Türkiye'de ses getirmiş 10 sosyal farkındalık projesi

Türkiye'de ses getirmiş 10 sosyal farkındalık projesi
Türkiye'de ses getirmiş 10 sosyal farkındalık projesi
Sosyal farkındalık projeleri şu güne kadar bir çok konuya dikkatimizi çekti ve hiç bilmediğimiz koşullarda yaşayan, hiç tanımadığımız insanlarla empati kurmamızı sağladı. Bazen kampanyalar farkındalık yaratılmak istenen konunun bile önüne geçti. İşte size Türkiye'de ses getirmiş 10 sosyal farkındalık projesi!
Haber: Oktay Volkan Alkaya - oktay.alkaya@radikal.com.tr / Arşivi

Kimimiz başımızdan bir kova buzlu su boşalttık, kimimiz bilekliklerle doldurduk kolumuzu. Gündelik hayatımızda ıskaladığımız bir çok konuda bilinçlenmek ve farkında olduğumuzu göstermek için çeşitli aktivitelerin içinde olduk. Bu aktiviteler hem bizi sıkıntıları olan insanlara daha çok yaklaştırdı, hem de milyonlarca kişinin dikkatini çekti. Sizlere bu projelerden Türkiye 'de en çok konuşulan 10 tanesini derledik...


1. Icebucket Challange


ALS hastalığına dikkat çekmek için yapılan bu farkındalık kampanyasına bir çok ünlü katıldı ve halktan da büyük bir ilgi gördü ve görmeye devam ediyor.

2. Kırmızı tişört


Kalp hastalıklarına dikkat çekme amaçlı yapılan bu kampanyada, kırmızı tshirt giyen bir çok kişi sokaklarda gezerek konuya dikkat çekti.

3. Live strong bilekliği


Ünlü bisikletçi Lance Armstrong'un kanseri yendikten sonra kanser hastalarına destek amaçlı başlattığı sarı renkli "Live Strong" bileklikleri takma projesi, gelirleri kanser hastalarına bağışlanan bir modelde Türkiye'de de ilgi gördü. Fotoğraftaki kişi sinemamızın efsane isimlerinden Filiz Akın.

4. "Çantam nerede?"



Bir sosyal medya kampanyası olarak göğüs kanserine dikkat çekme amaçlı, kadın kullanıcıların "Komidinin üstünde..." benzeri iletiler paylaşarak merak ve farkındalık yarattıkları eylem ülkemizde büyük ilgi gördü. Kadınların ççantalarının nerede olduklarını paylaştıkları iletiler, yoğun ilgiyle karşılandı. Her yıl farklı bir şekilde uygulanmaya devam eden bu kampanya sosyal medya kullanıcılarının gündemini uzun süre meşgul etmişti.

5. Sessiz çığlık



Birbirinden ünlü kadınla başlanan ve aile içi şiddete dikkat çekmeye çalışan bu farkındalık projesi de zaman içerisinde sosyal medya kullanıcılarının paylaştıkları görsellerle kitlelere yayılmıştı.

6. Pembe kurdele ve sütyen


Meme kanserine dikkat çekme amaçlı pembe kurdele takılmasının yanı sıra iç çamaşırı satılan mağazalarda tek göğüs için üretilmiş sütyenlerin raflarda yerini alması büyük ses getirmiş projelerden bir başkasıydı.

7. "Seninki kaç santim?"



Balıkların üreme olgunluğuna erişmeden avlanmasını önlemeyi hedefleyen Greenpeace'in kampanyasıyla avlanma boylarıyla ilgili düzenlemelerin değişmesi için Tarım Bakanı'na binlerce kalem gönderilirken Slowfood Türkiye Fikir Sahibi Damaklar grubu da 'İstanbul lüfere hasret kalmasın' kampanyası yürüttü. Küçük balık avıyla balık neslinin tükenişi arasındaki bağın kamuoyunda etraflıca tartışılmasını sağlayan kampanyalar sayesinde lüfer dahil bazı balık türlerinin av boylarında değişiklik yapıldı. Yeni değişiklikler ve yapılan değişikliklerin kağıt üzerinde kalmaması gerçekten uygulanması için kampanyalar devam ediyor.

8. Son Selfie



WWF Türkiye, farklı bir eylemle bir Snapchat projesi geliştirdi. Yardıma ihtiyacı olan hayvanların görsellerini "Bunun beni görebileceğin #SonSelfie olmasına izin verme” iletisiyle birlikte paylaşmalarını hedefleyen çalışma, kısa sürede ilgi gördü. Twitter entegrasyonuyla hızla yayılan çalışma özellikle hayvanseverler tarafından ilgiyle takip edildi.

9. 31 Mart Dünya Saati



Dünyadaki kaynakların daha bilinçli kullanılmasına yönelik bir eylem olan, 31 Mart tarihinde 20:30 - 21:30 arası 1 saatlik ışık kapatma şeklinde uygulanan etkinlik ülkemizde de ilgi gördü. Ülkemizde İstanbul, Konya, Edirne, Sivas ve Karabük'te yoğun ilgiyle karşılanan proje sayesinde 1 saatlik elektrik tasarrufunun ne kadar önemli olduğu görülmüştü.

10. "Burada engellendim"



Fiziksel engelli vatandaşların sokakta karşılaştığı çevresel ve mimari engellere dikkat çeken bu projeye, engelli vatandaşların yanı sıra bu konuda duyarlı diğer vatandaşlar da yoğun ilgi gösterdi. Karşılaşılan olumsuz durumun fotoğrafının www.buradaengellendim.com sitesine yüklenmesiyle gerçekleştirilen farkındalık eylemiyle şimdiye kadar 1000'e yakın görsel bir araya geldi. Daha çok arabasını engelli vatandaşları görmezden gelerek park eden sürücülerin eleştirildiği siteye siz de görsellerinizle katkıda bulunabilir, bu önemli konuda çıkartılmak istenen sesin yükselmesini sağlayabilirsiniz.