Zorlu PSM iddialı: Hedefimiz La Scala gibi olmak

Zorlu PSM iddialı: Hedefimiz La Scala gibi olmak
Zorlu PSM iddialı: Hedefimiz La Scala gibi olmak
Zorlu Performans Sanatları Merkezi'nin (PSM), Türkiye'nin sanata erişim ve bağlantı noktası olması olmasının yanı sıra dünyanın en iyi ilk beş gösteri merkezi arasına girmek ve yılda 500 bin izleyici gibi iddiaları var. Zorlu PSM yetkililerinin hedefi Milano'daki ünlü La Scala gibi olmak...
Haber: MÜGE AKGÜN - muge.akgun@radikal.com.tr / Arşivi

Açıldı açılıyor derken, Zorlu Performans Sanatları Merkezi’nin dünyaca ünlü Broadway müzikali ‘Cats’ ile kapılarını açmasının ardından iki yıl geçmiş. Zorlu PSM sadece İstanbul’a, içinde yer aldığı Zorlu Center yaşam merkezine değil, tüm Türkiye’ye değer katacak bir kültür sanat merkezi olma iddiasıyla yola koyulmuştu.

İki yıl yani iki sezon içinde başardı mı derseniz, müzikallerden, konserlere birbirinden ünlü gruplara ve isimlere ev sahipliği yapan etkinlikleriyle evet. Ancak hedefledikleri sayıda izleyiciye ulaştılar mı, tüm İstanbul’un ve Türkiye’nin cazibe merkezi oldular mı derseniz henüz hayır.

Zorlu PSM gerçekten de hem büyüklüğü hem de teknolojik özellikleriyle Avrupa’nın en önemli kültür sanat platformlarından biri. Toplam 50 bin metrekare alana sahip. Müzikaller, opera-bale ve dramalar için biri 2262, diğeri 738 kişilik olmak iki ana salonu var.

Akustiği çok özel. Deutsche Grammphon, geçen ekim ayında plak kaydı yapmış burada. Aslında sadece bu özel salonlar bile İstanbul gibi Avrupa’nın kültür sanat merkezi olma iddiasında bir kent için büyük bir fırsat.


Hafta başında Zorlu Holding CEO Ömer Yüngül, Zorlu Holding Gayrimenkul Grup Başkanı Mesut Pektaş ve PSM Genel Müdürü Murat Abbas’la bir araya geldik. 300 milyon dolarlık yatırımla hayata geçirilen PSM’nin durum değerlendirmesini yaptılar. İki yıl içinde gerçekleştirdiklerini, yapılan değişiklikleri, yakın ve uzun vadedeki hedeflerini anlattılar.

Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül’ün üstüne basa basa vurguladığı gibi PSM’nin tüm Türkiye’nin sanata erişim ve bağlantı noktası olmasını istiyorlar. Yüngül, kendilerine siz büyük bir grup olarak üniversite açmayacak mısınız, diyenlere ‘Burası bizim üniversitemiz olacak’ cevabını veriyormuş.

Zorlu PSM iki yıl önce açılışta operatörlüğünü üstlenen 100 yılı aşkın süredir dünyanın en büyük canlı eğlence organizasyonlarını yöneten Nederlander’le performanslarını beğenmedikleri için yollarını ayırmışlar. İlk gösterinin satışları yüzde 35’te kalmıştı. Yüngül, “Bizim de acemiliğimiz oldu belki iyi duyuramadık. İkinci oyun Cats’le zaten daha iyi bir rakama da ulaşmıştık. Ama şimdi bambaşka bir stratejimiz var” diyor.

Mesut Pektaş’a göre de zaten “3.5 milyar dolara mal olan, her yıl yaklaşık 8-10 milyon dolar zarar eden, ticari bir getirisi olmayan Zorlu Holding’in sürekli desteğini alan bir yerin parayla pulla alakası olamaz.”

Ancak bir yıl kadar önce Zorlu PSM’nin genel müdürlüğünü üstlenen Murat Abbas, Türk izleyicisinin ne istediğini çok daha iyi bildiklerini ve ona göre bir program çerçevesini çizdiklerini söylüyor.

Hedefleri kar değil ama altıncı sezonda PSM’nin Milano'daki ünlü La Scala gibi dünyanın en iyi ilk beş gösteri ve performans merkezi arasına girmesi ve yılda 500 bin izleyici gibi iddiaları var.

Bu farklı izleyici profillerine uygun dolu dolu bir içerikle mümkün Abbas’a göre. Dünyanın uzun yıllardır en çok izlenen müzikallerinden biri olan The Phantom of the Opera’ya 80 bini biletli olmak üzere 85 bin kişi gelmiş.

YENİ YILDA ‘SEFİLLER’
Önümüzdeki yılın ilk sürprizi ise yine dünyanın bir başka izlenme rekorları kıran müzikali ‘Les Miserables/Sefiller’. Gösteriler ocağın ilk haftasında başlıyor. 2017 sonbaharında ‘Oz Büyücüsü’, 2019’da ‘Lİon King/Aslan Kral’ şimdilik tarihleri belli olan müzikaller. Dünyanın ‘en iyi 10’ listesindeki tüm müzikaller de listeye alınmış.

Ayrıca Yekta Kara ile Amerikan Ballet Theatre, 7 Ocak’taki Zeki Müreni anma gecesi gibi özel projeler; pazartesileri tiyatro, salı konserleri yıl boyu devam ediyor. Ayrıca yerli yabancı sanatçılar, üniversitelerle işbirliği, PSM arka fuayede radyo istasyonu, müzik dükkanları, yeme-içme alanları, ayakta etkinlikler de programa alınmış etkinlikler arasında.

TATE MODERN’İN SERGİLERİNİ DE GETİRECEKLER
Barbican Performing Arts Center, British Museum ve TIFF gibi dünyanın önde gelen sanat kurumlarıyla işbirliği anlaşmaları yapılmış. British Muesum, Tate Modern’in en önemli sergilerini de artık İstanbul’da görebileceğiz. Sky Lounge sergi salonu olarak yeniden düzenlenmiş. Büyük bir olasılıkla Barselona kökenli Solar ile yapılacak işbirliği sonucunda yeni yeni festivaller düzenlenecek.

Dünyanın toplam olarak eğlence sektörünün cirosu 1.14 trilyon dolarmış. Türkiye’nin bu rakamdan payı ise 11.9 milyon dolar. Daha alacak çok yolumuz var ancak sektörün karşısında vergi ve stopaj gibi sorunlar var. 100 liralık bir biletten yüzde 18 KDV ve stopaj kesildiğinde 55 lira kalıyormuş.

80 BİN KİŞİ İZLEDİ AMA 750 BİN TL ZARAR
İçki, sigara ve kredi kartı sponsorluklarının da yasaklandığı düşünülürse eğlence sektörünün de işi kolay değil. 80 bin biletli izleyici bile ortalama bir milyon dolara mal olan müzikalin masraflarını karşılamaktan çok uzak. Sadece ‘The Phantom of The Opera’dan edilen zarar 750 bin dolarmış.

Tüm zorluklara karşın Zorlu PSM’de 2016’nın toplam etkinlik sayısı 1032. Umarız çok yakın bir gelecekte sadece İstanbul ve Türkiye için değil, Ortadoğu, Rusya, Türki cumhuriyetler ve Avrupa ülkeleri için de vazgeçilmez bir merkez olur...