Mantık ve felsefe

Popüler müziğimizin mücevher ikilisi Mehmet Teoman ve Cenk Taşkan, Petro'nun albümünü hazırladıkları sıralarda Sezen Aksu'ya da dinletmişler. "Bayağı felsefe yapmışsınız" demiş Aksu, "ama herkesin yaptığından...
Haber: NAİM DİLMENER / Arşivi

Popüler müziğimizin mücevher ikilisi Mehmet Teoman ve Cenk Taşkan, Petro'nun albümünü hazırladıkları sıralarda Sezen Aksu'ya da dinletmişler. "Bayağı felsefe yapmışsınız" demiş Aksu, "ama herkesin yaptığından daha farklı bir felsefe bu, tersinden bir felsefe, efeslef yani..." Teoman ve Taşkan da, kafalarını çok yormuş bir problemi, "Albüme ne isim vereceğiz?" problemini o anda çözmüşler. "Efeslef tabii" demiş Teoman, "albümümüzün adı işte bu!"
Aksu haklıdır, Teoman-Taşkan konusunda da, diskografisinde çok kıymetli bir yer tutmuş Dört Günlük Bir Şey'i emanet ettiği Petro konusunda da. Erol Evgin-Melih Kibar-Çiğdem Talu takımının yaptığı gibi, Nükhet Duru-Cenk Taşkan-Mehmet Teoman üçlüsü de, popüler müziğimizin çehresini değiştirmiş bir takımdır. Sesine ve kafa yapısına güvenilir bir star'ı almak, müzik piyasamızın işleyiş biçimini ustalıklı bir biçimde tahlil etmekten de geri kalmayarak popüler müzik standartlarını allak bullak etmek, hatta prensipleri, kuralları yeniden belirlemek onlarla başlamıştır, bu iki takımla. Nükhet Duru, Taşkan-Teoman ikilisiyle çalışmaya başlamadan önce de elbette genç ve güzel ve dokunaklı bir sese sahip iyi bir yorumcuydu. Ama (kendisi başta olmak üzere) herkes kabul eder ki, Teoman'ın yazdığı, Taşkan'ın bestelediği şarkıları söylemeye başladıktan sonra ortalığı kırdı geçirdi. Mehmet Teoman, yazdığı şarkı sözlerinde bize yalnızca hem dört başı mamur hem de delicesine dokunaklı hikâyeler anlatmakla kalmadı, bununla birlikte yeni 'çerçeve'ler, yeni bakış açıları da sundu. Teoman'ın yazıp Taşkan'ın bestelediği her ama her şarkı ortalamanın çok çok üzerindedir. Bu ikilinin herhangi bir şarkısını, belki de en fazla en fazla, onların yazdığı diğer şarkılarla karşılaştırıp, "Daha iyi" ya da "daha kötü" diyebiliriz, başkalarıyla karşılaştırmamalıyız yani. Onların, yılların birikimiyle gelip durdukları yer artık diğerleri ile aynı 'yer' değil, herkesten daha yükseklerde çok başka bir yer.
Delinin felsefesi
İkilinin destek verdiği son isim ise, sesi güzel, vokal tekniği sağlam bir genç şarkıcı: Petro. Evet doğru, "iyi şarkı söylemek" artık (genç ya da değil) hiç kimsede aranan bir özellik değil. Önce "Ses olmasa da olur" dedik, şimdi de "Aman ne olacak, herkes söyleyebilir işte" diyoruz. Bu temayülün aksine Petro zor olana başvurmuş, şarkı söylemeyi, söyleyebilmeyi çözmüş, öğrenmiş. Hem de öyle iyi öğrenmiş ki, nice şarkıcıya "Yok kardeşim, sen biraz uzak dur bize" demiş Teoman ve Taşkan'ın bile gözüne girebilmiş. Ve gelmiş arka arkaya, hepsi başka bir mercekten yaratılmış şarkılar; Diş Fırçası, Gerdek, Delinin Felsefesi ve diğer şarkılar. Petro'nun bizzat kendisinin yazdığı Bir Aşık, Ömer Teoman'ın sözlerini yazdığı Gümüşüm ve Aksu'nun Dört Günlük Bir Şey'i de, Teoman-Taşkan'ın resmettiği tabloya çok uymuş, çok iyi oturmuş. Albümün tamamında defo yok, yama yok. Bir para sayma makinasının hışırtıları da duyulmuyor şarkıların arasından: "Şu sloganı atalım da, stadyumlara, doksan dakika magazinlere fon müziği olalım" da yok. Şu da söylenmeli ama. Bu albümün ana özelliği, ses ve şarkı profesörü Cenk Taşkan ile ince ruhların şairi Mehmet Teoman'ın elinden çıkma olmasıdır. Bu ikili olmasa, Petro'nun kişisel özellik ya da yetenekleri ne kadar mühim olursa olsun, böyle bir albüm yapamaz ya da böyle şarkılara sahip olamazdı. Büyük şans bu! Teoman-Taşkan, güçlerini çok fazla insan için birleştirmedi; ince elemiş sık dokumuşlardır her zaman. Büyük bir fırsat yakalamış Petro ve bunu heba etmemiş.
Bulursanız kaçırmayın
Petro'nun "Efeslef"i
Pakize Suda'nın "Nerden Bilsin Alem Beni" (Gönül Plak) 45'liği
Hümeyra'nın "Yüzüm Yağmurda" (EMI) 45'liği
Neco'nun "Bir Artist" (EMI) 45'liği
Oktay Alkan'ın "Uçan İnsan Olsam" (1 Numara) 45'liği
Tanju Okan'ın "Çocukluğum" (Philips) 45'liği
Sezen Aksu'nun, ("Dört Günlük Bir Şey"i ve "Hata"yı ve emsalsiz "Dilimin Ucunda Kelimeler"i ihtiva eden) "Sevgilerimle" (Kervan) albümü
Nükhet Duru'nun, başta "Bir Nefes Gibi" (1 Numara) olmak üzere, her ama her şeyi
Sakın yaklaşmayın
"Beni Benimle Bırak" demek bir yana, "Gittiysen gittin, Allah belanı versin!" diyenler
Keşke olsa
(İçinde Ajda Pekkan'a verilmiş ama Pekkan'ın konserlerde seslendirmiş olmasına rağmen plak olarak yayınlanmamış şarkıları da bulunan) mütekamil bir Mehmet Teoman-Cenk Taşkan box-set'i
Keşke olmasa
"Sevdiğim bir kız vardı, olmuş bir kahpe" diyenler