Taş var, köpek yok

Geçen yıl Edip Akbayram'ın (hem de double) bir albümünü basan Alman Shadoks Music firması, şimdi de 60'ların ikinci, 70'lerin ilk yarısının en 'baba' müzisyenlerinden Aydın Çakuş'un yer aldığı iş ya da projeleri toparlayan bir albüm yayınladı: 'Bunalım'.
Haber: NAİM DİLMENER / Arşivi

Geçen yıl Edip Akbayram'ın (hem de double) bir albümünü basan Alman Shadoks Music firması, şimdi de 60'ların ikinci, 70'lerin ilk yarısının en 'baba' müzisyenlerinden Aydın Çakuş'un yer aldığı iş ya da projeleri toparlayan bir albüm yayınladı: 'Bunalım'. Çakuş'un başını çektiği Bunalımlar grubunun yaptığı 45'likler ile müzisyenimizin eşlik ettiği-destek verdiği Aziz Azmet, Rıfat Öncel ve Fikri Takbak'ın şarkılarından oluşan albümün hem disk hem de LP baskısı yapıldı. Bizim buralardan 'bir bilen'in de yol göstermiş olması muhtemel 'Bunalım' albümü, Avrupalı plak firmalarının, müzikseverlerin popüler müziğimizin (özellikle) 60 ve 70'li yıllarına gösterdiği sıradışı alakasının son halkası. Rock'un 'ana' (ve 'atar') damarlarından olan 'psychedelic' akımının 'ilginç' (kimbilir, belki de 'tuhaf') bir tezahürü olarak kabul görmeye başlamış olan o yıllarımız, genel olarak bütün dünyada, ama en çok en çok Avrupa'da kaç zamandır baştacı ediliyor, övgülere boğuluyor. Bu dalgayı Erkin Koray'a borçluyuz; kaç kuşağın hayatını derin bir şekilde etkilemiş, hâlâ etkilemeyi sürdüren "Babaların Babası" Erkin Koray'a. Bir 10-15 yıl kadar önce, memleketimizi farklı bir şeylere ulaşmanın en bakir alanlarından biri olarak görmüş koleksiyoncuların çabası sonucu keşfedilmiş olan Erkin Koray'ın ardından Mavi Işıklar, Üç Hürel, Moğollar ve benzeri birkaç isim daha girmişti 'saykodelik'çilerin hayatına. Bu dalga hiç durulmadı, durulmak bir yana yükseldikçe yükseldi. Son on yılda epeyce (ama telif hakları gözetilerek, ama gözetilmeksizin) karma albüm yayınlandı yurtdışında, ardından da sanatçıların solo albümlerine geldi sıra. Erkin Koray, Moğollar, Üç Hürel, Mavi Işıklar, Fikret Kızılok, Selda ve birkaç başka ismin albümlerinden sonra geçen yılın son aylarında Edip Akbayram'ın albümü yayınlanmıştı ve sıra nihayet Aydın Çakuş gibi, kadri kıymeti bizim buralarda hiçbir biçimde bilin(e)memiş bir müzisyene geldi. Shadoks, gitarını 'gitar gibi', yani cayır cayır konuşturmuş Çakuş'un bizim buralardaki müzik yolculuğunu, dört başı mamur bir şekilde toparlamış, dijital bir ortama nakletmiş.
Bunalımlar'ın Türkofon ('Taş Var Köpek Yok'), Diskotür ('Bunalım/Başak Saçlım') ve Balet'e ('Kınalı Gelin') yaptığı üç 45'lik hem ön hem de arka yüzleri ile eksiksiz bir biçimde alınmış bu albüme. İlaveten de, Fikri Takbak'ın, Ecevit'in yükselişinden çok önce düşlediği farklı dünyayı anlattığı 'Bir Dünya da Bana Ver (Tanrım)'; başta Moğollar olmak üzere epeyce nitelikli grup ya da projede yer almış sıkı müzisyenimiz Aziz Ahmet'in Diskotür'e yaptığı birkaç 45'likten biri olan 'Yollar' ve bir başka öncü müzisyenimiz olan Rıfat Öncel'in Balet'e yaptığı 'Bir Yar İçin' adlı plaklar dahil edilmiş 'Bunalım' derlemesine. Nerden bakılırsa bakılsın hazine değerinde bir albüm bu. Başta ruhlarını sponsor'lara, gönüllerini Yeşilçam'a kaptırmış, ideallerini ve yarın hayallerini Ümit Besen ve şürekasından ödünç almış (sözde) genç (güya) rock gruplarımız olmak üzere herkesin ama herkesin bu albüme, Aydın Çakuş ve arkadaşlarına kulak vermesi gerek.
