE HUMBLING
Yönetmen: Barry Levinson
Oyuncular: Al Pacino, Greta Gerwig, Dianne Wiest, Nina Arianda
Yapım: 2014, ABD
Süre: 112 dakika

Amerikan sineması, yaşını başını almış sanatçıların bir tür hesaplaşma dönemi yaşadığı öyküleri anlatmak için tek bir isimde karar kılmış sanki... Üç hafta önce izlediğimiz ‘Danny Collins’ten sonra bu haftanın mönüsünde yer alan ‘Dönüm Noktası’na (‘The Humbling’) baktığımızda iki filmin ortak parantezinde Al Pacino’yu bulmamız, böylesi bir yargıyı güçlendiriyor... Söz konusu projelerin sahipleri haklı; o boğuk sesi, kendine özgü havası ve hâlâ çekici fiziğiyle Pacino bu tür roller için eskilerin deyimiyle adeta biçilmiş kaftan...


Emektar Barry Levinson’ın imzasını taşıyan ‘Dönüm Noktası’, eski görkemli günlerinin uzağına düştüğünü anlayan Simon Axler adlı bir oyuncunun yaşadığı sanatsal ve ‘varoluşsal’ kriz üzerine odaklanıyor. Bir anlamda kenara çekilen ve kendini dinlemeye koyulan Axler’ın karşısına çok eski bir sahne arkadaşının kızı olan Pegeen çıkıyor. 30’larındaki Pegeen, çok küçük yaşlarından itibaren âşık olduğu yaşlı aktörün hayatındaki yeni heyecana ve hayata tutunma noktasına dönüşüyor. Lakin genç kadının lezbiyen oluşu, Simon’ın ezberini bozuyor...


Aslına bakarsanız Levinson’ın yapıtı, ‘Danny Collins’le Pacino ortak parantezinin dışında başka akrabalıklar ve kan bağlarını üzerinde taşıyor gibi... Philip Roth’un romanından sinemaya uyarlanan ‘Dönüm Noktası’, bu yılın Oscar galibi ‘Birdman’i de hatırlatıyor. Simon Axler, tıpkı ‘Birdman’in ana karakteri Riggan gibi geçmişin izlerini süren ve kendini yeniden var etmeye çalışan eski bir şöhret; hele bir sekans var ki, bu bölümlerde iki film de birbirinin aynısı gibi. Öte yandan öyküdeki kimi sanatsal göndermeler ve referanslar, yaş farklılıklarına dayalı ilişki biçimi, cinsel tercihler vs. derken ‘Dönüm Noktası’ adeta Al Pacino’nun başrolünü üstlendiği bir ‘Woody Allen filmi’ne dönüşüyor. Tek fark var; sahnelerin komikliği altı kalın çizgilerle vurgulanmıyor.

YAŞLILAR SENFONİSİ

Performanslara gelince: Al Pacino kalburüstü. Girişteki Shakespeare’in ‘As You Like It’deki (‘Size Nasıl Geliyorsa’ ya da ‘Nasıl Hoşunuza Giderse’) ‘Tüm dünya bir sahnedir’ repliğini ayna karşısında ifade ettiği sahneler başta olmak üzere bütün film boyunca muhteşem. Keza Pegeen’teki Greta Gerwig de çok iyi. Peşi sıra filmin emektarları Dianne West, Charles Grodin, Dan Hedaya, orta kuşaktan Dylan Baker, Kyra Sedgwick; hepsi çok başarılılar...

‘The New York Times’ın eleştirmeni Stephen Holden, “Yazar Philip Roth 81, Al Pacino 74, yönetmen Barry Levinson 72, senarist Buck Henry 84 yaşında” şeklinde bir hatırlatmada bulunmuş. Bence bu büyük tecrübe sahaya yansımış ve ortaya kayıtsız kalınmayacak bir film çıkmış. Kaçırmayın derim.