Çılgın proje: Kanal İstanbul

Başbakan Erdoğan, "İstanbul'da iki yarım ada ve bir ada oluşturulacak. Karadeniz ve Marmara arasına yaklaşık 45-50 kilometre uzunluğunda bir kanal yapılacak. Panama, Süveyş kanalıyla kıyas dahi kabul etmeyecek yüzyılın en büyük projelerinden biri için kolları sıvıyoruz" dedi.

Adobe Flash Player YükleAdobe Flash Player Yükle

İstanbul Kongre Merkezi'nde slaytlar ve animasyonlar eşliğinde projeyi anlatan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, konuşmasına Necip Fazıl Kısakürek'in 'Canım İstanbul' şiiriyle başladı. Başbakan Erdoğan'ın konuşmasının satırbaşları şöyle:

Emsalsiz projelerin ardında hep hayal vardır. Hayal gerçeğe atılmış tohumdur. Bütün büyük adımlar bir hayalle atılmıştır. İnsan alemde hayal ettiği kadar yaşar. Alparslan bir hayal kurmuş, Anadolu’nun kapılarını aydınlığa aralamıştır. Fatih Sultan Mehmet hayal kurmuş, gemileri karadan yürütmüş. Süleymaniye Mimar Sinan’ın önce hayallerini süslemiş, ardından İstanbul’un incisi olmuştur. Selimiye Edirne’nin, Türkiye’nin dünyamızın incisi olmuştur.

Bütün büyük adımlar bir hayalle başlamıştır. Bütün büyük zaferlerin, medeniyetlerin temelinde önce hayal vardır. İşte biz de ülkemiz için milletimiz için hayaller kurduk. Biz kardeşliğin, dayanışmanın, paylaşmanın hayalini kurduk ve bu hayallerin peşine düştük. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığımız., İstanbul için kurduğumuz hayalin bir neticesidir.

Biz de İstanbul için 4,5 sene gecemizi gündüzümüze kattık. Devraldığımız İstanbul'da bunlar yoktu. Çöp dağları vardı. İktidarda CHP vardı. Ümraniye'de çöp dağlarının patladığı ve 39 vatandaşımızın öldüğü dönemde CHP yönetimi vardı.

'CEZAEVİNDE BİLE İSTANBUL RÜYASI GÖRDÜK'
Haliç'i temizlemek istiyorduk ama kime gitsek, 'Haliç temizlenmez. Burayı kayalarla, toprakla doldurmanız' gerek diyorlardı. Fakat biz aradık, araştırdık ve Haliç'in temizlenebileceğini gösterdik. Haliç'in içinden bütün o çamuru aldık ve 9,5 kilometre uzaktaki Alibeyköy taş ocaklarına taşıdık. Bunu da tıpkı petrol gibi toprak altında boru hattıyla yaptık. Kim çevreci, CHP mi biz mi? İşte biz bunu ispat ettik.

Pınarhisar'a gittik. Orada bile gecelerimizi İstanbul rüyası süsledi. Hayallerimizde Türkiye vardı. 14 Ağustos'ta işte bu hayallerin beşine düştük. Biz konuşan, düşüncelerini özgürce ifade edebilen, hiçbir ferdi dışlanmayan bir Türkiye hayali kurduk. Bunu başardık, başarıyoruz., başaracağız.

DUBLE YOL, KÖPRÜ, HAVAALANI...
162 bin dersliğin tamamında her yıl ücretsiz kitaplar çocuklara takdim ediliyor. Kış mevsiminde kar altında hastaneye yetişmeye çalışanların acısı bizi hayale sevk etti. Hastaneler kurduk, paletli ambulanslar, helikopterler gerçek oldu. 69 ilimize doğalgaz götürdük. Hans, George, Katerine, Helga bu güzellikleri yaşayacak da Ahmet, Ayşe niye bu güzellikleri yaşayamasın? Cumhuriyet tarihinde 6 bin 100 kilometre duble yol yapılmıştı, biz 8,5 yılda 13 bin kilometreden fazla duble yol yaparak bu hayali gerçeğe dönüştürdük. Şimdi ikinci 15 bin kilometrenin de startını verdik."

