Efsane at Bold Pilot öldü

Efsane at Bold Pilot öldü
Efsane at Bold Pilot öldü
Türkiye'nin önde gelen atçılarından merhum Özdemir Atman'a ait ve jokeyi Halis Karataş'la özdeşleşen  Bold Pilot isimli şampiyon safkan öldü.

RADİKAL - Bold Pilot, 21 Nisan 1993 yılında Persian Bold ve Rosa Palumbo yavrusu olarak dünyaya geldi. Sahibi yarış dünyasının en efendi kişilerinden biri olan Özdemir Atman idi.  Jokey Halis Karataş ile özdeşleşen ve büyük şampiyonluklar kazanan İngiliz atı Bold Pilot, yarış yaşamına 28 Mayıs 1995'de iki yaşında Veliefendi'de başladı. 1996 yılındaki Gazi Koşusu'nu 2.26.22'lik derece ile kazanan Bold Pilot'un o rekoruna hala yaklaşılamıyor...

YAVRULARI DA ÇOK BAŞARILI

Bold Pilot son olarak 1998 yılında 3 kez start alıp, bunlardan Fevzi Çakmak Koşusu'nu kazandı. Safkan 16 Ağustos Pazar günü katıldığı Başbakanlık Koşusu ile pistlere unutulmaz bir şampiyon olarak veda etti. Bold Pilot'ın 2003 yılında başlayan aygırlık kariyerinde ise bugüne kadar toplam 32 koşan yavrusundan 11'i yarış kazanma başarısını gösterdi. Jokey Halis Karataş ile adını Türk atçılık tarihine yazdıran unutulmaz safkan yaşama gözlerini yumdu.



GEÇEN YIL ONA ÖZEL JUBİLE YAPILDI

Bold Pilot, son olarak geçtiğimiz yıl, 30 Haziran günü gerçekleştirilen Gazi Festivali etkinlikleri içerisindeVeliefendi Hipodromu'na getirilerek sevenleri ile bir kere daha buluşturulmuştu. Bir anlamda daha önce yapılamamış olan jübilesi de gerçekleştirilen safkan, hipodromdaki binlerce yarışsever tarafından dakikalarca ayakta alkışlanmıştı.

 HALİS KARATAŞ ANLATIYOR

Yarış Dergisi’nde Reşat Köstem imazısıyla yayamlanan yazıda jokey Halis Karakaş Bold Pilot için konuşmuştu. Yazı şöyle: 

Halis Karataş, Bold Pilot'ın haatında nasıl bir yer tuttuğunu şöyle anlatmıştı:  


Jokeylik hayatımda ayrı yeri olan at

“Bold Pilot’ın jokeylik hayatımda ayrı bir yeri var. Öncelikle bunu söylemek isterim… Müthiş bir güce ve çok fazla enerjiye sahipti. Bunu bindiğiniz anda size hissettiriyordu. Bold Pilot, eşkaliyle, edasıyla da tam bir şampiyondu…

Etrafını dikkatle inceler ve gördüğünü, yaşadığını kolay, kolay unutmazdı.

Bir koşu öncesi starta girmekte aşırı huysuzluk yapınca Starter Mehmet ona yavaşa takmak zorunda kaldı ve starta öyle girdi. Bir sonraki koşusunda da aynı starteri orada görünce, hemen arkasını dönüp ona bir çifte attı ki; büyük bir kazadan şans eseri kurtulduk. Starter Mehmet’i de hiç bu kadar korkmuş ve rengi atmış görmemiştim…
Kaybetmek kazanmanın arkadaşıdır…

 

2 Yaşlı döneminde Beretta gibi bir rakiple mücadele etti. Beretta ilk 3 koşusunu benle kazandı ve ne kadar iyi bir tay olduğunu biliyordum. Daha sonra birlikte koştuğumuz ilk 2 koşuda da bizi geçti. Beretta’yı da ilk geçen, Çaldıran Koşusu’nda biz olduk”

Geçmek, geçilmek at yarışının “doğasında” var… Özdemir Bey’e;
- Şampiyon atlarınız geçilince ne hissedersiniz? diye sormuştum.

