DMA, China Aviation Lithium Battery ile ortak oldu

DMA, China Aviation Lithium Battery ile ortak oldu
DMA, China Aviation Lithium Battery ile ortak oldu
Elektrikli araç üretimi konusunda hizmet verenDMA, teknolojisini Çin'e ihraç ediyor. Çin'de kurulan CADMA ortaklığı, Çin'de üretim gerçekleştiren markalar için 'modele özel' elektrikli tahrik sistemleri geliştirip üreterek, 5 yıl içinde milyar dolarlık bir şirkete dönüşecek.

Türkiye ’nin ilk tip onay belgeli elektrikli araç üreticisi Derindere Motorlu Araçlar (DMA), teknolojisinin kullanım hakkını Çin’e taşıyor. Dünyanın en büyük batarya üreticilerinden biri olan Çin devlet şirketi China Aviation Lithium Battery (CALB) ile Çin’de gerçekleştirilecek elektrikli otomobil geliştirme ve üretimi konusunda anlaşma imzalayan DMA, stratejik önem taşıyan bir ortaklık kurdu. Çin’den gelen yetkililerin Türkiye’de aracı test etmelerinden sonra, Ar-Ge ve üretimi tamamen Türkiye’de yapılan araçlardan 1 tanesi test edilmek üzere Çin’e ihraç edildi. DMA Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol, “Elektrikli araç üretiminde dünya üzerinde söz sahibi olmak isteyen Çinli yetkililer, gönderdiğimiz araçları test ettiler ve araçlardan çok etkilendiler” dedi. Dünyanın en büyük otomobil pazarına sahip olan Çin, 2017 yılından itibaren ülkede otomobil üreten şirketlere “%1 Elektrikli araç üretim ve satış şartı” getiriyor. Buna göre, 2017 yılından itibaren herhangi bir üreticinin, satışını gerçekleştirdiği araçların yüzde 1’i elektrikli olmaz ise diğer araçlar için belli bir miktar ceza ödemek zorunda kalacak. Çin sadece bu yılsonuna kadar yaklaşık 250 bin adetlik elektrikli araç üretimi hedefliyor. DMA elektrikli otomobil üretmek isteyen markalar için DMA teknolojisini Çin’e taşıyor. 

Görüşmeler 2 yıl sürdü

Bataryaların, elektrikli araçların vazgeçilmez parçaları olduğunu ve bu konuda gerekli teknolojiyi geliştiremeyen şirketlerin başarıya ulaşmasının imkânsız olduğunu söyleyen DMA Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol, “Elektrikli araçta başarıya giden yol, yazılım ve bataryadan geçiyor. Biz tamamen kendimize ait olan yazılımlarımız ile elektrikli araç üreticileri arasında saygın bir konumdayız. Sahip olduğumuz bu teknoloji, 2014 yılında gerçekleştirdiği 23.5 milyon adetlik toplam satışla dünyanın en büyük otomotiv pazarına sahip olan Çin’in de ilgisini çekti. Yaklaşık 2 yıl süren görüşme sürecinin ardından, dünyanın en büyük batarya üreticilerinden biri olan ve Çin devlet şirketi China Aviation (AVIC) çatısı altında faaliyet gösteren China Aviation Lithium Battery (CALB) ile ortaklık anlaşması imzaladık” diye konuştu. Çin’de küçük ve orta ölçekte pek çok elektrikli araç üreticisi olduğunu ancak bu markaların imal ettikleri araçlardaki teknolojilerin yeterli olmadığını belirten Yol, “Elektrik motoru ve pil takınca araç elektrikli olmuyor. Elektrikli araçlarda başarının sırrı, enerji ve motoru güvenle yönetecek yazılımları yapmaktan geçiyor. Bizi farklı kılan teknolojimiz, Çinli yetkililerin elektrikli araç üretimi konusundaki talebinde önemli bir rol oynadı” dedi.

5 yıl içinde milyar dolarlık şirket olacak

Çin borsasına kayıtlı devlet şirketi olan CALB ile ‘CADMA’ adında ortak bir şirket kurduklarını belirten Önder Yol, “İmzalanan anlaşma çerçevesinde elektrikli araçlar için geliştirilecek tahrik sistemlerinin Ar-Ge ve üretim faaliyetleri Türkiye’de gerçekleştirilmeye devam edecek” dedi. Önder Yol, Çin’de üretim yapabilmek için yerel bir şirketle ortak olma zorunluluğu bulunduğuna ve bu nedenle DMA teknolojisini kullanacak markalar arasında dünyanın önde gelen pek çok üreticisinin de yer alabileceğine dikkat çekti. Yol, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Anlaşmaya göre, kendi otomobiline uygun şekilde elektrikli tahrik sistemleri geliştireceğimiz ve üretme entegre edeceğimiz her markadan, belli bir oranda Ar-Ge bedeli alınacak. Ayrıca CADMA ile çalışan her marka, belli adette bir üretim garantisi verecek. Her araç başına da belli bir gelir hedefimiz var. CADMA, teknoloji ihraç eden bir şirket olarak 5 yıl içinde cirosunu milyar dolar seviyesine çıkaracak. Çin yerel pazarında faaliyet gösteren şirketlerin neredeyse tamamıyla görüşme halindeyiz. Bazı yerel üreticilerin araçlarını elektrikli hale getirmek için şimdiden birçok ön anlaşma imzaladık.”

