Bir kızı öpen kız

Bir kızı öpen kız
Bir kızı öpen kız

Katy Perry?nin modacı Jason Wu tarafından tasarlanan bebeği.

'I Kissed a Girl'le yazımıza neşe katan Katy Perry, albümünde Cher'den Morissette'e pek çok kadını selamlıyor
Haber: N. BUKET CENGİZ / Arşivi

Patriyarkal bakış açısı kadın eşcinselliğiyle erkek eşcinselliğini birbirinden çok farklı yerlere koyar. Erkek eşcinselliğini kendi güç sistemi için bu denli tehdit edici bulan eril cinsiyetçi düşünce, kadın eşcinselliğine karşı buna hayli uzak iki temel duruş belirler: Eğer bu, kendi değer yargılarınca seksi kadınlar arasında yaşanıyorsa, nihai olarak heteroseksüel erkeğin cinsel fantezilerine hizmet eder; iki kadın arasındaki cinsellik bu nedenle “açık saçık” dergilerde çok sık beliren bir temadır. İkinci duruş ise, patriyarka normlarına göre seksi bulunmayan kadınların kadınlarla cinsellik yaşamayı seçmelerinin nedeni, bunu yapacak erkek bulamamaları olduğu iddiasıdır. Her iki yaklaşımın da satır aralarında, kadının cinsel anlamda yapan değil yapılan olması fikri yatar. Bu nedenle ABD’nin yeni Avril Lavigne’i Kaliforniyalı Katy Perry’nin One of the Boys albümünde yer alan “bir kızı öptüm/hoşuma da gitti doğrusu/çilekli dudak parlatıcısının tadı/umarım sevgilim bozulmaz” dediği, yaz boyunca ülkesi ABD başta olmak üzere birçok ülkede listebaşına çıkan I Kissed a Girl’ün klibinde, seksapelinin altını çizebildiği kadar çizerken şunları söylemesi pek çok erkeği hiç de rahatsız etmez: “Biz kızlar öyle büyüleyiciyiz, yumuşak bir ten, kırmızı dudaklar, öyle baştan çıkartıcı, karşı koymak için fazla güzel, fazla büyütmeye gerek yok, masum bir şey...”

Ergenin gerçek dünyası
2001’de yayınlanan ilk çalışması bir gospel albümü olan Katy’nin asli esin kaynakları Cher, Cyndi Lauper gibi 80’lerin pop rockçı kadınları. Bununla beraber ortak prodüktörle çalıştığı ve çok önemsediği Alanis Morissette ile No Doubt, Pink gibi isimlerin de etkisi albümde açıkça hissediliyor. Mizah duygusu ve ergen alaycılığı açısından da adalı Lilly Allen’a benziyor. 1950’lerin Hollywood aktrislerine gönderme yapan imajındaki lolita referansı, albüme adını veren açılış parçası One of the Boys’da açıkça dile geliyor, tatilde görmediği çocuğa yaz boyunca ne kadar değiştiğini anlatırken: “17’yi okumaya başladım, bacaklarımı almaya... ve Lolita’yı hatmettim...” I Kissed a Girl eski moda pop rock şarkılarının günümüz teknolojisiyle sunulmuş hali olsa da kendine özgü bir cazibeye sahip. Vegas’ta başlarının çaresine bakmak durumundaki iki yeniyetme genç kızın eğlenceli hikâyesini liseli, duyarlılığıyla anlatan Waking up in Vegas’da Lavigne, Thinking of You’da ise Morrissette albüme katılmış gibi geliyor kulağa. Albümün en iyilerinden Ur So Gay’de “o kadar geysin ki erkeklerden bile hoşlanmıyorsun” dediği için geylerin tepkisini çeken Katy, The New Gay dergisine verdiği röportajda bu şarkıda geyleri küçümseyen bir tavır takınmak gibi bir niyetinin kesinlikle olmadığını, sadece fazla metroseksüel bulduğu eski sevgilisine aslında gey olması gerektiğini söylemeye çalıştığını belirtmiş.
Harika bir dans parçası olan Hot n Cold ve If You Can Afford Me, Katy’nin pop rockçı idollerine saygı duruşu olarak belirirken albüme 80’leri o kadar canlı taşıyor ki, Katy’nin Madonna’nın dikkatini neden ve nasıl çektiği anlaşılıyor. Lost’da biraz hüzünlenen Katy, buna fazla dayanamıyor ve Self Inflicted’da enerjik gitarlar eşliğinde dans etmeye devam ediyor. I’m Stil Breathing güçlü genç kıza yakışır biçimde, ters giden bir aşk hikâyesini noktalandıran mektubu yazarken, Fingerprints’de ise “steryotipi kırmak, savaşmadan çekip gitmemek” gibi güzel temalardan bahsediyor Katy, her ne kadar ne için, neye karşı bir savaş olduğunu çok açık etmese de... Ama bir yeniyetmeden de düşmanlarını açıkça tanımlayabilmesini beklemek çoğu zaman fazla iyimserce olmaz mı?
One of the Boys, MTV’deki dizilerde gördüğümüz ergenlerin dünyasından yazılmış, aslen o dünyalarda yaşayanlar ve o dünyalarda yaşama hayalleriyle yaşayanlar için bir albüm. Onları anlamaya çalışan, bu insanların nasıl bir dünyası var diye düşünenler içinse, hem bu soruya yanıtlar alabilecekleri bir popüler kültür ürünü hem de 80’lerden bugünlere pop rock’ın en önemli kadınlarının neredeyse her birine ayrı ayrı referanslar içeren eğlenceli bir pop albümü.
Katy Perry bir Hıristiyan şarkıcı olarak başladığı müzik kariyerinde, bugün, kendi ifadesiyle “gitarı baleye tercih eden”, bir kızı öpünce “iyi kızlar bunu yapmaz” diyen biri olmuşsa bu da ileri bir adımdır. Belki kendisi elalemin ahlak bekçiliğini yaparken, kızı daha 17 yaşında annelik sorumluluğuyla kalıveren Palin de, biraz Katy Perry ve benzerlerini dinlemeli ve Amerikan orta sınıf hayatının ikiyüzlülüğüne maskeler bulmaya çalışacağına, gerçek hayatta neler olup bittiği konusunda biraz fikir edinmeye çalışmalıdır. Aksi takdirde, ABD banliyölerinin birer birer Gus van Sant film setlerine dönüşmesi işten bile olmayabilir...
Katy Perry/One of the Boys/EMI