Parayla saadet olmaz!

Parayla saadet olmaz!
Parayla saadet olmaz!
Parayı tümden reddeden Mustafaali'yle, paraya tapan bir anlayışı temsil eden Cavit'in mücadelesini izliyoruz 'Mandıra Filozofu'nda.
Haber: MURAT ÖZER - cinemozer@gmail.com / Arşivi

MANDIRA FİLOZOFU (2 Yıldız)
Yönetmen:
Müfit Can Saçıntı
Oyuncular: Müfit Can Saçıntı, Rasim Öztekin, Ayda Aksel, Eser Eyüboğlu
Süre: 110 dk.


Müfit Can Saçıntı’nın yönetip başrolünü üstlendiği, Birol Güven’in yazdığı ‘Mandıra Filozofu’, bir sinema filmi olarak ahım şahım bir yanı olmamasına karşın, ‘ para ’ kavramına karşı aldığı tavırla dikkatleri çeken, herkesin dilinde pelesenk olan “Parayla saadet olmaz!” deyişini gerçekliğe kavuşturma niyeti taşıyan ‘samimi’ bir film havası taşıyor.
Parayla hiçbir irtibatı olmayan Mustafaali’yle, onun hayatını idame ettirdiği deniz kıyısındaki araziyi satın almaya çalışan ‘fazlasıyla zengin’ işadamı Cavit’in felsefî boyuttaki mücadelesini izliyoruz hikâyede. Çatışma noktasını bu ikilinin inandıkları üzerinden okuyan senaryo, birçok örnekte rastladığımızın aksine, iki adamı birbirlerine yaklaştırmıyor. Karşılıklı sallanan argümanlar neticesinde Cavit’in Mustafaali’ye yaklaştığını görüyoruz burada. İşin özü, paranın hükmüne doğru herhangi bir adım atmıyor Mustafaali ve Cavit’i kendi ‘cumhuriyet’ine doğru çekmeyi başarıyor. Bu da ister istemez hikâyeyi savunma noktasına getiriyor bizi. Başta da söylediğimiz gibi, sinemasal derinlik anlamında sağlam dokunuşlar yok bu filmde, ama ‘karşı’ cümleleriyle tavlamayı başarıyor seyirciyi.
Hayatı idame ettirmenin temel malzemelerinden birine dönüşen ‘para’nın temsil ettiklerinin tümüyle karşısında olan bir karakterin, yarattığı ‘ütopya’ içinde tutarlı bir çizgi üzerinde raks etmesi söz konusu ‘Mandıra Filozofu’nda. Ancak, belirli noktalarda bu resmin süreklilik arz edemeyeceğini de hissediyorsunuz. Cavit’in ‘paraya tapması’yla Mustafaali’nin ‘parayı reddetmesi’ arasında bir ‘ara bölge’ oluşturmuyor film. Evet, kapitalizmin insanları ‘köleleştirmesi’nin anahtarı para, ama tümüyle reddedilip bir kenara atılacak bir enstrüman da değil. Her ne kadar Mustafaali’nin ütopyasına inanmak istesek de bu böyle! Dolayısıyla, filmin samimi rotasını takip ederken bazı soru işaretlerine cevap bulmakta zorlanıyoruz.


VİZYONU DEVAM EDEN YERLİLER
Kızım İçin (2 yıldız)
Peri Masalı (1 yıldız)
Soğuk (3 yıldız)
Mavi Ring (3 yıldız)
Ammar (1 yıldız)
Zaman Makinesi 1973 (2 yıldız)
Sadece Sen (1 yıldız)
Bizum Hoca (2 yıldız)
Gulyabani (1 yıldız)
Sürgün İnek (2 yıldız)
Recep İvedik 4 (1 yıldız)
Bi Küçük Eylül Meselesi (2 yıldız)
Eyyvah Eyvah 3 (2 yıldız)
Düğün Dernek (1 yıldız)