Otomotivde 1 milyon ihtimalı zayıfladı

Otomotivde 1 milyon ihtimalı zayıfladı
Otomotivde 1 milyon ihtimalı zayıfladı
Otomotiv pazarı 2015 yılında tahminlerin de ötesinde büyüse de uzun zamandır hayal edilen 1 milyonluk pazar rakamına ulaşılması zorlaştı.

Türkiye ’de otomotiv pazarı ılın ilk yedi ayını tahminlerin çok ötesinde bir büyüme ile kapattı. Geçen yıla oranla çok hızlı büyüyen pazar, ilk 7 ayda Türkiye’de geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 48.91’lik artışla toplam 516 bin 386 adet otomobil ve hafif ticari araç satıldı. 2015’in her ayında satış bazında rekor kıran otomotiv satışları, Türkiye’yi Avrupa ’nın altıncı pazarı konumuna yükseltse de özlenen 1 milyonluk pazar hedefine yine ulaşılamayacak gibi duruyor.

İlk yedi ayda rekor kıran pazarda, 1 milyon toplam satışa giderken Ağustos ayı belirleyici olacak gibi dursa da sektör önümüzdeki 5 aya yönelik net bir projeksiyon yapamıyor.Bunun en önemli nedeni ise siyasi gelişmelerin yanı sıra döviz kurlarını yakından ilgilendiren FED kararları olarak ön plana çıkıyor.

Kurulamayan hükümet, erken seçim olasılığı ve Fed’in faiz artırımına gideceğine ilişkin haberler sonrası ilk 7 ay yaşanan hızlı artışın son 5 ayda yerini biraz daha sakin bir havaya bırakacağı ortada. Sektör temsilcileri tüm olumsuzluklara rağmen 2015’te toplam satışlarının rekor kıracağını ancak uzun yıllardır hedeflenen 1 milyon eşiğini geçemeyeceğini söylüyor.

Ocak-Haziran döneminde geçtiğimiz yıla göre yüzde 51’lik artışla 432 bin adede ulaşan otomotiv pazarı, Ramazan ayı, bayram tatili ve yaşanan siyasi gelişmelere rağmen temmuzda beklentilerin üzerinde gerçekleşti.  Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) raporuna göre temmuzda toplam otomobil ve hafif ticari araç satışları 83 bin 836 adede ulaştı. Bu da geçtiğimiz yıl temmuz ayındaki 59 bin 907 adetlik satışın yüzde 39.94 üstüne çıkmış anlamına geliyor. 7 ay toplamında ise temmuz ayı ile birlikte ulaşılan toplam satış 516 bin adedi buldu. Bu rakam da 2014 yılına göre 7 ayda toplam satışların her şeye rağmen yüzde 48.91 büyüdüğü anlamını taşıyor. 2014 yılı yedi aylık dönemde 346 bin 768 adet toplam pazar gerçekleşmişti. Bu artışa gerekçe olarak düzenlenen kampanyalar ile ve önümüzdeki günlere ilişkin oluşan belirsizlik sonucu talebin öne çekilmesi gösteriliyor.

ODD de yaptığı resmi açıklamada hedefleri 900-950 bin aralığına çekmiş durumda. Bu hedefe giden yolda belirleyici etkenler olarak ise seçin, hükümet kurma çalışmaları ve güvenlik olayları gösteriliyor.

Toplam pazarda dinamikler bu şekilde ilerlerken, markalar arasındaki rekabet de devam ediyor. Bu rekabet içinde toplam pazardaki Volkswagen liderliği de sürüyor.  Geçmişte ticari ve binak otomobil satışlarıyla toplam pazar liderliğini alan VW artık binek pazarında da tartışmasız zirveye oturdu. VW binek pazarında en yakın rakibi Renault’ya yaklaşık 10 bin araçlık fark atmış durumda. İlk iki sıra ile diğerleri arasında ise yaklaşık 25 bin araçlık bir fark bulunuyor.

 İlk 7 ayda en çok araç satan 10 marka

 

1-Volkswagen  79 bin 448

2-Ford               62 bin 931

3-Renault          58 bin 784

4-Fiat                56 bin 721

5-Hyundai        28 bin 62

6-Toyota           27 bin 741

7-Opel              23 bin 689

8-Dacia             23 bin 486

9-Peugeot         19 bin 646

10-Mercedes     19 bin 594