Yerli oyun yazarlarının 5N1K'sı

Yerli oyun yazarlarının  5N1K'sı
Yerli oyun yazarlarının  5N1K'sı
Tiyatro takipçileri için 'yerli yazar' kıymetlidir. Yerli yazar 'bizden meseleler' demektir, 'çeviri kokmayan dildir'. Neyse ki "Yeni, güncel yerli metin üretilmiyor" sıkıntısı çoktan geride kaldı. 27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü şerefine son yıllarda adını sık duyduğumuz, 30'larının eşiğinde ya da başındaki genç oyun yazarlarını tanıyalım, tanıtalım istedik... 'Neden?' başlığının karşılığında, bu listede yer alma sebeplerini de not ederek...
Haber: BAHAR ÇUHADAR - bahar.cuhadar@radikal.com.tr / Arşivi

AYŞE BAYRAMOĞLU
Kim: 1980 İstanbul doğumlu, işletme eğitiminin ardından Kadir Has Üniversitesi’nde dramatik yazarlık yüksek lisansı yaptı. 2006’dan beri oyun yazıyor. Tiyatroda ‘dış göz’ ve dramaturg olarak da var.
Ne: ‘Körleşme’, ‘İki Nokta Arası’, ‘Beyaz Yalanlar’, ‘Transit Geçiş’, ‘Yazı Tura’ ve ‘Ağa Takılanlar’ henüz sahnelenmemiş oyunları. Hakiki Gala ve Beraber ve Solo Şarkılar ise Tiyatrotem ve Düğün ise AYSA Prodüksiyon Tiyatrosu tarafından sahnelendi.
Nasıl: “Bir ekip için oyun yazıyorsam onlardan gelen çıkış noktasının bendeki karşılığını arıyorum. Beni şaşırtan, korkutan, gıdıklayan olay, fotoğraf, müzik, şiir her şey, üzerine yazılabilir bir metin haline geliyor. Trajikomik olanın peşindeyim.”
Neden: İsmini ilk kez duyduğumuz ‘Hakiki Gala’dan itibaren üslubundaki naif, komik ve bizden tat damakta kaldığı için… Bu oyunla Tiyatro Tiyatro Dergisi Ödülleri, Yılın Oyun Yazarı Ödülü’nü aldı.
Nerede: Bir gruba bağlı değil. Tiyatro Tem çalışmayı sevdiği ekiplerden.
Ne zaman : Hakiki Gala 13 Nisan Cuma 20.30’da Kumbaracı50’de.

YİĞİT SERTDEMİR
Kim: 1979 İzmir doğumlu. İTÜ’de makine mühendisliği okumak üzere İstanbul’a geldi. Amatör olarak ‘giriştiği’ tiyatroya, Yeditepe Üniversitesi Tiyatro Bölümü’nde devam etti. Yönetmenlik ve oyunculuk da yapıyor. Altıdan Sonra Tiyatro’nun kurucularından.
Ne: Oyun listesi kabarık: Bekleme Salonu, O.B.E.B., Öldün, Duydun mu?, Medeniyet Tiyatrosu, 444, Fail-i Müşterek, Surname 2010, Karabahtlı Kardeşlerin Bitmeyen Şen Gösterisi, Gerçek Hayattan Alınmıştır, Dertsiz Oyun.
Nasıl: Kendisini şöyle anlatıyor: “Kuşağının sorunları üzerinden, Türkiye yakın tarihine bakmakla meşgul. Hesaplaşmalar. Kara mizah denemeleri. Kukla ile tanışmadan sonra görsel metinler. Tüm öğelerin didiklendiği arayışlar. Performans kavramına ucundan teşnelik. Güldürmeden tokat atmamaya gayret etmek…”
Neden: Bir kere şehirde bağımsız tiyatronun sesi ilk duyulmaya başladığı zamanlardan beri hayatımızda olduğu için. Hep daha yenisini denemeye açık olduğu için. Günceli de es geçmeden seyirciyi kavradığı için… Çok sayıda ödülü var demekle yetinelim!
Nerede: Altıdan Sonra Tiyatro, Kumbaracı50 ve Şehir Tiyatroları’nda. (altidansonra.com)
Ne zaman: ‘444’ ve Fail-i Müşterek her ay Kumbaracı50’de. ‘Surname 2010’ ve ‘Bekleme Salonu’ Şehir Tiyatroları’nda. Gerçek Hayattan Alınmıştır, nisanda Kumbaracı50’de. Dertsiz Oyun, İstanbul Tiyatro Festivali’nde izlenebilir.

SAMİ BERAT MARÇALI
Kim: 24 yaşında, Mersin’de doğdu. Yıldız Teknik Üniversitesi’nde endüstri mühendisliği okudu. Beyoğlu’nun bağımsız tiyatro mekânlarından ikincikat’ın kurucusu. Grubu sıfırnoktaiki’deki projelerin koordinasyon ve yönetiminden sorumlu.
Ne: ‘Deney’ ve ‘Limonata’yı yazdı.
Nasıl: “Deney’de şiddetin meşrulaşmasının gençler üzerindeki etkisini, ‘Limonata’ aile olamamayı anlattı. Son yazdığı ‘Yalnızlar Kulübü’ İstanbul Tiyatro Festivali’nde sahnelenecek.
Neden: ‘Limonata’yı izledikten sonra insana “23 yaşında olduğuna emin mi?” sorusunu sordurabildiği için… Nerede: 2009’da dahil olduğu sıfırnoktaiki ile devam ediyor yola. Adres; ikincikat… (ikincikat.org)
Ne zaman: ‘Limonata’ 30 ve 31 Mart’ta 21.00’de.

