Yüklü ve umutlu haller

Yüklü ve umutlu haller
Yüklü ve umutlu haller
Yirmilik dişlerden bir tespih, el işi motifli araba lastiği... Hande Varsat, cesur malzeme seçimleriyle annesinin el işinin ve kadınlık hallerinin izini sürüyor
Haber: AYŞEGÜL SÖNMEZ / Arşivi

Genç sanatçı Hande Varsat’ı Galeri Apel’in Vitrin sergisindeki ‘Tarafsız Geçit’ başlıklı, galerinin yüksek tavanından aşağıya sarkıttığı pleksiglas ayna perdesiyle keşfetmiştik. Varsat, annesinin işlemeden duramadığı gül motifli bir örtüden yola çıkmış, onu. aynı motiflerle fakat aynadan üretmişti.
Genç sanatçının işine eşlik eden notu da samimiydi. Kayserili geleneksel bir aileden geliyordu. Robert Kolej’de okumuştu: “Kolej de öğrendiğim doğrularla ve değerlerle evde öğrendiklerim bazen çelişiyordu. Ben her iki doğruya da her zaman saygı duydum ve içimdeki çelişkileri olduğu gibi hatmetmeye çalıştım.” Varsat bu ilk solosunda annesinin el işlerine gönderme yapmayı sürdürüyor. El işinin, göz nurunun izini sürüyor. Bu kez ‘daima yüklü’ diyerek... Türkiye ’de kadın olmanın zorluklarını kendi deyişiyle ‘geleneksel Türk kadınının görevini yerine getirme pahasına sürekli gebe kalma durumundan yola çıkarken, diğer yandan sanatçının üretim sürecinde çektiği doğum sancılarına gönderme yapıyor.’ 

Bu ilk kişiselinde Varsat, malzemede sınır tanımamasıyla dikkat çekiyor. Motiften vazgeçmediği gibi el işi motifini bambaşka materyallerde kullanarak adeta saplantı haline getiriyor. Sergide bu motifle mühürlemediği dişçilerden topladığı yirmi yaş dişlerini içlerine hapseden ve gerçek kadın saçından püskülüyle ürettiği pleksiglas tespih, Varsat’ın bundan sonra gireceği; büyük bir ihtimalle uzun bir süre kaybolacağı yolları işaret ediyor. Elleriyle ürettiğini ifade ettiği başkalarına ait dişlerden oluşan tespih, serginin en güçlü işlerinin başında geliyor. Onu motiften iziyle araba lastiği takip ediyor. Araba lastiğinin yüzeyini el işi motifiyle bezeyen Varsat, lastiğin kuma bıraktığı izini sabitleyerek bu izle birlikte lastiği de sergiliyor. Bu da hiç şüphesiz Varsat’ın çok yakında bütün yüklerinden arınıp çok daha kişisel bir dile kavuşacağının sinyallerini veriyor. ‘Daima yüklü’, gündelik estetik eğilimler yerine kendi saplantısından yola çıkma cesaretini gösteren genç kadın sanatçının bunu ifade etmekte kusur etmeyecek malzeme ve işçiliği arayışının sağlam içten örneklerini göstermesi bakımından umut verici.


    ETİKETLER:

    Türkiye

    ,

    YAŞ

    ,

    Kadın

    ,

    Galeri

    ,

    Araba

    ,

    zaman

    ,

    genç