Kahvenin zarardan çok faydası var

Kahvenin zarardan çok faydası var
Kahvenin zarardan çok faydası var
Yapılan araştırmalar kahvenin sağlığa birçok faydası bulunduğunu gösteriyor. Dr. Özgür Şamilgil kahvenin faydalarını anlattı.

Genellikle zararlarından söz edilse de zamanında ve doğru miktarda içilen kahvenin zararından çok daha fazla faydası var. Dr. Özgür Şamilgil, 40 yıllık hatırı olan kahvenin etkisini gösterdiği hastalıklara dikkat çekti.

 

Tip 2 diyabet: Şekersiz günde 3-5 bardak içilen kahvenin şeker hastalığı riskini yüzde 25-50 arası azalttığını gösteren yayınlar giderek artıyor.
İnsülin direncini azaltarak hücre içine şeker girişini 2 kat arttırarak kan şekerinde yükselmeyi engelliyor, iştahı azaltarak fazla yemeyi engelliyor, metabolizmayı yüzde 20 kadar hızlandırarak yağ yakılmasını arttırdığı düşünülüyor.

Alzheimer ve Bunama: Yaşa bağlı erken bunama ve Alzheimer riskini azalttığı, ortaya çıkışını geciktirdiği, beynin yaşlanmasını yavaşlattığı biliniyor.

Parkinson hastalığı: Düzenli kahve tüketiminin parkinson hastalığına karşı koruyucu etkisi olduğunu destekleyen yayınlar giderek artıyor.

Karaciğer hastalığı: Alkol tüketimi ve fazla şeker tüketimine bağlı karaciğer yağlanması ve hasarını engelleyici, karaciğer kanseri riskini azalttığı düşünülüyor.

Rektum kanseri: Kalın bağırsağın en alt kısmının kanser riskini özellikle kadınlarda düşürdüğü ama kalın bağırsak riskini azaltmadığından bahsediliyor.

Kalp ritm bozukluğu: Günde 1-3 bardak içilen kahvenin aritmi riskini yüzde 25 azalttığı fakat kafeine hassas kişilerde ise riski arttırabileceği bildiriliyor.

Kalp damar hastalığı: Günde 3 bardak kahve tüketenlerin daha az ve daha çok tüketenlere göre kalp damarlarında kalsiyum yani kireç birikiminin daha az olduğu dolayısıyla kalp krizi riskinin azaldığı düşünülüyor. Dolayısıyla az veya çok tüketmek fayda sağlamıyor, günde 3 bardak kadar tüketmek gerekiyor.
Bazı kişilerde kahvenin kötü kolestrol düzeyini arttırabildiği biliniyor, bu kişilerin filtre kahve tüketmeleri durumu düzeltiyor.

Safra kesesi taşı: Düzenli kahve tüketenlerde tükenmeyenlere göre safra kesesi taşı daha az rastlanıyor.

Prostat kanseri: 2011'de yayınlanan 50 bin kişiyi inceleyen bir araştırma prostat kanseri riskinin günde 3 bardak kahve tüketenlerde yüzde 30, 6 bardak tüketenlerde yüzde 60 azaldığını bildiriyor. Benzer şekilde kesin olmamakla beraber böbrek kanseri riskini de azaltabileceği düşünülüyor.

İnme: Çalışmalar günde 1-4 bardak kahve tüketiminin felç riskini yüzde 20 civarı azalttığını gösteriyor.

Kemik erimesi: Günde 6-8 adetten fazla kahve tüketiminin, yeterli kalsiyum ve magnezyum içeren gıda tüketmeyenlerde kemik erimesine neden olabileceği tahmin ediliyor.

Kahve neden faydalı?

Taze çekilmiş ve demlenmiş kahvenin faydalı olmasının nedeni, içerdiği kafeinden daha çok polifenol grubu antioksidanlardan flavinoid, klorojenik asid, E vitamini, glutation gibi maddeleri bolca bulundurması. Ayrıca kafeinin, beyin ve kas hücrelerinin yenilenmesini sağlayan bir maddenin üretimini arttırdığı, yaşlanmayı yavaşlattığı biliniyor.