Sınırın ötesindeki Kürt-Türk aşkı

Sınırın ötesindeki Kürt-Türk aşkı
Sınırın ötesindeki Kürt-Türk aşkı
Irak savaşı nedeniyle bir türlü birbirlerine kavuşamayan Iraklı Kürt Hama ile Ayça'nın aşk öyküsü için, üç ülke gezildi altı bin kilometre yol katedildi. Bol ödüllü filmin, 'Culturescapes' festival programından çıkarılması tepkilere neden olmuştu

 

FİLMİN FOTOĞRAFLARI İÇİN TIKLAYIN

BU AŞKA HERKES ENGEL OLUYOR...UĞUR VARDAN'IN YAZISI İÇİN TIKLAYIN

İSVİÇRE'DE SANSÜR...SEVİN OKYAY'IN YAZISI İÇİN TIKLAYIN

GÖSTERİMDEKİ DİĞER FİLMLER İÇİN TIKLAYIN

GİTMEK

Yönetmen : Hüseyin Karabey
Senaryo : Hüseyin Karabey, Ayça Damgacı
Oyuncular : Volga Sorgu, Ani İpekkaya, Cengiz Bozkurt, Ayça Damgacı, Nesrin Cavadzade, Mahir Günşiray, Hama Ali Khan
Yapımcı : Sophie Lorant, Lucinda Englehart, Hüseyin Karabey
Görüntü Yönetmeni : Emre Tanyıldız
Müzik : Kemal Sahir Gürel




FİLMİN KONUSU

Türkiye’de daha önce çekilen bir filmin setinde tanışan Iraklı Kürt Hama Ali ile Türk oyuncu Ayça arasında bir aşk başlamıştır... Film çekimleri bitmiş, Hama Ali Irak’a Ayça ise İstanbul da ki rutin yaşamına geri dönmüştür… Öykü savaşa iki ay kala başlar. Artık Hama Ali Irak’ta, Ayça ise İstanbul’dadır. Ayça ile Hama Ali arasındaki telefon bağlantısı sağlıklı yürümemektedir. Hama Ali belli aralıklarla her seferinde başka bir yöntemle Kuzey Irak’tan amatör kamera ile çektiği görüntülü mesajları Ayça’ya göndermektedir. Ayça onun için kaygılanmaktadır... Savaşın başlamasıyla beraber Ayça ile Hama Ali arasındaki iletişim tamamen kesilir. Ayça ona ulaşmak için önce telefon trafiği ile (Konsolosluklar-Dışişleri bakanlığı) sonrasında ise her şeyi göze alarak Irak’a gitmeye karar verir... Bu dönemde ailesiyle, tiyatro çevresiyle ve kendisiyle mücadele etmek zorunda kalır… Savaş Irak’ta bir kaosa ve yıkıma yol açmıştır. Savaş başlamadan önce müttefiklerin müdahalesinden yana olan Hama Ali için yaşananlar hiç de beklediği şeyler değildir. Herkes Irak’tan kaçmaya çalışırken Ayça’nın Hama Ali’ye ulaşma çabası adeta tersine bir yolculuğa dönüşür. Ayça doğup büyüdüğü kenti şimdi başka türlü görmeye başlar; K.Irak’lı göçmen sanatçılar, Avrupa’ya gitmek için İstanbul’u mesken tutan mülteciler, kaçakçılar. Kentin gündelik yaşamında fark edilmeyen insanlar; yalnız yaşayan iki yaşlı komşu, Avangard bir tiyatro grubu ve çoğu kez yanımızdan teğet geçen fark edemediğimiz insanlar. Öyle bir an gelir ki Ayça İstanbul’da daha fazla durmanın anlamasız olduğunu fark eder. Ya şimdi gidecektir ya da ömrünce bu pişmanlıkla “yalnız” yaşamına devam edecektir.

İstanbul’dan önce Diyarbakır’a oradan da Habur sınır kapısına gider. Savaş nedeniyle
kapalı olan sınırda uzun TIR kuyrukları ve içeride kalan yakınlarından haber alamayan kadınlarla karşılaşır. Bu arada Hama Ali bir savaş muhabirinin telefonuyla Ayça’ya ulaşır. Ayça’nın kesin kararlı olduğunu anlayan Hama Ali, Irak’ta değil de daha güvenli bulduğu için İran’da bir sınır kasabasında onunla buluşmaya razı olur.

Turist olduğuna kimseyi inandıramayan Ayça zorlu bir yolculuktan sonra İran’da ki sınır kasabasına ulaşır. Ancak savaş bu iki sevgilinin buluşmasına izin vermeyecektir.

