Favorisi belli bir yarış

Formula 1'de yeni kuralların beraberinde neyi getireceği ancak birkaç yarış geride kaldıktan sonra belli olacak. Bu konuda herkesin aklında sorular var. FIA bile sezon içinde bu yeni kurallarda değişiklik yapabileceğini duyurdu.

İSTANBUL - Formula 1'de yeni kuralların beraberinde neyi getireceği ancak birkaç yarış geride kaldıktan sonra belli olacak. Bu konuda herkesin aklında sorular var. FIA bile sezon içinde bu yeni kurallarda değişiklik yapabileceğini duyurdu. Hemen herkesin emin olduğu tek konu ise, şampiyonun ismi. Michael Schumacher'in kariyerinin altıncı dünya şampiyonluğunu kazanmasına neredeyse kesin gözüyle bakılıyor. Tabii Ferrari'nin markalar şampiyonluğuna da...
Favori
Ferrari geçen yıl 17 yarışın 15'ini kazanmış ve sezon bitmeden çok önce hem sürücüler hem markalar şampiyonluğunu ilan etmişti. Geçen sezon öncesi Ferrari yetkilileri F2002 modelinin, Ferrari'nin gelmiş geçmiş en iyi
otomobili olduğunu söylemişlerdi. Sezonun üçüncü yarışından itibaren görücüye çıkan F2002 de 15 yarışın 14'ünü birinci sırada tamamlamıştı. Ferrari'nin rakipleri için kötü haber ise İtalyan takımının yöneticilerinin bu yıl da aynı şeyi söylemesi. Yeni otomobil F2003GA'nın da gelmiş geçmiş en iyi Ferrari otomobili olduğu, takımın yöneticileri tarafından sık sık dile getiriliyor. Yeni Ferrari'nin ise sezonun Avrupa'daki ilk yarışı olan San Marino Grand Prix'sinden itibaren görücüye çıkacağı açıklandı.
Geçen yıl peşpeşe üç, kariyerinin beşinci dünya şampiyonluğunu kazanan Michael Schumacher de yarışma isteğinden ve motivasyonundan hiçbir şey kaybetmediğini söyleyerek yeni rekorlar kırmaya hazır olduğunu dile getirdi. Bu yıl da Schumacher'in takım arkadaşlığını Rubens Barrichello yapacak. Brezilyalı pilot geçen yıl kariyerinin en başarılı performansını sergilemiş, bazı yarışlarda takım arkadaşını da geride bırakmayı bilmişti.
Ferrari takımı daha da güçlü olduğunu açıklasa da, geçen sezonki kadar rahat bir şampiyonluk alacağına inanmıyor. Geçen yılki büyük başarının kendi performanslarından çok rakiplerin yetersizliğinden kaynaklandığına dikkat çeken Ferrari'ciler bu yıl McLaren ve Williams'ın kendilerini daha çok zorlayacağına inanıyorlar. Bu da doğal olarak gözlerin McLaren ve Williams'a yönelmesine neden oluyor.
Plaseler
Sezon öncesi testler kesin olmasa da önemli bir kıstas oluyor. Buna göre McLaren, sezona Williams'dan daha iyi durumda giriyor. Geçen sezon motorun performansından şikayetçi olan McLaren, bu yıl bu sorunu gidermiş gibi görünüyor.
McLaren de Ferrari gibi yeni otomobilini San Marino Grand Prix'sinden itibaren kullanmaya başlayacak. İlk üç yarışta ise geçen yılki otomobilin geliştirilmiş haliyle mücadele edecekler. McLaren yeni otomobilinden çok umutluydu fakat FIA'nın elektronik sürücü yardımlarını yasaklamasının ardından büyük hayal kırıklığına uğradılar. Takım bu yıl da David Coulthard-Kimi Raikkonen ikilisiyle yarışacak. Coulthard deneyimine güveniyor ama geçen yıl pek çok yarışta genç takım arkadaşının arkasında kalmıştı. Raikkonen ise öncelikle kariyerinin ilk birinciliğini kazanmayı hedefliyor.
Geçen sezonu Ferrari'nin ardından en iyi takım olarak kapatan Williams'da ise kışın işler pek iyi gitmedi. Bu nedenle bu yarışta Williams'a pek şans tanınmıyor. Sezon içinde neler yapacakları ise sorunları ne oranda çözeceklerine bağlı. Ferrari ve McLaren'de olduğu gibi Williams'da da sürücülerde bir değişiklik olmadı. Birbirlerine neredeyse düşman olan Juan Pablo Montoya ile Ralf Schumacher arasındaki ilişkinin de takıma olumsuz
yönde yansımasından korkuluyor. Yeni kurallara göre sıralama turlarında pilotlar teker teker piste çıkacak. Normalde takımın piste önce çıkan pilotu, gördüğü bir sorunu takım arkadaşına iletir ve ona yardımcı olmaya çalışır. Fakat ne Montoya istekli buna, ne de Ralf Schumacher!
Ve diğerleri
Geçen sezon markalar şampiyonasında dördüncülüğü kazanan Renault'nun amacı bu yıl da bu pozisyonu korumak. Tabii hedef daha çok puan almak ve mümkün olduğunca kürsüye çıkmak olacak. İtalyan Jarno Trulli takımda kalırken, Jensen Button'ın yerini geçen yıl takımda test pilotu olarak görev
yapan Fernando Alonso aldı. Renault maddi sorunu olmamasına karşın 10 günlük testle sınırlı kalıp, cuma günleri yarışların yapılacağı pistlerde iki saatlik test yapmayı tercih etti. Bu karar sezon başında onlara avantaj sağlayacaktır ama sezon ilerledikçe dezavantaja dönüşebilir.
Renault'yu dördüncülük yolunda zorlayacak takımlar ise BAR ve Sauber olacak. Sauber'de her iki sürücü koltuğunu da Almanlar dolduracak. Felipe Massa'nın yerini deneyimli Alman pilot Heinz Harald Frentzen aldı. Nick Heidfeld ise takımda kaldı. Ferrari'nin geçen yıl kullandığı motor ile yarışacak olan Sauber'in pek çok yarıştan puanla ayrılması bekleniyor.
BAR takımının da bu yıl önemli bir atak yapması bekleniyor. Jordan ile yollarını ayıran Honda artık tüm enerjisini BAR'a yöneltiyor. Kış testlerinde zaman zaman iyi sonuçlar aldılar. Dayanıklılık ise yine sorun olabilir. Bir zamanların şampiyon pilotu Jacques Villeneuve'ün performansı bu yıl da sık sık medyaya konu olacak. Takımın yeni pilotu ise, Panis'in yerini alacak olan Jensen Button.
Bu üç takımı Jaguar, Toyota, Jordan ve Minardi izleyecek. Jaguar, Toyota ve Minardi takımlarında her iki pilot da yeni. Hayal kırıklıklarını bir türlü aşamayan Jaguar'da Minardi'den transfer Avustralyalı Mark Webber ile ilk kez yarışacak olan Brezilyalı Antonio Pizzoina, Toyota'da, BAR'dan transfer Fransız Olivier Panis ile Indy-Car'dan gelen Cristiano Da Matta, Minardi'de yine ilk yılını yaşayacak olan İngiliz Justin Wilson ile bir yıl aradan sonra pistlere geri dönen Hollandalı Jos Verstappen yarışacak.
Bu yıl Jordan-Ford olarak mücadele edecek olan Jordan'da ise Giancarlo Fisichella yerini korurken, ikinci otomobilde İngiliz Ralph Firman yarışacak.



