Gazeteler internete karşı ittifak kuruyor

Gazeteler internete karşı ittifak kuruyor
Gazeteler internete karşı ittifak kuruyor

İnternetten anbe an güncellenen bedava haberlerin bedelini yayıncı kuruluşlar ve işsiz kalan gazeteciler fazlasıyla ödüyor. Ancak henüz kimse mantıklı bir çözüm üretebilmiş değil

Tiraj kaybını durduramayan, online reklam gelirleriyle de mevcut iş akışını yürütemeyen medya kuruluşları çareyi zor kullanmakta buldu

İnternetin hemen her dönemde en popüler trafik kaynağı haber siteleri; çoğunlukla da gazetelerin siteleri oldu. Daha çok bilgi alma amacıyla kullanıldığı dönemde en güvenilik kaynak olarak algılanan gazete siteleri belki güncel haberciliği bambaşka bir noktaya taşıdı ancak geleneksel yayınların kan kaybetmesinin de önüne geçemedi.
Kullanıcılar habere ulaşmak için web sitelerine yöneldikçe basılı yayınların tirajları düştü. İnternet yayıncılığına kıyasla baskı, kağıt, mürekkep, dağıtım gibi birçok farklı ve pahalı gider kalemine sahip yayınlar kendilerini belirsizliklerle dolu bir sürecin içine buldu.
Sadece Ekim 2008  Mart 2009 dönemi arasında bile ABD’de yayın yapan 395 gazete yüzde 7,1 tiraj kaybetti. USA Today ve The New York Times gibi büyük yayınlar bu kayıptan en çok yara alan kurumların başında geliyor. Bu süreçte Amazon.com’un çıkardığı Kindle tarzı e-okuyucular sayesinde bazı gruplar tamamen elektronik yayıncılığa dönmeyi bile gündemine aldı. Çünkü basılı yayınlarda tiraj düşerken aynı yayınların web sitelerinde sürekli yükselme yaşanıyor.
Bütün bunların yanında ekonomik krizin etkisiyle dev gazete ve dergiler kapanmaya başlayınca gazete sahipleri çareyi ortak bir strateji geliştirmekte buldu.

Gizli toplantının gündemi
Sızan haberlere göre ABD medyasının patronları Illinois O’Hare Havaalanı’ndaki bir otelde buluşarak anti-tekel konusunda uzman bir avukatın eşliğinde önümüzdeki dönemde uygulayacakları web stratejilerini görüştü. New York Times, Advance Publications, Hearst Newspapers, MediaNews Group, Associated Press, Philadelphia Media Holdings, Lee Enterprises ve Freedom Communication Inc. gibi dev grupların da aralarında bulunduğu bir düzine katılımcı internet içeriğinin ücretlendirilmesi konusunda ortak hareket etmeye yardımcı olacak bir sistemin ana hatlarını çizdi. Hedef, katılımcı grupların sitelerinde içeriğin bir kısmını sunarken asıl içeriği yansıtmak için ücretli abonelik istemesi üstüne kurulu. Gazete siteleri arasında veri paylaşımıyla kullanıcıların ilgi duyduğu haberlerin takip edilmesi ve her sitede ona uygun haberlerin öne çıkarılması gibi hedefler de bulunuyor.
Yüzlerce gazetecinin işsiz kaldığı bir dönemde çıkış yolu olması ümit edilen bu girişimin ne kadar kabul göreceği belli değil. Zira bu karar aynı zamanda Google ve Yahoo gibi bu haber kaynaklarından beslenen yapıları da doğrudan etkileyecek. Ücretli içerik modelinin kullanıcıları web sitelerinden de kaçırması söz konusu. Bu da geri dönüşü olmayan bir yıkımı tetikleyebilir.
Her şey bir yana, bu girişimin dışında kalmayı tercih eden haber sitelerinin kalan bütün trafiği toplayarak
gelirlerini arttırması da ayrı bir risk faktörü olarak dikkat çekiyor.