AŞIKLAR KENDİLERİNİ OYNUYOR

İnsan haklarına vurgu yapan filmleriyle tanınan ödüllü yönetmen Hüseyin Karabey “Gitmek” adlı ilk uzun metraj filminde aşkı uğruna zorlu bir yolculuğa çıkmayı göze alan bir kadının hikâyesini anlatıyor. Filmin konusu, gerçek bir aşk öyküsüne dayanıyor. Filmde başrolleri paylaşanlarsa gerçek yaşamdaki kendi rollerini oynuyorlar.


Bu aşkın gerçek yaşamdaki ve filmdeki kahramanları ise Ayça Damgacı ve Hama Ali Khan. İki oyuncunun yanı sıra bu özgün duruma Mahir Günşiray da yine gerçek yaşamda olduğu gibi tiyatro yönetmeni rolünü canlandırarak katılıyor. Oyuncu kadrosunda ayrıca, Mahir Günşiray, Volga Sorgu, Cengiz Bozkurt, Ani İpekkaya, Nesrin Cavadzade gibi isimler bulunuyor. Karabey’in Ayça Damgacı ile birlikte senaryosunu yazdığı filmin görüntü yönetmenliğini Emre Tanyıldız yaptı. Filmin müzikleri Kemal Sahir Gürel imzası taşıyor. Film, Batı’dan doğuya bir yolculuk yaşatırken, değişen coğrafyaların siluetinde savaş ve sınırların soğuk yüzünü gösteriyor.

ERİC ROHMER’İN ÜNLÜ KURGUCUSUYLA ÇALIŞTI

Filmin kurgusunu ünlü Fransız yönetmen Eric Rohmer’in son 20 yıldır tüm filmlerinin
kurgusunu yapan Mary Stephen yaptı. Hong Kong’lu olan, Kanada’da sinema eğitimi alan
Stephen, Paris’te mesleğini sürdürüyor. Aynı zamanda “La Femis” Film okulun da
kurgu dersleri veriyor.

AMERİKADA DAĞITIMI GERÇEKLEŞECEK

Bağımsız sanat sinemasının bir temsili olan filmin çekime varan süreci, Roterdam Film Festivali’nde Hubert Bals Fonu’ndan senaryo desteği almasıyla birlikte başladı. Ardından Kültür Bakanlığı’ndan senaryo desteği alan Karabey, Rotterdam Film Festivali’ndeki film markete 450 proje arasında seçilen 40 proje arasından yer bularak, burada Hollanda’dan yapımcı bulma imkânı buldu. Ardından yine Rotterdam Film Festivali bünyesinde geçen yıl açılan Hubert Bals Plus’tan ilk yapım desteği alan filmler arasında yer aldı. Kültür Bakanlığı’ndan yapım desteği almasıyla birlikte filmin yapım süreci hız kazandı. Sonra Amerika’da No Borders adında bağımsız filmleri destekleyen NewYork’ta gerçekleşen film markete davet edilen yönetmen, oradan Global Film Infiative’den de ufak bir destek aldı. Bu desteğin en önemli ayrıcalığı filmin Amerika’da dağıtımını garanti etmesi.

6 BİN KİLOMETRE AŞILDI

Filmin çekimleri üç ülke sınırlarında çok uluslu küçük bir ekiple gerçekleşti. filmin çekim sürecinde 6 bin kilometre yol kat edildi. İstanbul’da başlayan çekimler, sırasıyla Diyarbakır, Mardin, Silopi, Van, İran’ın Urmiye, Kuzey Irak’ın Erbil ve Süleymaniye kentlerinde yapıldı.

YÖNETMEN HÜSEYİN KARABEY

1970 İstanbul doğumlu. İstanbul’da Pertevniyal Lisesi’ni bitirdikten sonra Uludağ
Üniversitesi İktisat Fakültesinde 5 yıl okudu mezun olmadan okulu bıraktı. Daha sonra Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema Televizyon Bölümü’ne
girdi ve mezun oldu. 12 yıldır belgesel sinema alanında çalışmakta. Marmara Üniversitesi
Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema Televizyon Bölümünde 1 yıl Asistan olarak görev yaptı. Çeşitli bağımsız kültür kurumlarında ve Üniversitelerde Kısa Film üzerine dersler verdi. Son iki yıldır oyuncu yönetimini öğrenmek için Tiyatro guruplarıyla çalıştı. Yine Dans tiyatrosu ve Modern dans çalışmalarında yer aldı.
2005 yılında EIUC (European Inter- University Centre for Human Rights and Democratisation) ve Uluslar arası Venedik film festivalinin ortaklaşa düzenlediği “Sinema ve İnsan Hakları” yaz okuluna burslu olarak katıldı. 2007 yılında “Promoting Tolerance Through the Arts” programı kapsamında A.B.D. 3 haftalık misafir sanatçı olarak Türkiye’yi temsil etmek için katıldı.

