Vatandaşın derdi reklam

Türk izleyicileri, televizyon yayınlarında en fazla reklamlardan şikâyetçi.

ANKARA - Türk izleyicileri, televizyon yayınlarında en fazla reklamlardan şikâyetçi. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu'na (RTÜK) son bir yılda yapılan 37 bin şikâyetin yaklaşık 15 binini reklamlar oluşturdu.
4 bin 374 izleyici 'Türk aile yapısına aykırı' olduğu gerekçesiyle bazı kozmetik ürünlerinin reklamlarından yakınırken, kadın bağı reklamları 1530 şikâyet aldı.
1 Ocak 2003 tarihi ile 22 Aralık 2003 tarihleri arasında Radyo ve Televizyon Üst Kurulu'nun şikâyet hattı Alo 178 servisine gelen toplam 37 bin 447 şikâyetin 14 bin 900'ünü TV'deki reklamlar oluşturdu. Reklamları şikâyet eden vatandaşların yüzde 22'si (3 bin 221 kişi) reklamların çocukları olumsuz yönde etkilediğini öne sürdü.
3 bin 221 izleyiciden 1224'ü 'çocukların reklamlardan eğitim ve şiddet anlamında kötü etkilendiklerini', 886'sı 'reklamların çocukların ruh sağlığını ve genel gelişimini olumsuz yönde etkilediğini' ifade ederken, 516'sı da reklamlarda 'Türk örf ve âdetlerine aykırılık olduğunu belirterek aile yapısına saygı gösterilmediğinden' şikâyet etti.
Rakamlara göre, televizyon izleyicilerinden 1699'u reklamların yerleştirilmesi ve sürelerinden şikâyetçi olurken, 1101 kişi de siyasi içerikli reklamlardan dert yandı.
Aile yapısı, örf ve adete aykırı
4 bin 374 izleyici, muhtelif parfüm, deodorant ve şampuan reklamlarının
'Türk aile yapısına, örf ve âdetlerine aykırı' olduğundan şikâyet etti. Kadın bağı reklamları ise izleyicilerden 1530 şikâyet aldı.
İzleyicilerden 329'u reklamlarda cinsellik öğesinin kullanılmasına karşı çıkarken, 102 kişi yayımlanan reklamların içerikleri itibarıyla yayın saatlerinin uygun olmadığını savundu. 894 izleyici de bazı yiyecek reklamlarının, 'halkın alım gücü' dikkate alınarak yayından kaldırılmasını istedi.
Öte yandan RTÜK, Mayıs 2002-Aralık 2003 döneminde reklam yayınları nedeniyle toplam 7 radyo, 33 televizyon kuruluşuna uyarı cezası verirken, bir yayın kuruluşundan da savunma istedi.