MÎRZA METÎN
Kim: 1980, Kars doğumlu. Açık öğretimde kamu yönetimi bölümünden devamsızlık nedeniyle atıldıktan sonra İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı Halk Oyunları Bölümü’ne girdi, üçüncü yılında bıraktı. 2007’den beri oyun yazıyor. DestAR-Theatre’ın kurucularından.
Ne: ‘Qeşmerên Apoletî’ - Apoletli Soytarılar (Barışmaktan korkan apoletlileri eleştiren bir absürd komedi), ‘Reşê Şevê’ – Karabasan (Berfin Zenderlioğlu ile yazdı. Kürt mitolojisinden beslenen bir kadın hikâyesi.) ‘Cerb’ – Deney (Diyalogsuz bir korku-gerilim), ‘Bûka Lekî’ - Plastik Gelin (İranlı yazar Sadık Hidayet’ten esinle yazdığı, yabancılaşan hayatlar üzerine bir kara-komedi.) ‘Dîsko 5 No’lu’ (Darbe döneminin işkence merkezlerinden Diyarbakır 5 No’lu Cezaevi üzerine.)
Nasıl: “Yazdığım oyunlara bakınca yaralarımı(zı) görüyorum. Tiyatronun insan kalabilmek için bir dert anlatma aracı olduğunu düşünüyorum. Tiyatro bir gösteriye dönüştüğünde saf insanın tarih öncesi doğa duyumlarını işitmeli ve sezmeliyiz belki de.
Neden: Anadili Kürtçede oyunlar yazdığı, bu topraklarda yaşanan acıları ve trajik durumları zekice kurgulanmış Kürtçe metinlerle izlettiği için… Cerb, X. Lions Tiyatro Ödülleri En İyi Yeni Özgün Oyun Ödülü’nü aldı.
Nerede: Beyoğlu’ndaki Şermola Performans’ta. (destartiyatro.com)
Ne zaman: Disko 5 No’lu 29 Mart 20.30’da, Cerb 31 Mart’ta, 20.30’da Şermola’da izlenebilir.

EBRU NİHAN CELKAN
Kim: 1979 Adana doğumlu. Uludağ Üniversitesi’ndeki lisans yıllarının ardından İstanbul Üniversitesi’nde yüksek lisans yaptı. Öykü, şiir, deneme hep vardı; mezuniyetten beri oyunlar yazıyor. Pazarlama iletişimi alanında çalışıyor. Mesai 17.30’a kadar, sonrası tiyatroya ait...
Ne: 17.31, Tilt ile yönetmenliğini de üstlendiği Tetikçi oyunları sahnelendi. Kabuklu Sürprizli Hayvanlar, Devlet Tiyatroları repertuvarında beklemede.
Nasıl: “İnsanlığımızı zedeleyen konularla ilgili yazıyorum. Değiştirmek istediğim durumlar, kaynak konularım. ‘Hadi kalkın ve harekete geçin!’ hissi yaratan oyunlar. Tiyatronun dönüştüren, farklılıklarımızı anlamamızı sağlayan bir iletişim kanalı olduğuna inanıyorum.”
Neden: Oyunlarında vicdan kanallarımızı açacak nefesler üflediği, bunu kanırtmadan yaptığı için... Hrant Dink’ten yola çıkıp siyasi suikastları konu edinen oyunu Tetikçi ile 2008 Mitos Boyut oyun yazma yarışmasında Özendirme Ödülü aldı.
Nerede: Kurucusu olduğu buluTiyatro’da.
Ne zaman: Tetikçi haziran sonuna kadar her pazar 19.00’da İstiklal Caddesi’ndeki ikincikat’ta.

Bu isimlere de dikkat!
Cihan Sağlam: Aşk Şarkısı, Retro, Kuş Kafesi ve ortak yazar olarak yer aldığı Kelebek’te imzası var. 2011’de Asmalımescit’te The Club’ı açtı. Yönetmenlik, yazarlık ve oyunculuk yapıyor. 

Gökhan Erarslan: Selahattin Duman’ın köşe yazılarından oyunlaştırdığı ‘Dumanaltı Aşklar’, ‘Porno Club’, ‘Korku İmparatorluğu’ ve ‘Sonbaharı Beklerken’ oyunları sahnelendi. Market ve İstanbul Şehir Tiyatroları repertuvarı’na alınan Komik-i Şehir Naşit Bey de sahnelenmeye hazır. 

Görkem Şarkan: En çok toplumun ikiyüzlü ahlak anlayışını ve ataerkil sistemi kurcalıyor. Birbirini tamamlayan iki oyun yazdı: ‘Çatı’ ve ‘Yok Oğlum Biz Evdeyiz’. Kurucusu olduğu Serbest Bölge’de yönetmenlik ve oyunculuk da yapıyor. 

Irmak Bahçeci: İlk oyunu Alevli Günler İstanbul Halk Tiyatrosu tarafından, Michelangelo - Yalnızlığın Resmi ise Devlet Tiyatroları’nda sahneleniyor. 

Özer Arslan: Kaleme aldığı Durak, Eksik ve A4 sahnelendi. “Hem içerik hem biçim olarak (kendimce) yeni yollar denemeyi yeğliyorum” diyor. Yönetmenlik ve oyunculuk da yapıyor. SahneHal’in genel sanat yönetmeni. Yaka Beyaz adlı oyunu Tiyatro Festivali’nde sahnelenecek.