YÖNETMENLİĞİNİ YAPTIĞI FİLMLER

• Etruş Kampı - 1996
• 1 Mayıs 2 Film - 1997
• Bekar Hanları - 1997
• Sokaklar ve Kayıplar - 1998
• Adı Aytaç - 1998
• Boran - 1999
• Sessiz Ölüm – 2001
• Nazım’a Armağan – 2003
• Pina Bausch İstanbul Buluşması – 2004
• Ölümü Ektim Randevu Yerinde – 2006
• Gitmek – 2008

KATILDIĞI FESTİVALLER

• 5. Avrupa Uluslararası Gezici Filmler Festivali. 1999
• 19. İstanbul Uluslararası Film Festivali. 2000
• Internationla Human Rights Film Festival- Tel-Aviv, Ramallah. 2000
• 23. Poitiers Internationla Student Film Festival. 2000
• 19. İstanbul Uluslararası Film Festivali. 2000
• Ankara Uluslararası Kısa Film Festivali. 2000
• 8. Tel-Aviv Internationla Student Film Festival 2000
• 11. Mostra Curtacinema – Brezilya – 2001
• İFSAK 21. Ulusal Kısa Film Yarışması. 2001
• La Corrida Audiovisuelle, Fransa. 2001
• Fransa, Montpellier Gösterim.
• 20th International İstanbul Film Festival - TURKEY – 2001
• 13th International Akara Film Festival - TURKEY – 2001
• 24th Festival International du Film Independant – Bruxells - BELGIUM –2002
• La Corrida Audiovisuelle 2002 Toulouse - FRANCE – 2002
• IX. Retina 2002 International Film & Video Festival - HUNGARY – 2002
• Festival Internacional Tres Continentes del Documental - ARGENTINA-2002
• 17. Internationales Dokumentarfilmfestival München - GERMANY-2002
• 56th Locarno International film festival - SWITZERLAND - 2003
• 6th International 1001 Documentary Film Festival - TURKEY – 2003
• International Human Rights Documentary Film Festival - SCOTLAND-2003
• Rencontres internationales Paris/Berlin - GERMANY-FRANCE –2003
• 57th Locarno International film festival - SWITZERLAND - 2004.

ÖDÜLLER

• “Boran - Kültür Bakanlığı Özel Ödülü”
• 5. Antalya Altın Portakal Uluslararası Kısa Film Festivali. 1999
“Boran - En İyi Film Ödülü”
• 8. Tel-Aviv Internationla Student Film Festival, - Israil- 2000
“Boran - En İyi Film Ödülü”
• 8.Festival Chileno Internacional del Cortometraje – Şili – 2000
“Boran – Jüri Özel Ödülü”
• 7.Corto Imola Festival Internazionale Cortometraggio – İtalya – 2000
“Boran – Jüri Özel Ödülü”
• 5. Ismailia International Film Festival – MISIR - 2001
“Boran – Jüri Özel Ödülü”
• Festival İnternacional Tres Continentes del documental – Arjantin - 2002
“ Sessiz Ölüm - 2.En iyi Film”
• 13th Uluslararası Ankara Film Festivali – 2001
“Sessiz Ölüm - Prize for Tomorrow’s Cinema Emile Cantillon”
• 24th Festival International du Film Independant – Bruxells - BELÇİKA –2002

GİTMEK’ FİLMİNİN KATILDIĞI FESTİVALLER – ALDIĞI ÖDÜLLER

- 37. ROTTERDAM FİLM FESTİVALİ
- 27. İSTANBUL FİLM FESTİVALİ
(En İyi Kadın Oyuncu – Ayça Damgacı)
- 6. NEW YORK TRIBECA FİLM FESTİVALİ
(En İyi Yönetmen – Hüseyin Karabey)
- 15. ADANA ALTIN KOZA FİLM FESTİVALİ
(En İyi Kadın Oyuncu)
- 26. MÜNİH FİLM FESTİVALİ
- 54. TAORMİNA FİLM FESTİVALİ
- 25. JERUSALEM FİLM FESTİVALİ – İsrail
(FIPRECSI Ödülü)
- 5. YEREVAN FİLM FESTİVALİ –
(FIPRECSI Ödülü - Ekümenlik Jüri Özel Ödülü)
- 57. MELBOURNE FİLM FESTİVALİ
- 14. SARAJEVO FİLM FESTİVALİ
(En İyi Kadın Oyuncu)
- 5. EUROASSIA FİLM FESTİVALİ - KAZAKİSTAN
- 24. ULUSLARARASI WARSAW FILM FESTIVALİ - POLONYA
- 35. ULUSLARARASI GHENT FILM FESTIVALİ – BELÇİKA
- 45. ANTALYA FİLM FESTİVALİ
(En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu – Volga Sorgu)
-21.TOKYO ULUSLARARASI FİLM FESTİVALİ
(En İyi Asya-Ortadoğu Film)
-Borderlands - 4FILMFESTIVAL
(En İyi Film)