Gensoruya ret

Tren kazası nedeniyle CHP'nin Ulaştırma Bakanı Yıldırım hakkındaki gensoru önergesinin Meclis gündemine alınması, 171'e karşı 320 oyla reddedildi.
CHP lideri Baykal, "Meclis görevini yapmazsa sorumluluk bakana düşer" dedi. Yıldırım'ın savunması: "Halk takipçi olsun, raporların gereği yapılır."

ANKARA - Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım hakkında CHP'lilerce verilen gensoru önergesinin gündeme alınması 171'e karşı 319 oyla reddedildi. Yıldırım hızlandırılmış tren projesiyle ilgili sorumluluğu üstlendiğini ve sonucunu 'memnuniyetle' kabul edeceğini söylerken, AKP'den kaza
için, 'Kem gözlerin nazarı' yorumu geldi. Yıldırım'ı istifaya çağıran CHP Genel Başkanı Deniz Baykal ise, "Bu bir kaza değil, hızlandırılmış tren projesi faciasıdır" dedi.
TBMM Genel Kurulu, Bakan Yıldırım hakkındaki gensoru önergesinin gündeme alınıp alınmaması konusunu görüşmek üzere dün olağanüstü toplandı. CHP'lilerle AKP'liler arasındaki tartışmalarla zaman zaman gerginleşen Genel Kurul'da ilk sözü, önerge sahipleri ve CHP lideri Baykal aldı.
Baykal: Bu bir proje faciası
Hızlandırılmış tren projesinin bilimsel değil, siyasi bir proje olduğunu ve faciayla sonuçlandığını dile getirerek Yıldırım'ı istifaya çağıran Baykal, bu faciayı ne Türkiye'de geçmişte yaşanan tren kazalarıyla, ne de başka ülkelerde zaman zaman yaşanan tren kazalarıyla karşılaştırma olanağı olmadığını anlattı. Baykal, şöyle konuştu:
"Bu bir kaza değil, hızlandırılmış tren projesi faciasıdır. Kaza bunun neresinde. Bilimde, kitapta, uygulamada hızlandırılmış tren diye bir uygulama yok. Göz göre göre meydana gelen bir facia. 39 insanımız bir macera uğruna canlarını kaybetti. Bunun hukuki, cezai sorumluluğu da vardır, hiç kuşkusuz siyasi sorumluluğu da vardır.
Yolu tamir ettiniz, yolda bir eksiklik yok. Niye hızlandırılmış tren uygulamasına devam etmiyorsunuz? İki haftadır Türkiye'nin en önemli demiryolu hattı kapalı. Niye kapalı Allah aşkına. İkinci Dünya Savaşı'nda kapanmamıştı o hat. Eğer olayın sorumlusu iki makinistse, onlar cezaevinde, tutuklu. İki yeni makinist koyun, o treni başlatın da bir görüverelim; olabiliyor mu, olamıyor mu? Olamıyorsa bu neyi ortaya koyuyor. Bu suçluluğun itirafıdır."
Baykal, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın "Memleketi demir ağlarla ördük diyorlar. Niye örmüşler Allah aşkına. Demir yollarını biz ayağa kaldırıyoruz" diyerek geçmişle alay ettiğini öne sürerek, "Takdiri ilahi. Onu diyen Başbakan şimdi ne halde, Onların ördüğü ağlar üzerinde hızlı tren uygulamaya çalışıyor, yapamıyor" dedi.
Bayraktar: İlahi tecelli
AKP grubu adına konuşan İstanbul Milletvekili Nusret Bayraktar, hükümetin icraatının güzelliklerle dolu olduğunu öne sürerek şunları söyledi: "Ama ne derler, 'Kalbin güzel, Allah seni kem gözlerden korusun.' Bu olaylar aslında kem gözlerin nazarıdır; ilahi tecelli bu şekilde tecelli etmiştir."
Baykal'ın suçlamalarını yanıtlayan Bakan Yıldırım ise, göreve geldikleri 2002'de TCDD'yi 523 trilyon lira zararla devraldıklarını belirterek, şunları söyledi: "İstedik ki tren hiç gecikmesin, demiryollarımız çağın ihtiyaçlarına cevap versin. Başka ülkelerin saatte 250 km. ile giden trenlerinin yanında bizimkiler saatte 40 km. hızla gitmesin."
