Kadir İnanır'dan 12 Eylül filmi

Kadir İnanır'dan 12 Eylül filmi
Kadir İnanır'dan 12 Eylül filmi
12 Eylül askeri cunta döneminde bir savcı ile arabacının hapishanedeki trajik dostluğunu konu alan filmin başrollerini Kadir İnanır, Jülide Kural ve Atilla Saral oynadı,müziğini Mazlum Çimen yaptı. Eksi 29 derecede 20 günde tamamlanan film Amasya Cezaevi'nde çekildi.

 

FİLMİN FOTOĞRAFLARI İÇİN TIKLAYIN

GÖSTERİMDEKİ DİĞER FİLMLER İÇİN TIKLAYIN

SON CELLAT

Yönetmen : Şahin Gök
Senaryo : Macit Koper, Hülya İniş
Oyuncular : Kadir İnanır, Sırrı Elitaş, Mazlum Çimen, Erol Demiröz, İskender Bağcılar, Necdet Kökeş, Turgay Tanülkü, Hikmet Karagöz, Necla Fide, Mehmet Çepiç, Özcan Varaylı, Atilla Saral, Jülide Kural, İsmet Erten, Bilal Yıkılmaz, Nihan Durukan, Yalçın Kaftanoğlu, Halil Kızbaş, Başak Zebil, Cesur Yılmaz





FİLMİN KONUSU
Son Cellat, 12 Eylül sonrası askeri cunta yönetimi sırasında, savcı Yusuf ile arabacı Bayram’ın, dönemin eylemci gençlerinin de tutuklu bulunduğu hapishanede gelişen dostluklarını anlatıyor. Bu, onların dostlukla başlayan ve ibretlik bir acıya dönüşen yaşamlarından bir kesitin öyküsü...

Savcı Yusuf (Atilla Saral), devrimci-eylemci oğlu Emre (Haill Kızbaş) ile sürekli bir çatışma halindedir. Baba ile oğlu arasında kalan anne Pervin (Jülide Kural) ise, ne kadar çabalasa da ikisi arasındaki gerilime engel olmaıyordur. Bir gün, anne-babanın korktuğu başlarına gelir ve oğullarını bir çatışmada kaybederler.

Bu acı, anne-babanın da yollarını ayırmalarına neden olur. Yusuf, oğluna sergilediği katı tavırlar nedeniyle suçluluk duygusuna kapılmış, ağır bir travma geçiriyordur. Geçirdiği duygusal değişimle, evde bulduğu oğluna ait “özgürlük” afişlerini sokaklara asmaya çıkar. Ancak oğlunun arkadaşları ile giriştiği bu eylem sırasında yakalanır ve bu çatışmada gerçekleşen bir asker ölümü de Yusuf’un üzerine kalır. Yusuf, artık idamla yargılanan bir mahkumdur.

Öte yandan, hapishanede Yusuf’un koğuşunda yatan arabacı Bayram, cezaevinin en saf, en zavallı mahkumudur. Hasta beygiri Yasemin ile beraber arabacılık yaparken, uzaktan bir akrabası ile evlendirilmiştir. Karısını bir gün başka bir adamla beraber yatakta ölü bulur. Cinayetle suçlanarak hapse atılan Bayram, koğuşta da itilip kakılmaya devam eder.

Cezaevine gelişiyle Bayram’a sahip çıkan Yusuf, ona okumayı ve kendisini korumayı öğretir. Ama cezaevi yönetiminin Bayram için başka planları vardır. Devlet tarafından Bayram’ın savunmasına atanan avukat, onu hakkındaki iddiaların düşürülmesine karşılık olarak cellatlık yapmaya zorlamaktadır. Bayram, Yusuf’un tüm uyarılarına karşın, saflığının da etkisiyle cellatlık yapmayı kabul etmek zorunda kalır.

Eskiden cellatlık yapan bir çingeneden işin inceliklerini öğrenen Bayram, utanç içinde ilk idamını gerçekleştirir. İkinci idamdan sonra özgürlüğüne kavuşan Bayram, dışarıda da huzur bulamayacaktır. Çingenenin uyardığı gibi, artık uyuyamayan, idam edilen mahkumların hayaliyle baş etmeye çalışan Bayram, cellatlıktanda kurtulamamıştır. Her gerektiğinde, dövülerek, itilerek, kakılarak, tehdit edilerek sindirilebilecek ve cellatlığa zorlanacak biridir artık. Nitekim, cezaevindne çıkışının üzerinden çok geçmeden, yeni bir iş için tekrar cezaevine götürülür...



İdam mahkumu bir savcı ile, onun kol kanat gerdiği, cellatlık yapmaya zorlanan zavallı bir köylünün trajik öyküsünü anlatan filmin afişinde, İnanır’ın kambur karakterinin bir darağacı altında gösteriliyor. Afişte yer alan “Özgürlük için tek dostunu feda edebilir misin?” sorusu, İnanır’ın canlandırdığı zavallı karakterin düştüğü ikilemi anlatıyor.

YAPIM HAKKINDA

Filmde saf arabacı rolünü canlandıran Kadir İnanır, filmin dönemin siyasi koşullarını ağır bir dille eleştirdiğine dikkat çekti: Kendi tarihiyle yüzleşemeyen bir toplumun aynı travmaları tekrar tekrar yaşamaya mahkum olur. “Bugün yaşadıklarımız, 12 Eylül’ün şiddet ve korku dolu günlerinde Türk-İslam sentezi kamusal alanın her noktasına taşıyan darbe sürecinin sonuçlarıdır.”
Ünlü aktör, filmin hem 12 Eylül sonrası dönemi anlatması hem de idam cezası gibi insanlık dışı bir uygulamayı konu alması nedeniyle iki büyük yaraya parmak bastığını söyledi.


SON CELLAT’ın çekimleri, geçtiğimiz Ocak ayında, -20 derece ile tarihinin en soğuk kışlarından birini geçiren Amasya’da gerçekleşti.

Filmin dış mekan çekimleri kar altında gerçekleştirildi. İç mekanda geçen sahnelerin ise büyük bir kısmı, cezaevi sahneleriydi. Bu sahneler için, bir cezaevi seti oluşturulacakken, Amasya Cezaevi, eşine az rastlanır bir kararla kapılarını film ekibine açtı. Böylece cezaevi sahnelerinin büyük bir bölümü gerçek bir cezaevinde gerçekleştirildi.

Çekimlerin onuncu gününde, filmin yapımcısı Ali Zebil’in hayatını kaybetmesi üzerine maddi ve manevi büyük bir sıkıntı içerisine düşen ekip, filmi büyük zorluklar ve fedakarlıklar ile tamamlayabildi.

SON CELLAT, bu zorlu yapım sürecinin ilk meyvesini, elemeyi geçerek Altın Portakal Film Festivali’nde En İyi Film ödülü için yarışmaya hak kazanarak aldı.