Hafta sonu fazla uyuyanları bilim uyarıyor: Yapmayın!

Hafta sonu fazla uyuyanları bilim uyarıyor: Yapmayın!
Hafta sonu fazla uyuyanları bilim uyarıyor: Yapmayın!
Çoğumuz haftaiçi yoğun çalışma saatlerinin ardından akşam eve gittiğimizde yemek yiyoruz, dizi izliyoruz, internette zaman geçiriyoruz derken gece geç saatlerde uyuyabiliyoruz. Sonrasında haftasonu fazla uyuyarak telafi ediyoruz değil mi? Bilim insanları "yapmayın ölürsünüz" diyor.
Haber: Oktay Volkan Alkaya - oktay.alkaya@radikal.com.tr / Arşivi

RADİKAL - Kolay değil, sabah kalk işe git bütün günü ofiste geçir, sonra eve gel yemeğini yiyip yat uyu. Böyle bir hayat yok. Hangi ara yaşayacağız? ABD 'nin "Ulusal Uyku Vakfı" Chicago Üniversitesi ile birlikte yaptığı çalışmalarda 18 yaş üstündeki insanların ideal olarak en az 7 saat uyuması gerektiğini ortaya çıkarttılar. Bu bilgiye zaten gündelik hayatta kulaktan kulağa gelen tavsiyelerle aşinayız. Ancak kaçımız bu tavsiyelere kulak asıyoruz? Cep telefonunuzla yatağa giriyor ve hafta sonu geceden kalma bir şekilde uyukluyorsanız, uzun vadeli planlar yapmayın çünkü çok yaşamayacaksınız...

Özellikle internet vs gibi alışkanlıkların mobil cihazlar sayesinde yatağımıza kadar girmesiyle çalışan kesimin uyku sürelerinin tüm dünyada 4 ila 6 saat arasına düştüğü görülüyor. Bu çok tehlikeli bir durum. Ortalama bir 18 yaş üstü insanının uyku eşiği 6 saat, eğer günde 6 saatten az uyuyorsanız derhal bundan vazgeçin çünkü ömür süreniz kısalıyor! Uyumanız gereken bir saatte cep telefonuyla yatağa girip, fazladan uyanık kaldığınız 1 saat sizi öldürebilir! Ancak daha kötüsü de var...

Daha kötüsü, çoğumuz Cuma günü haftalık çalışma düzenimize paydos diyerek kendimizi biraz eğlenmeye veriyoruz. Cuma akşamları, "Nasıl olsa yarın iş yok" diyerek alkol alan, gece geç saatlere kadar eğlenen pek çok kişi olduğu kadar bunu Cumartesi günü yapanlar da var. Haftaiçi 4 saate kadar düşen uyku süreleri, Cumartesi ve Pazar günleri birden 10 saate kadar çıkabiliyor. Hatta alkolün etkisiyle daha fazla uyuyanlar da oluyor.

Bilim insanlarına göre bunun adı intihar! Uykunun kesinlikle belirli bir düzende olması gerekiyor. "Nasıl olsa haftasonu uyuruz" diyerek haftaiçinde az uyuyorsanız, yaşam sürenizin sandığınızdan daha kısa olacağından emin olabilirsiniz. 6 saatten az uyuyan insanların kalp krizi ve benzeri rahatsızlıklardan ölme olasılığı diğer insanlara göre %12 daha fazla! Son 25 yılda izlenen 100.000 ölüm vakasında da aynı sorun görülmüş! Daha kötüsü, hafta sonu uyku saatleri uzadıkça bu oran giderek artıyor . Genç yaşta beklenmedik ölümlerin en büyük sebeplerinden biri bu dengesiz uyku saatleri olarak öne çıkıyor. Ritmi bozulan bir vücut ne yazık ki çok uzun süre varlığını sürdüremiyor.

UCLA Uyku Hastalıkları Merkezi'nden Alon Avidan; "Uyku bedenin ritmini oluşturur. Eğer düzensiz uyursanız bedeninizin bütün ritmi bozulur. Kalbiniz kaç defa atacağını, hormonlarınız hangi saatte neyi salgılayacağını şaşırır. Haftaiçi az, haftasonu çok uyuyarak bu dengeye onarılamaz bir hasar veriyor olabiliriz." diyor. Eğer uzun soluklu bir hayat istiyorsanız haftaiçi ve haftasonu uyku saatinizi minimum 7 saat olacak şekilde dengeleyin. Yoksa muhtemelen sizi aramızda çok uzun süre göremiyor olacağız... Şimdi bu akşam uyumadan sakince cep telefonunuzu bir kenara bırakın ve hafta sonu sabahlayıp bütün gün uyumayı unutun!