Yıldırım, bu nedenle 2002'de 111 trilyon lira olan yatırım ödeneğinin, 2003'te 423 trilyon, 2004'te de 951 trilyon liraya yükseltildiğini belirtirken, "Baykal'ın dediği gibi, dünyada 'hızlandırılmış tren' diye bir kavram yok. Ama ülkemizdeki demiryolu sisteminin de dünya literatüründe yeri yok. Dünyada ortalama tren hızı saatte 140-160 km. iken Türkiye'de 54 km. Böyle bir tren tanımı da dünyada yoktur" dedi.
Yıldırım: 1960'ta daha hızlıydık
Türkiye'de 1960'da İstanbul-Ankara hattında ortalama hızın 120 km. olduğunu ancak bugün 55 km.'ye düştüğünü anımsatan Yıldırım, bunun nedeninin, yol yenileme çalışmalarının yıllarca yapılmaması, işletme sorunlarının hep ötelenmesi olduğunu belirtti. Yıldırım, hızlandırılmış tren olarak adlandırılan trenlerin, aslında normal hızlarına yaklaştırılmış trenler olduğunu kaydederken, seferlere başlanmadan önce hattın beş ay boyunca gündüzleri trafiğe kapatıldığını anlattı. Yıldırım şöyle konuştu:
"Beş aylık sürede 185 makas yenileriyle değiştirildi. Makaslara girişteki kasisler kaldırıldı. Virajlardaki savrulmaya karşı raylar elden geçirildi. 500 metre yarıçap ve daha dar virajlarda kesinlikle hız artırımına gidilmedi. 178 hemzemin geçitten 75'i kapatıldı. Hattın tamamında bakım yapıldı. 100 dakikalık tasarruf sağlandı. Seyir süresine 75 dakika yansıtıldı. Seyahat süresinin azaltılması bu projenin özünü oluşturuyor."
'Uzmanların çalışması bitti'
Tren kazasının olduğu yerde olması gereken hızın 80 kilometre olduğunu, bu bölgede hızlandırılmış tren uygulamasından dolayı bir kaza meydana gelmediğini savunan Bakan Yıldırım, eğer kaza düz yolda traverslerin parçalanması, rayların yerinden oynaması şeklinde yaşansaydı hızlandırılmış
tren uygulamasından kaynaklandığının söylenebileceğini dile getirdi.
Almanya, İspanya, Kore ve Hollanda'dan gelen uzmanların bir kısmının çalışmalarını tamamladıklarını belirten Yıldırım, "Ortak bir kanaat var. İki noktaya vurgu yapılıyor; yolun altyapısında ve üstyapısında problem yok, geometrisinde bozukluk, lokomotif ve vagonlarda sorun yok. Yoğunlaşılan nokta, kazanın hız artırımından kaynaklandığı yolunda" diye konuştu.
'Takdir artık kamuoyunun'
Meclis Başkanvekili İsmail Alptekin, görüşmelerin bitmesinden sonra 1 Ekim'de toplanmak üzere birleşimi kapattı. Yıldırım sonucu şöyle değerlendirdi: "Biz baştan beri her şeyin farkındayız. İnsanların kafası karışıktı. Bunu gidermek için gereken bilgileri verdim. Sonrası kamuoyunun takdiri."
Oylamada, AKP'li Yahya Akman kabul oyu verirken Mehmet Dülger çekimser oy kullandı. Akman, "Benim oyum kesinlikle rettir ama aceleyle kabule basmışım" dedi.
Tutanaklarına göre oylamaya 493 milletvekili katıldı. AKP'li Orhan Erdem ile Şükrü Önder'in mükerrer oy kullandıklarının tespit edilmesi nedeniyle oylamanın ardından açıklanan sonuçlar da değişti. Buna göre oylamaya katılanlardan 319'u ret, 171'i kabul yönünde oy kullandı, bir milletvekili çekimser kaldı, iki oy da mükerrer sayıldı. TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman dışındaki Ulaştırma Bakanlığı bürokratları tam kadro görüşmeleri izledi.