Sütte 2. Round: Süt içmek için 11 sebep

Sütte 2. Round: Süt içmek için 11 sebep
Sütte 2. Round: Süt içmek için 11 sebep
Hatırlayanlarınız vardır geçtiğimiz aylarda süt içmenin aslında sandığımız kadar faydalı olmadığını iddia eden bir yazıyla karşınıza çıkmış ve sütperver cepheye de bir cevap hakkı doğurmuştuk. Kaynaklar derlendi toparlandı ve süt içmek için aslında 11 farklı sebep olduğu ortaya çıktı...

RADİKAL - Doğduğumuz ilk gün ağzımıza sürdüğümüz anne sütü dışında ömür boyu süt içmenin yararlı olup olmadığı son yıllarda ortaya çıkan bir tartışma. Tarih boyunca laktoz oranından mütevellit sindirim sorunları dışında pek de bir zararı görülmeyen süt hemen hemen her medeniyetin tattığı bir gıda. "Şimdi sakince o süt şişesini yere bırakın, çünkü bir işe yaramıyor!" başlıklı yazımızda sütün tarih boyunca aslında boş yere tüketildiği yönünde bilgiler veren kaynaklardan bahsetmiş, yazının sonunda da kesin bir yargıya varmamak gerektiğini belirtmiştik.

Şimdi sakince o süt şişesini yere bırakın, çünkü bir işe yaramıyor!

Kimi Veganların zılgıt ve halaylar eşliğinde karşıladığı bu bilgilerden sonra işte şimdi madalyonun öbür yüzüne bakmanın zamanı geldi... Aslında günde 2 bardak süt, zinde bir vücudun sırrı olduğu kadar pek çok hastalıktan korumanın da temel unsurlarından biri. Sütün besin değeri, benzersiz bir kalsiyum kaynağı olması, büyüme ve kemik gelişimi üzerinde etkileri, bu nedenlerin başında geliyor. Özellikle gelişme çağında olan çocuklar için vazgeçilmez bir besin olan süt, aslında hayatın her döneminde mutlaka tüketilmesi gereken bir besin.


1. Kalp Hastalıkları:

Kalp hastalıkları tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de önemli bir sağlık sorunu… Süt ve türevlerinin içeriğinde kan yağları ve kan basıncının düşürülmesinde etkili olan protein, kalsiyum, fosfor gibi besin öğelerinin olması nedeniyle, her gün yeterli miktarda tüketimi koroner kalp hastalıklarından korunmada büyük önem taşıyor. Her gün düzenli içilen 2 bardak sağlıklı süt sayesinde hipertansiyon da dengeleniyor. Bunun yanı sıra sütteki kalsiyum, en iyi kalsiyumdur. Namık Kenal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Gıda Mühendisliği Bölümü’nden Prof. Dr Mehmet Demirci ve Araştırma Görevlisi Kadir Gürbüz Güner’in konuyla ilgili araştırmasında; süt ve ürünlerindeki kalsiyumun miktarının fazla olmasının yanında vücuda emilim konusundaki elverişliliği de süt ve ürünlerinin tüketimini, hastalığın önlenmesinde bir adım daha öne çıkarmakta olduğunu söylüyor.

2. Kilo Alımı:

Bireyler açısından ‘fazla kilo’ neredeyse çağımızın temel sorunu… Epidemiology and Population Genetics, Institute of Food Science, National Research Council tarafından gerçekleştirilen araştırmaya göre çocuk ve erişkinlerde sütün obeziteyi önlemesinde önemli etkileri bulunuyor. Kilo sorununun minimum düzeye inmesi için sağlıklı ve uzun süre tok tutan glisemik indeksi yüksek yiyecekler tüketilmesi, düzenli olarak her gün içilen iki bardak süt de kilo alınımını önlemede önemli bir besin kaynağı oluyor.

3. Kemik Gelişimi:

Süt, güçlü kemikler için bire bir.. Düzenli içilen süt çocuklarda güçlü kemiklere neden olurken, çocukların boyunun uzamasını da sağlıyor. Daha ileri yaşlarda içilen sütün ise osteoporoz (kemik erimesi) riskini azaltıyor. American Society for Clinical Nutrition’un araştırmasına göre süt içmeyen çocuklar düşük kalsiyum değerlerine sahip oluyor ve kemik sağlığıyla ilgili problemler yaşıyor.