Çocukluğumda uçak nedir bilmezdim, uçağın sesini duyduğum zaman sırt üstü yatıp uçağı seyrederdim. Soruyorum, artık uçağa binmek bu ülkede hayal mi? Artık havayolları, belirli bir kaymak tabakanın yolu olmaktan çıktı, halkın yolu oldu. Bunu biz sağladık. Türkiye'de 46 noktada şu anda havaalanı var. Karadeniz'de Ordu'da havaalanı temelleri atılıyor. Hakkari Yüksekova'da havaalanı yapıyoruz. Şırnak Cizre'de havaalanı yapıyoruz. Ayrım var mı? Batı'da ne varsa Doğu'da da o var, Güney'de ne varsa Kuzey'de de o var.

Ecdadımız Abdülmecid, 1856 yılında bir proje hazırladı, boğazın altından geçiyordu. O başlayamadı, projeyi tamamlamak biz torunlarına nasip oldu. Dedelerimize diyoruz ki, ruhunuz şad olsun, siz bize ışık verdiniz ve biz o izde yürüyoruz. Marmaray'la kalmadık, onun hemen güneyinde ikinci bir tüp geçidin temelini attık, araçlar için. 2013 sonunda Marmaray, 2014'te de diğer tüp geçidi bitiriyoruz. Türkiye hazır, hedef 2023.

'BİZ FERHAT'IZ, BOLU DAĞI'NI DELDİK'
Üçüncü köprü dedik, CHP'lilerin hemen eteği tutuştu, 'Üçüncü Köprü'ye karşıyız' açıklamaları geldi. CHP'den ne beklenirdi ki? Bu zihniyet Marmaray'ın bitişini 4 yıl erteletti. Neymiş, kazılar esnasında çanak-çömlek çıkmış. Lafa geldiğinde insan öncelikliler... Çıkanlar bir yerde sergilenir ama proje bu kadar uzatılmaz.

Bolu Dağı tüneli hayaldi. Başladılar beceremediler. Dediler ki 'burayı patates deposu mu yapalım yoksa burada LPG mi depolayalım'. Dedik ki hayır, çünkü biz Ferhat'ız. Biz bu dağları deleceğiz. Karadeniz Sahil Yolu'na başladılar. 15 yılda ne yapabildiler. Biz geldik, 4,5 yılda bitireceğiz. Samsun'dan Sarp'a kadar bitirdik.

'ARTIK DAHA BÜYÜK HAYALLER KURUYORUZ'
500 bin konut hayalimiz vardı ve şu ana kadar 490 bin konut yapıldı, 350 binini sahiplerine teslim ettik. Bu süreç aynen devam edecek. 2023'e kadar 500 bin konut daha yapacağız. Yeni evlenecek ve evli olanlara 65 metrekare uygulaması getireceğiz, 100 lira taksitle konut vereceğiz. Yeni evleneceklere hazır eşyalı konutlar vereceğiz.

Türkiye'de hızlı tren hayaldi. Eskişehir-Ankara arasını bitirdik, İstanbul-Eskişehir bitmek üzere. Duydum ki bir parti Ankara-Konya arasına hızlı tren koyacakmış! Bunların klavuzunu bilemiyorum. Ankara-Konya hızlı tren seferlerinin test sürüşünü bizzat ben yaptım, hızlı tren önümüzdeki ay seferlere başlıyor. Günaydın! Ankara-Konya arası 1 saat 15 dakikaya indirdik.

Hayalleri hiç karartmadık. Artık daha büyük hayaller kuruyoruz. Hayallerimizi asla ulaşılamaz görmüyoruz. Türkiye hazır, hedef 2023. İstanbul'a yapılan her hizmet insanlığa yapılan hizmettir. İşte bugün İstanbul'a yeni bir eseri daha kazandırmanın gururunu yaşıyoruz.