Aç perdelerini
Birilerinin tavsiyesine ihtiyaç duymadan geçmişi önemsemiş, bunu kendiliğinden öğrenmiş gruplarımız da var ama, Allahtan var. Bir zamanlar Radikal'de yazan, şimdilerde ise Aktüel'in müthiş müzik ilavesi -18'i çekip çeviren Göksan Göktaş'ın da kadrosunda yer aldığı Kör Talih ('Nazar') ve Ankara'nın yola Raindog adıyla çıkmış, zaman içinde adını değiştirmiş grubu Zakkum'un ('Zehr-i Zakkum') ilk albümleri, sound'larının farklılığı, kimseye benzemezliği ile dikkatleri çekiyor. Bu tür bir müziği icra eden her grubun en büyük handikapı olan 'solist sıkıntısı' ile hiç yüzleşilmemiş bile, her iki grubun da solistleri mükemmel. Düzgün ve anlaşılır bir biçimde şarkı söylüyorlar; sözcükler doğru tonlanıyor, sıkışmadan-sıkıştırmadan telaffuz ediliyor. İki grup arasındaki az sayıdaki ortak yönden biri bu, sound'ları ise tamamen farklı. Neyi başrole, gitarın bulunduğu konuma eş bir yere çekip alan Kör Talih'in sound'u, şarkıların çok melodik (hatta kimi zaman aşırı melodik) olması nedeniyle çok sık bir biçimde "pop pop pop!" diye tınlıyor. Ama kötü bir şey değil bu! Rock dediğimiz alanın binbir çeşidi vardır (ya da olmalı). Kör Talih, tamamen şahsına münhasır bir müzikal yapı ile çıkmış huzurlara; bir slogan atarak söylemek gerekirse, geçmişi gelecek ile kesiştiren bir müzik yapıyor Kör Talih. Gelmiş geçmiş en baba alet olan gitar ile büyülü enstrüman neyin mükemmel birlikteliğinin ana eksenini oluşturduğu ve insanın bittikçe başa almaktan imtina edemediği bir müzik... Zakkum'un sound'u ise adlı adınca rock, zehir gibi rock hem de; sıkı ve insanı ayağa kaldıran, harekete getiren, el-kol-baş sallatan, duvar yumruklatan bir sound. Hem Zakkum hem de solistleri, o Ankara günlerinin tek bir anını bile boşa geçirmemişler. Söyledikçe-çaldıkça pişmişler, piştikçe kafaları açılmış, ne yapmak, ne anlatmak istedikleri konusunda kafaları netleşmiş.
Her iki grup da (müzikal anlamda Bunalımlar'la en ufak bir benzerlikleri olmamasına rağmen) Aydın Çakuş'un verdiği emeklerin boşa gitmediğini ispatlıyor. Çakuş, yurtdışında (galiba Amerika'da) sürdürdüğü müzik yaşamına rahat ve huzurlu bir biçimde devam edebilir. Elinden geleni, hatta fazlasını yapabilmiş bir müzisyen olarak, mutlu ve keyifli olarak yeni bir şarkıya başlayabilir.
Bulursanız kaçırmayın
Başta 'Taş Var Köpek Yok' olmak üzere Bunalımlar'ın bütün 45'likleri, Shadoks Music'in yayınladığı 'Bunalım' LP ve CD'si Fikri Takbak'ın 'Bir Dünya da Bana Ver' (Balet) 45'liği Aziz Azmet'in 'Yollar' (Diskotür) 45'liği Rıfat Öncel'in 'Bir Yar İçin' (Balet) 45'liği Kör Talih ('Nazar', Hammer Müzik) ve Zakkum'un ('Zehr-i Zakkum', Ortadünya Müzik) ilk albümleri, bundan sonra her yapacakları www.psychedelic-music.com web sitesi
Sakın yaklaşmayın
Rock yapmayı 'muhalif' olmanın kıymetli bir yolu olarak değil de, Mahsun Kırmızıgül'in 'gitarlı hali' şeklinde algılayanlar
Kör Olsun Bu Gözler, Görmeyeyim Bir Daha'cılar