Ford kamyonda 1.1 milyar euroluk pazara göz dikti

Ford kamyonda 1.1 milyar euroluk  pazara göz dikti
Ford kamyonda 1.1 milyar euroluk  pazara göz dikti
Ford Trucks ağır ticaride Afrika pazarında hedeflerini yükseltti. 2020'de 20 bin adetle yaklaşık 1.1 milyar euroluk satışa ulaşması beklenen pazarda Ford Trucks yüzde 10 pay hedefliyor.
Haber: MEHMET ALİ KANTARCI - mali.kantarci@radikal.com.tr / Arşivi

Son 4 yılda 1.6 milyar dolar yatırımla yıllık üretim kapasitesini 420 bin adede yükselten, Yeniköy”de yeni tesis kuran ve tüm ticari araç ürün gamını yenileyen Ford Otosan, bu kez de kamyonda büyüyecek. Ford Motor Company’yi Çin, Brezilya ve Rusya gibi dünyanın en büyük ağır ticari araç pazarlarına Türk mühendisliği sayesinde sokmayı başaran şirket, yeni yatırımlara hazırlanıyor. Ford Otosan, yarattığı ağır ticari araç markası Ford Trucks ile 5 yıl içinde 50 ülkeye girmeyi planlıyor. Orta vadede ise ülke sayısı 60’a yükselecek. Şirket Eskişehir fabrikasında ürettiği yüzde 90’ı yerli Cargo kamyon modelini Ortadoğu’dan Rusya’ya, Afrika’dan Avrupa’ya kadar ihraç edecek. Ford Otosan yeni ihracat pazarlarıyla Eskişehir İnönü tesisinin 15 bin adet olan üretim kapasitesini artan taleple birlikte ikiye katlamayı planlıyor.  Nihai hedef  üretilen  her 3 kamyondan birini ihraç etmek.

 

Merkez Fas olacak

Şirket, Ford Trucks markasıyla Fas’a  ‘Merhaba’ diyerek, Kuzey Afrika ve Sahra Altı’nın kalbi olarak nitelendirdiği pazara girdi. Yurt dışında 22’nci Ford Trucks 4S tesisi, Ford Motor Company’nin 108 yıllık iş ortağı, ABD’li devin ilk otomobili T Model’i satan Scama işbirliğiyle Casablanca’da açıldı.

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı Cenk Çimen, Ford Otosan Kamyon İş Birimi Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Kınay ile SCAMA yöneticilerinin katıldığı Ford Trucks’ın açılış töreninde konuşan Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, “Fas, Ford Trucks’ın Kuzey Afrika pazarına yönelik yatırımlarının stratejik başlangıç noktası. Önümüzdeki dönemde Kuzey Afrika ağır ticari araç pazarında ilk 3 marka arasına girerek yüksek bir pazar payı elde etmeyi hedefliyoruz” dedi.

 

2010’dan beri atakta

 2010’dan bu yana Ford Motor’un global kamyon geliştirme merkezinin Türkiye olduğunu ifade eden Yenigün, hedeflerini şöyle aktardı: “Türk mühendislerinin yarattığı ve geliştirme lisans hakkı Ford Otosan’da olan Cargo kamyonla Brezilya, Çin ve Rusya’da önemli hamleler yaptık. Global Kamyon Anlaşması ile Brezilya’da ortak parçaların üretilmesi konusunda işbirliği gerçekleştirdik. Kamyon projesi Çin’de JMC markası ve Rusya’da Avtotor işbirliği ile üretim yapılmasına kadar uzandı. Bu ülkelerde projeler Türk mühendisler tarafından yürütüldü. Şimdi Fas’la büyük önem verdiğimiz Afrika pazarına  girdik. Fas’tan Kuzey Afrika ile Nijerya, Gana, Angola gibi ülkelerin yer aldığı Sahra Altı pazarlara ulaşacağız. 2014’ten Kuzey Afrika’da 16 bin adetlik kamyon satışı oldu. 2020’de bu rakamını 20 bin adede ulaşmasını bekliyoruz. Bizim hedefimiz de yüzde 10 pazar payı alabilmek. 2016’da 25, 2020’de 50 ülkeye ulaşacağız. Bugüne kadar İnönü’de 200 bin adetten fazla Cargo kamyon ve çekiciyi banttan indirdik. Şu an 7’nci jenerasyon Cargo’yu üretiyoruz. Kamyon işimizi daha ileri götürmek için çalışıyoruz.”

 

Afrika da üretim radarımızda

 Haydar Yenigün, ağır ticari araç devlerinin büyük önem verdiği Fas’ta yeterli talebi yakalamaları halinde ülkede yatırım yapabileceklerini söyledi. Casablanca’daki iş ortakları SCAMA’nın 1972’de montaj tesisi kurduğunu hatırlatan Yenigün, “Fas bizim Kuzey Afrika üssümüz. Eğer yeterli potansiyel yakalarsak üretimi düşünebiliriz” dedi. Halen regülasyonlarda birtakım problem yaşanan Afrika pazarında 2020 yılında 16 ton ve üzerinde 20 bin araç satılması öngörülüyor.