Kadınların güzel müzikleri

Kadınların güzel müzikleri
Kadınların güzel müzikleri
Hem Doğa'nın 'İsyanım Budur'u hem de Atiye'nin 'Soygun Var'ı, bu yazın en tutarlı albümleri arasında
Haber: DONAT BAYER / Arşivi

Kısa bir süre önce yayınlanan Doğa’nın ikinci albümü ‘İsyanım Budur’ tam da şu günlerde gitgide daha da çok eksikliğini duyduğumuz kimi özellikleri bize sunmasıyla öne çıkıyor. Samimiyetse, albümü açan ilk notaları, Doğa’nın ağızından dökülen ilk dizeleri duymak yeterli. Gerisi çorap söküğü gibi geliyor. Doğa albüm boyunca sanki uzun bir yol boyunca yanınızda yürüyen yakın bir dost edasıyla söylüyor şarkılarını. Hiçbir abartı, hiçbir zorlama yok. Hayatımızın bir dönemine eşlik edecek, o dönemle bütünleşecek şarkılarsa özlemini çektiğimiz albümün adına bakmamız yeterli: ‘İsyanım Budur’. Sanki sokaklardan, parklardan, meydanlardan, apartman aralarından, arkasına saklanılmış kapıların ardından yükseliyor Doğa’nın sesi. Onunki bir kırgınlık halinin farklı kıldığı seslerden. Belki de tam da bu yüzden söylediği şarkılar, eski ya da yeni, bugüne yerleşip kalıyor.

Naim Dilmener’e selam

Albümün açılışını yapan, daha önce Selda Bağcan tarafından olağanüstü bir güzellikte kaydedilmiş ‘O Günler’, gerek şarkının melodik ve armonik yapısı, gerekse düzenlemelerde kullanılan yaylı sazların sağladığı melankolik havayla albümde belirleyici bir rol oynuyor. ‘O Günler’in ardından gelen Nazan Öncel’in ‘Sokak Kızı’ albümünden ödünç alınmış ‘Bana Özel’, Coşkun Sabah , Bülent Ersoy ve Ferdi Özbeğen tarafından kaydedilip hafızalara kazınmış ‘İşte Bu Bizim Hikayemiz’ ve zamanında Bergen’in seslendirdiği ‘Zamanı Geldi’, albümün rock, pop ve arabeski bir araya getiren tınısının başarıyla inşa edildiği şarkılar.
Prodüktör koltuğunda önce Tarkan’ın avukatı olarak tanıdığımız ve uzun yıllar süren ortaklıkları boyunca şarkıcının takımının kilit isimlerinden biri olan, ardından Mirkelam, Hadise, Atiye ve Feridun Düzağaç gibi isimlerle yaptığı çalışmalarla müzik piyasasında saygın bir yer edinmiş olan Süheyl Atay’ın oturduğu ‘İsyanım Budur’un önemli özelliklerinden biri Doğa’nın ‘Soranlar Oldu’ ve ‘Azala Azala’ gibi kendi şarkılarını da barındırması. Bunu yanı sıra ‘Ararım’ isimli şarkısına sesiyle katılan Mirkelam’ın varlığı ve Türk pop müzik tarihini en güzel biçimde yazmış olan adam, uzun yıllardır piyasaya çıkan birçok iyi işin ardında duran Naim Dilmener’in bu sefer Türk pop müzik tarihine yazılmaya değecek güzellikte sözleriyle, ‘Bilemedim’ isimli şarkının söz yazarı olarak karşımıza çıkması albümün en güzel süprizleri.

Tutarlı ses

İlk defa 2000’li yılların ikinci yarısında karşımıza çıkan Atiye, kuşkusuz Türk pop müziğinin son dönemde ürettiği en ilgi çekici isimlerden. Özellikle 2009 tarihli ikinci albümüyle kendine piyasada sağlam bir yer edinen şarkıcı, iki yıl aradan sonra geçtiğimiz günlerde İskender Paydaş’ın prodüktörlüğünü yaptığı ve aranjör koltuğunda oturduğu ‘Soygun Var’ isimli dördüncü stüdyo albümünü yayınladı.
‘Soygun Var’ın en önemli özelliklerinden biri albümün açılış şarkısından son notasına kadar son derece tutarlı bir ses dünyası kuruyor olması. Özellikle Paydaş’ın klavye, davul ve perküsyon yazısına borçlu olduğumuz bu ses dünyası Atiye’nin sesi için özel yaratılmış gibi bir etki bırakıyor dinleyicinin üzerinde. Söz konusu olan, yer yer rock ve arabeske göz kırpıyor olsa da kelimenin tam hakkını verecek nitelikte pop. Albümün şarkılarının sözleri de bu anlamda dinleyiciyi hayal kırıklığına uğratmıyor. Atiye çoğunlukla gözalıcı renklere boyanmış bir dünyadan sesleniyor bize. Sanki onun yürüdüğü yolun taşları şeker pembesi olmalı ya da ansızın bulut bir evin penceresinden atlayıp ekranlarda belirmeli gibi bir his yaratıyor insanın üstünde. Hızla hafızalara kazınacak imajlar, günlük konuşma dilinde hepimizin sık sık kullandığı cümle kalıpları, deyimler ‘Soygun Var’ boyunca karşımıza çıkıyor.

Güzel ve farklı

Nazan Öncel, Murat Güneş, Deniz Erten, Alişan Göksu, Bora Duran, Serkan Karayiğit ve Orhan Yılmaz albüme söz ve müzikleriyle katkıda bulan isimlerden bazıları. Öncel’in imzasını taşıyan ‘Uyan da Gel’ albümün çıkış parçası olan, bestesi Hint müzisyenler Pritam Chakraborty ve İrshad Kamil’e sözleriyse Murat Güneş’e ait ‘Soygun Var’la beraber Atiye’nin bu albümündeki en çok ilgi çekicek parçalarının başında geliyor. Söz ve müziği Deniz Erten’e ait olan ‘Senin Modan Asla Geçmez’ de albümün öne çıkan parçaları arasında. Albümde yer alan şarkılardan dördü, ‘Durma’, ‘Ya Habibi’, ‘Korkma’ ve ‘Sor’ Atiye’nin bestesi. Bu bestelerden ‘Korkma’ ve ‘Sor’ sadece bu albümün değil Atiye’nin kariyerinin en ağır başlı, farklı şarkıları arasında. Daha önce Teoman ve Sultana gibi isimlerle düet yapan Atiye’ye ‘Sor’ şarkısında Emre Aydın eşlik ediyor.
Gerek ‘İsyanım Budur’ gerekse ‘Soygun Var’ bu yazın en tutarlı albümleri arasında. Doğa ve Atiye tuhaf bir biçimde birbirini çağırıştıran isimler. Aralarındaki en belirgin fark ise biri farklı olana meylederken diğerinin farklı olandan mümkün olduğunca uzak durması.
Doğa/ İsyanım Budur/ DMC
Atiye/ Soygun Var/ Pasaj Müzik