4. Protein:

Yumurta, et, süt ve benzeri hayvansal kaynaklı besinlerden sağlanan proteinlerin sindirilebilirlikleri %91-%100, tahıl proteinlerinin %79-90, kuru baklagil proteinlerinin ise %69-90 civarındadır. Bu nedenle yiyeceklerden alınan proteinler vücutta kullanılabilme derecelerine göre “örnek protein”, tam olarak kullanılan “iyi kalite protein”, tama yakın kullanılan “düşük kalite protein” ve tam olarak kullanılmayan diye gruplara ayrılırlar. Prof. Dr. Ayşe Baysal’ın Beslenme Kitabı’nda da yer aldığı gibi Et, balık, süt ve türevlerinden alınan proteinin çoğunluğu vücut proteinine dönüşebilmektedir. Bunlar iyi kalitede protein kaynakları sayılırlar.

5. Çocuklar üstündeki etkisi:

Ebeveynler açısından çocuklarının sağlığı kadar eğitimi de önemli… Çocukların zihinsel ve fiziksel gelişimi üzerindeki etkisi bilimsel çalışmalarla tespit edilen sütün her gün tüketilmesi, okul başarısı açısından da son derece önem taşıyor. Devlet eliyle 2000 yılında Çin’de başlatılan Okul Sütü Programı ile yüksek besin değeri ve çocuk sağlığına faydaları nedeniyle kabul gören süt dağıtımı kapsamında, 2012’de 18 milyon öğrenci her gün okulda süt içti. Program 28 eyalet, 660 şehir ve 60 bin okula genişletildi. Journal of Research in Medical Science’da da yer aldığı gibi sütün okul dönemindeki çocukların fiziksel, mental ve okul performanslarına olumlu etki etmekte.

6. Gebelik:

Sağlıklı bir gebelik için annenin sağlıklı beslenmesi çok önemli. Gebelik döneminde anne vücudunda azalan mineraller, günde 2 bardak süt içilerek karşılanabiliyor. Burayı biraz açıp kanıt koyabilir miyiz?
Gebelik süresince, sağlıklı bir bebeğin gelişimini için başta hayvansal protein ve kalsiyum olmak üzere çoğu besin öğesinin günlük ihtiyacı artar. Süt ve ürünleri bu dönemde kadının artan ihtiyaçlarının karşılayan bir besindir. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden Yrd.Doç.Dr Gülhan Samur’un Gebelik Ve Emziklilik Döneminde Beslenme kitabında da bahsettiği gibi ‘Süt ve süt ürünleri özellikle kalsiyum ve fosfor başta olmak üzere bazı önemli mineraller, protein ve B2 gibi bazı B6, B12 vitaminlerin kaynağı olması nedeniyle gebelerde beslenmenin önemli bir parçası.

7. Beyin:

Sağlıklı bir yaşamın yolu, sağlıklı bir gelişimden geçiyor… Süt içeriğinde çinko, iyot, A, D, E, K vitaminleri, B grubu vitaminler (B2, B6, B12) ve esansiyel yağ asitleri (araşidonik asit, linoleik asit) barındırması nedeniyle çocuklarda beyin gelişimine katkı sağlıyor.

8. Kolesterol:

Yüksek kolesterol, sağlığımıza yönelen en büyük risklerden biri… Kadınların menopoz döneminde gerekli tüm mineral ihtiyacını karşılıyor, kilo kontrolünü sağlıyor, obezite ve yüksek kolesterol riskini azaltıyor.

9. Bağışıklık:

Ne giyeceğimize bir türlü karar veremediğimiz mevsim dönüşleri ve özellikle soğuk havalar, adeta hastalığa davetiye… Mevsim değişimiyle birlikte görülen bağışıklık sisteminin zayıflaması sonucu üst solunum yolu enfeksiyonlarında artma olurken, içeriğinde 40’tan fazla besin öğesi bulunan süt tüketiminin grip, soğuk algınlığı, farenjit gibi kış hastalıklarının önlenmesinde önemli rol oynuyor. Anlayacağınız havalar zaten bir garip, markette bekleme yapmadan koyun sütü sepete geçin...

10. Cilt Sağlığı:

Süt sağlığı olduğu kadar güzelliği de koruyor. Güzel ve sağlıklı bir cilt için dengeli beslenmenin önemi göz önüne alındığında sütün içeriğinde bulunan vitamin ve mineraller; cilt kanseri, akne ve cilt inflamasyonu riskini azaltıyor ve cilt sağlığını koruyor.

11. Laktoz İntolerası:

Prof. Dr. Neriman İnanç'a göre çocukluk döneminden itibaren düzensiz tüketilen süt, sütteki şekere hassasiyet olarak tanımlanan laktoz intoleransına yol açabiliyor. Süt tüketimine azar azar başlanmasıyla bu sorun giderilebiliyor.