YÜZLERCE YILLIK HAYAL: KANAL İSTANBUL
Bugün açıklayacağım muhteşem proje şahsımın olduğu kadar, arkadaşlarımın olduğu kadar, yüzlerce yıl öncesindeki İstanbul idarecilerinin de hayaliydi. İstanbul'a Büyükşehir Belediye Başkanı olduğum zaman özellikle Independent olayı yaşandığı zaman gece gündüz bunu düşündüm ve aynı felaket bizde olsa ne yaparız diye konuştuk arkadaşlarımızla. Helikopterle İstanbul'un üzerinde gezdik. On yıllar boyunca zihnimizde şekillenen bu hayal bugün artık ete kemiğe bürünmeye başladı.

Dünyanın içinden nehir geçen nice şehirler vardır, içinden deniz geçen yegane şehir İstanbul'dur. Artık İstanbul içinden iki deniz geçen bir şehre dönüşecek projeyle. İki yarım ada ve bir ada oluşacak. Karadeniz ve Marmara arasına yaklaşık 45-50 kilometre uzunluğunda bir kanal yapıyoruz. İstanbul'a 'Kanal İstanbul'u kazandırıyoruz. Panama, Süveyş kanalıyla kıyas dahi kabul etmeyecek yüzyılın en büyük projelerinden biri için kolları sıvıyoruz.

BOĞAZ'A DUBLE YOK
Kanalın su derinliği yaklaşık 25 metre, genişlik 150 metre civarında olacak. Taban genişliği ise 120 metreyi bulacak. Kanaldan bugün dünyanın en büyük gemileri geçebilecek. Kanal üzerine inşa edeceğimiz köprülerle kara ve demiryolu ulaşımı hiçbir kesintiye uğramayacak. Üçüncü köprünün bağlantı yolları da bu kanal üzerinden geçecek. Boğaz trafiğini azaltacak ve boğazdaki riski minimize edecek. İstanbul Boğazı'nı yeniden Türkiye ve dünyaya kazandırıyoruz. Boğaz'da artık su sporları yapılacak, kent içi ulaşım sağlanacak ve eski günlerine geri dönecek. Marmara'da demirleyen gemilerden artık büyük oranda kurtuluyoruz, kirliliğin önüne geçiyoruz.

İstanbul Boğazı'ndan günde ortalama 149 gemi geçiyor ve yeni kanal deniz trafiğini artıracak. Şu anda gemilerin Boğaz'dan geçmek için bekleme maliyeti yıllık 1.4 milyar doları buluyor, bu maliyet ortadan kalkacak.

'HAZİNE ARAZİLERİ KULLANILACAK'
Türkiye'nin en büyük havalimanını İstanbul'da yeni bölgede yapacağız. Atatürk ve Sabiha Gökçen artık ihtiyaca cevap vermiyor. Kanal, İstanbul'un yer altı ve yer üstü su kaynaklarına zarar vermeyecek. Bunların tüm planları yapıldı. Tarım üretimini etkilemeyecek. Kanaldan çıkan toprağın bir kısmı sönmüş maden ocaklarının kapatılması için kullanılacak. Kanalın finansmanı için herhangi bir sıkıntımız yok, yaklaşık 2 yıl boyunca etüd çalışmaları yapılacak.

Kanalın inşaatı onbinlerce insanımıza iş imkanı sağlayacak. Kanalın etüd çalışmasında bütün öneriler ve eleştiriler dikkate alınacak. Çalışmayı dünyaya açık olarak yürüteceğiz. Ağırlıklı hazine arazileri kullanılarak projeyi gerçekleştireceğiz. Tabi ki zorlandığımız yerler olabilir, orada da kimsenin mağduriyetine sebebiyet vermeyeceğiz.