Şöyle yanıtlamıştı:
- Kaybetmek kazanmanın arkadaşıdır. Tabii insan şampiyon atının kazanmasını ister… Üzüldüğümü kabul ederim ama bu durumda atınız için üzülebilirsiniz; koşu için üzülmezsiniz. Çünkü rakibinizin de güçlü olduğunu ve sizin atınızı geçebileceğini biliyorsunuz.
Bold Pilot’ın 3 yaşlı dönemini Halis karataş’tan dinleyelim;
Atları tanıdıktan sonra bana direktif vermedi…
Erkek Tay Deneme Koşusu startında ikimiz de büyük bir tehlike atlattık. Start içinde şaha kalkınca, benim kaskım üst demirlere vurdu ve Bolt Pilot’la birlikte yıkıldık… Koşu içinde, ön sağ nalı da düşen Bold Pilot, tüm bu olumsuzluklara rağmen Erkek Tay Deneme Koşusu’nu iyi dereceyle (1.35.87) kazandı.
Bu koşuyu önlerde kabul edip, Beretta’yla liderlik mücadelesine de erken başladım. Koşudan sonra Özdemir Bey;
- Buna nasıl cesaret ettin? Diye bana sordu.
- Çünkü bizim atın çok iyi fuleleri var. Daha başarılı olacağına inandığım için rizikoyu göze alıp, böyle koştum.
- Doğrusu ben göze alamazdım… Dedi.”
Pekiyi…
Halis Karataş, Atman Ekürisi’nin atlarını kendi bildiği gibi mi koşuyordu?
“ Özdemir Bey, atları tanıyana kadar bana direktif verdi; sonra vermedi. Sadece, o koşudaki rakiplerimiz konusunda beni uyarırdı.”
Gazi Koşusu…

Bold Pilot’ın kazandığı Gazi Koşusu unutulur gibi değil…
Önce Kırboy, daha sonra Ekürisi Nedym ve onun tükendiği yerde de “kahramanımızın kendisi” Bold Pilot tempoyu durmadan yükseltiyor. Bunun sonucu; Bold Pilot’ın en parlak zaferlerinden birisi daha, 2400 metrelik koşuda, o yıldan (1996) beri kırılamayan 2.26.22’lik pist rekoruyla geliyor…
Halis Karataş’a yıllar önce Özdemir Bey’e sorduğum soruyu yöneltiyorum…
- Bold Pilot mutlaka eküri koşup, tempoyu yükselttiriyor. Ekürinin tükendiği yerde de bu kez kendi hızlanıp, rakiplerinin ona ayak uyduramayacağı koşular yapıyor. Neden?
- Doğru tespit… Biz atımızın gücünü biliyor ve ona göre koşmasını istiyorduk. Bizden daha güçlüsü varsa, bizim yaptıklarımızdan daha iyisini başarabilecekse o zaman bizi geçsin diyorduk. Koşunun temposunu biz belirlerdik. Hiçbir koşuyu şansa bırakmadık…
Bold Pilot, ağır pistte tutunamadığı için kazansa da ondan beklenen performansı ortaya koyamıyordu.
Örneğin; kazandığı Ankara Koşusu önceki yarışları kadar parlak değil...
Her şeye rağmen, Ankara Koşusu birinciliği Triple Crown yapmasını sağlayarak onun başarılarını taçlandırdı.
Galtee ile unutulmaz yarış…
Ve geldik izleyenlerin, izlemeyenlere defalarca anlattığı bir koşuya…
Enternasyonal Boğaziçi Koşusu’ndaki Bold Pilot - Galtee mücadelesini Halis Karataş da unutamıyor.
“ Galtee; Almanya, İtalya ve Fransa’daki açık koşularda iddialı olan bir attı. Boğaziçi Koşusu’nun son 600’ünde onunla başa baş mücadeleye başladık. Son 100’de Galtee bize bir dokundu ve koşuyu kaybeder gibi olduk ama Bold Pilot ikinci defa aksiyon değiştirerek o gücünü tekrar gösterdi ve kazandı. Dikkat edin, genellikle düzlükte iki defa aksiyon değiştirirdi. Bunu yaptığı zaman sanki gücünü tazeliyordu…
Sona doğru…
Bold Pilot’ın son bir yılı (1998) büyük sıkıntılarla geçti. Sezon başı sağ arka ayağında, 8–10 santimlik bir tendon yırtığı oluşmuştu. Atlarda çok seyrek görünen bir sakatlık ama tedavisi olumlu sonuç vermiyor. O sıkıntısına rağmen, Fevzi Çakmak Koşusu’nda Fair Tail ve Trapper’la girdiği zorlu mücadeleyi fotoda kazanmayı başardı. Daha sonra katıldığı Başbakanlık Koşusu’yla da pistlere veda etti.”
Biz bu söylenenlere şunu ekleyebiliriz:
Katıldığı koşuların % 70’ini kazanan… Kazandığı koşuların yaklaşık % 80’i grup mücadeleler olan…
Uzun yıllar özlemini duyduğumuz bir kahramandı Bold Pilot.