'In-yer-face' tuzakları


'In-yer-face' tuzakları

 
ZEYNEP AKSOY


Radikal Hayat / 13/05/2012

'In-yer-face' metinleri çok güçlü ve etkili oldukları için rejiye ihtiyaç duymuyor hissini uyandırabilirler ama bu Tiyatro Craft'ın da düştüğü bir tuzak sadece

Anita’nın oğlu Vincent, eşcinsellerin “uğrak yeri”, istasyon yakınlarındaki umumi tuvalette öldürülmüş olarak bulunur. Kadını aylardır takip eden, cesedi kız arkadaşıyla birlikte bulduğunu iddia eden 17 yaşındaki Davey, kadının yeni taşındığı evde bitiverir bir gece. Konuşulacak çok şey vardır.
Tiyatro Craft’in sahnelediği Philip Ridley metni ‘Vincent River/Uğrak Yeri’ homofobinin çok boyutluluğu üzerine sert, şiirsel, romantik, öfkeli ve çaresiz, Ridley’nin yeteneğine şapka çıkartan çağdaş bir tragedya. Dot’un izinden giderek ‘in-yer-face’ metinlerini seyirciyle buluşturmayı misyon edinmiş tiyatro 0.2’den sonra, oyunculuk atölyesi olarak biraz daha eski ama tiyatro olarak bayağı yeni Craft de aynı yolun yolcusu gibi görünüyor; ilk iki oyunlarını (diğeri Neil La Bute’ün ‘The Mercy Seat/Kayıp’ı) bu akımdan seçmişler. Güzel bir şey, ‘in-yer-face’ bir maden sonuçta, daha çok metin var o madende. 

Fakat çok yeni kurulmuş Craft’in ‘Uğrak Yeri’ bu yeniliğin verdiği heyecanla da olsa gerek, fazlasıyla aceleye gelmiş hissini uyandırıyor. İpek Bilgin ve Barış Gönenen’in çıplak, yoğun ve yüksek kondisyonlu performanslarında yer yer kopukluklar ve tam bir oturmamışlık söz konusu. Sami Berat Marçalı’nın rejisi ise pek yok. Olduğu yerlerde de (oyuncuların sık sık çapraz konumlanmaları, en sonda ortaya çıkan müzik gibi) biraz baştan savma. Seyirci/mekân konumlandırılması da oyun alanını negatif etkileyen bir seçim gibi. Bu metinler kendi başlarına çok güçlü ve etkili oldukları için, iyi oyuncularla da buluşunca, rejiye pek ihtiyaç duymuyor hissini uyandırabilirler ama bu bir tuzak. Dot’un “jilet” gibi rejileri yerine, Marçalı’nın ‘Kâinatın En Hızlı Saati’nde yaptığı gibi, metinlerin atmosferiyle de uyumlu, daha süfli bir sahneleme yaklaşımıyla sahnelenebilirler, tercih meselesi, ama iyi bir rejiye çok ihtiyaç duydukları, iyi, detaylı, ‘düşünülmüş’ bir rejiyle çok başka bir boyutta dans edecekleri kesin. ‘Uğrak Yeri’ biraz aceleye gelmiş fakat iyi oynanan, çok güzel bir metin. Zamanla oturacaktır.