Yangın için en uygun yer!

Formula 1'de ilk planlı 'pitstop' 1982 yılında Avusturya Grand Prix'sinde yapılmıştı. Brabham BWM takımının iki Brezilyalı pilotu Nelson Piquet ve Riccardo Patrese yarışa yumuşak alaşımlı lastikler ve az yakıtla başlamış, yarış sırasında yakıt ikmali yapıp, lastik değiştirmişlerdi.
Haber: ERKAN ARSEVEN / Arşivi

Formula 1'de ilk planlı 'pitstop' 1982 yılında Avusturya Grand Prix'sinde yapılmıştı. Brabham BWM takımının iki Brezilyalı pilotu Nelson Piquet ve Riccardo Patrese yarışa yumuşak alaşımlı lastikler ve az yakıtla başlamış, yarış sırasında yakıt ikmali yapıp, lastik değiştirmişlerdi. Fakat her ikisi de yarışı kazanamamış ve birincilik, Lotus takımından Elis De Angelis'in olmuştu.
Yine bir Avusturya Grand Prix'sinin ardından, pitstoplar sırasındaki yakıt ikmalleri gündeme geldi. Michael Schumacher'in otomobili yakıt ikmali sırasında alev aldı. Fakat Ferrari ekibinin yerinde müdahalesiyle alevler söndürüldü, Alman pilot da burada fazladan 10 saniye kaybetmesine ve otomobiline planlanandan az yakıt konmasına karşın, birinciliği kazanmayı bildi. Bu olaydan sonra, yakıt ikmalinin çok tehlikeli olduğu ve kaldırılması gerektiği yönünde görüşler yeniden gündeme geldi. Yeniden diyoruz çünkü 1994'de Hockenheim'da Jos Verstappen'in başına gelen olaydan bu yana yarış sırasında yakıt ikmalinin ne denli sakıncalı olabileceği tartışılıp duruluyor. O yarışta bugünün Minardi, o zamanın Benetton pilotu olan Verstappen'in otomobili bir anda alevler içinde kalmıştı. Neyse ki, yangın hemen söndürülmüş ve hem Hollandalı pilot hem de Benetton mekanikerleri bu büyük kazayı küçük yanıklarla atlatmışlardı. Bu olaydan bir yıl sonra da Jordan takımında yarışan Eddie Irvine'ın otomobilinde yakıt ikmali sırasında küçük de olsa bir yangın çıkmıştı.
İkmal yapılmazsa
Geçtiğimiz pazar günü parlayan alevler, bu işin ne denli tehlikeli olabileceğini bir kez daha gösterdi. Ama Formula 1 ailesi, bunun kabul edilebilir bir tehlike olduğu konusunda hemfikir. Özellikle motor sporlarında ne kadar önlem alınırsa alınsın, tamamen güvenli bir yarışı garanti etmenin imkansız olduğunu herkes söylüyor.
FIA Başkanı Max Mosley, "Eğer bir yangın çıkacaksa bunun pit alanında olması en iyisi. Çünkü pit alanında yangına anında müdahale
edecek her türlü malzeme bulunuyor" diyor. Yakıt ikmalinin yasaklanması otomobillerin yarışlara depolarında 220 litre yakıtla başlamaları anlamına geliyor. Daha ağır otomobillerin özellikle virajlarda kontrolünün daha zor olacağı ve muhtemel kazalarda yangın tehlikesinin daha da artabileceği söyleniyor.
Mosley, Verstappen'in başına gelen olayın ardından, bu tür durumlar için benzin bombalarına yakıtın gelmesini engelleyen bir sistem konduğunu ve geçtiğimiz pazar günü yangının büyümesini bu sistemin engellediğini de açıkladı. Ferrari takımı da benzin hortumunun ucundaki bir contanın kırılmasıyla sızan yakıtın alev almasını, bu kazanın nedeni olarak gösterdi.
Prost'un görüşü
Bugün iddialı takımların pilotları arasındaki geçişlerin yüzde 80'nin pit alanında gerçekleştiği düşünülürse, stoplarda yakıt ikmalinin yasaklanmasının, yarışlardaki heyecanı fazlasıyla yok edeceği savunulabilir. Tabii bir de efsane pilot Alain Prost gibi düşünenler var. Eski günleri özlediğini söyleyen Prost, gerçek bir pilotun deposu doluyken de hızlı gitmesi gerektiğini söylüyor. Prost, rakibi geçmenin yanı sıra yakıtı ve lastikleri idareli kullanmanın da önemli olduğuna inanıyor. Belki Prost haklıdır ama biz yine de uzun bir süre daha yakıt ikmalinin serbest olduğu yarışları izlemeye devam edeceğiz.