Türkiye’de batarya fabrikası kurulabilir

Son dönemde elektrikli araç konusunda, dünyanın önde gelen teknoloji şirketlerinin de önemli atılımlarda bulunduğunu hatırlatan Önder Yol, bu noktada herkesin Çin pazarını hedefleyerek hareket ettiğini söyledi. Çin hükümetinin elektrikli araç geliştirilmesi ve üretimi konusunda aldığı radikal kararların, otomotiv endüstrisinde dengelerin değişeceğini net bir şekilde ortaya koyduğunu ifade eden Önder Yol, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Çin kaynaklarından aldığımız bilgilere göre, ABD ’nin en büyük iki teknoloji şirketi, araçlarında kullanacakları piller için Çinliler ile görüşüyor. Ancak biz şu anda Türkiye olarak onlardan çok daha iyi bir noktadayız. Hatta şartlar oluştuğunda CADMA bünyesinde Türkiye’de bir batarya fabrikası kurulması konusunda da ön anlaşmamızı yaptık. Çinliler, Avrupa’da elektrikli araç üretiminde yaşanacak talebe karşı, Türkiye’yi AB’ye açılan kapı olarak gördüklerini ifade ettiler. Orta vadede hem iç hem de dış pazara üretim yapacak şekilde Türkiye’de batarya fabrikası kurmayı hedefleyebiliriz.”

Ceza ve teşvik elektrikli talebini uçuracak

Çin hükümetinin elektrikli araç üretimi konusunda almış olduğu radikal kararlar arasında cezai yaptırımların yanı sıra önemli bir teşvik mekanizmasının da bulunduğuna dikkat çeken Önder Yol, benzer kararların Türkiye’de uygulanması halinde elektrikli araç bilincinin ve talebinin hızlı bir biçimde Türkiye’de de yayılacağını söyledi. Önder Yol konuşmasını şöyle sürdürdü: “Çin sadece otomotiv endüstrisi için değil, hem çevresel etkiyi azaltmak hem de ülkenin enerji tasarrufuna katkı sağlamak amacıyla da sıkı önlemler alıyor. Örneğin Pekin ve diğer büyük şehirlerde satılan elektrikli araç başına üreticiye 10.000 dolar teşvik veriliyor. Bu rakam elektrikli hafif ticari araçta 50.000 dolara, otobüste ise 100.000 dolara kadar çıkabiliyor. Federal hükümetin verdiği teşvikler aracın kullanıldığı yere göre, araç başına 45.000 dolara kadar çıkabiliyor. Şangay’da ise, belediye elektrikli araç başına 15.000 dolar ilave teşvik verirken, aracı plaka tescil masrafından da muaf tutuyor. Türkiye’de elektrikli araç üretimi ve buna mukabil yan sanayinin geliştirilmesi için teşvik mekanizmasının hiç vakit kaybetmeden hızlı bir şekilde uygulanması gerekiyor.”

Hangi ülke elektrikliye teşvik veriyor?

· Norveç: Elektrikli araç kullanımını artırmayı amaçlayan Norveç, bunun için öncelikli olarak şehirdeki şarj ve park noktalarının altyapısını tamamladı. Elektrikli araçların tamamen ücretsiz şarj olmasını sağlayan Norveç, elektrikli araçlardan gider vergisi ve plaka tescil vergisi de almıyor.

 · ABD: Elektrikli araçlar için finansal sübvansiyonlar sunulan ABD’de, elektrikli araçlar ayrıca otoyollardaki özel şeritlerden de faydalanabiliyor. Araç başına verilen destekler çeşitli eyaletlerde araç başına 7.500 dolara kadar çıkıyor.  

 · Şangay: Elektrikli araçlar plaka vergisinden muaf tutuluyor. Bu da kullanıcılarına 10 bin dolarlık bir devlet katkısı anlamına geliyor. Şangay’ın teşvikleri sayesinde 2014 yılının Ocak-Ağustos dönemindeki elektrikli araç satışı 2013 yılının aynı dönemine göre yüzde 328 oranında artarak 31 bin 137 araca ulaştı. 2014 yılının ilk 8 ayında Çin’de üretilen hibrit araç sayısı 6,621’e, elektrikli araç sayısı da 16,276’ya yükseldi.

 · İngiltere 3.500 sterlin, Fransa 5.000 Euro’ya kadar çeşitli finansal desteklerde bulunuyor. Almanya: Elektrikli araçlar 10 yıl boyunca yıllık otomobil vergisinden muaf tutuluyor.

· Portekiz: Ülkede satılacak ilk 5.000 elektrikli araç için, araç başına 5.000 Euro’ luk bir devlet katkısı veren Portekiz, konvansiyonel aracını elektrikli araçla değiştirmek isteyen vatandaşlarına da 1.500 dolarlık takas desteği sağlıyor. Elektrikli araçlardan trafik tescil vergisi de alınmıyor. Çek Cumhuriyeti: İş amaçlı kullanılan bütün elektrikli taşıtlar yol vergisinden muaf tutuluyor. Yunanistan: Elektrikli araçlardan trafik tescil vergisi alınmıyor.