Formula 1'de değişen kurallar
Yeni sezon kurallar açısından pek çok değişiklikle başlıyor. Kuralların köklü değişikliklere uğramasının iki nedeni var. Birincisi, geçen sezonun Ferrari takımı ve Michael Schumacher'in büyük üstünlüğü ile geçmesi ve bunun ardından şampiyonaya olan ilginin azalması... İkincisi ise, artan maliyetler yüzünden küçük takımların zor durumda kalması. Bu iki faktörü de etkisiz kılabilmek için öncelikle puanlama sistemi değiştirildi. Artık yarışlarda ilk altıya değil, ilk sekiz pilota puan verilecek. Böylelikle daha zayıf takımlar da puan alabilecek. Yeni puanlama sistemine göre, birinciye 10, ikinciye 8 puan veriliyor. Daha sonraki sıralar için ise 6, 5, 4, 3, 2 ve 1 puan verilecek. En köklü değişiklik ise sıralama turlarında yapıldı. Artık sıralama turlarında her bir pilotun tek bir hızlı tur atma hakkı olacak. Pilotlar piste sırayla çıkacak ve hızlı turlarında elde ettikleri derece onların yarışa başlama sırasını belirleyecek. Sıralama turlarına hangi sırayla başlanacağı ise cuma günkü ön sıralama turlarının ardından belli olacak. Cuma günü en iyi dereceyi yapan, cumartesi günkü sıralama turuna en son sırada çıkacak. Cuma günkü sıralama turlarına çıkış sırası ise şampiyonadaki puanlama sıralamasına göre olacak. Şampiyona lideri ilk önce piste çıkacak.
Sıralama turlarının ardından teknik elemanların otomobillere müdahalesi, lastik havasını ölçmek, yağ eklemek ve temizlik gibi işlerin dışında yasak. Otomobiller yarışa sıralama turlarının ardından depoda kalan benzin ve yine sıralama turlarında kullandıkları lastiklerle başlayacak. Sıralamada iyi bir derece yapmak için az benzin alan pilot, yarış içinde daha erken pit-stop yapmak zorunda kalacak. Bu da taktik anlamda pek çok yenilik getirecek.
Lastikler konusunda da bir yenilik var. Artık lastik firmaları her takım için iki farklı lastik verecek. Örneğin Michelin firması takımların isteğine göre McLaren'e A ve B lastiklerini, Williams'a C ve D lastiklerini verebilecek. Eskiden her bir lastik firması bir yarışa sadece iki tür lastikle geliyor ve hizmet verdiği tüm takımlara aynı seçeneği sunuyordu.
Maliyetleri azaltmak için getirilen bir diğer kuraldan da dört takım yararlanıyor. Renault, Jaguar, Jordan ve Minardi takımları sezon boyunca 10 günden fazla özel test yapmamayı kabul ettikleri için, her yarış öncesi cuma günleri iki saatlik test sürüşü hakkına sahip oldular.
Takım emirleri yasak
Yarış sırasında teknik elemanların otomobile telemetre sistemi yardımıyla müdahale etmeleri de yasaklandı. Takım ile pilot arasındaki telsiz konuşmaları da yasaklanmıştı fakat bu yasak bir şartla kalktı: Konuşmalar herkese açık olacak, medya dinleyebilecek! Takım emirleri de yasaklandı fakat bunun nasıl önleneceği hâlâ merak konusu. Takımların yedek otomobil kullanmaları da istisnalar dışında yasaklanıyor. Ancak bir otomobilin tamir edilemeyecek durumda olması halinde yedek otomobilin kullanılmasına izin verilecek. Britanya Grand Prix'sinden itibaren elektronik sürücü yardımları da yasaklanıyor.
(Spor Servisi)